انتخاب نام مناسب برای برند می تواند در عین حال ساده ترین یا مشکل ترین کار برای آغاز یک کسب و کار باشد. اگر انتخاب اسم درخور برای شما دشوار است، چند پیشنهاد برای شما داریم.
منتقل کننده هدف شما باشد
نام کسب و کار شما چه چیزی را قرار است انتقال دهد؟ نام شرکت شما بخش مهمی از هویت کلی برند شماست و باید منعکس کننده این نکته مهم باشد که شما چه کسی هستید و چه کاری را انجام می دهید.
قابلیت تبلیغ شدن را داشته باشد
نام انتخابی شما قابلیت تبلیغات دارد؟ وقتی مصرف کنندگان به دنبال یک محصول یا خدماتی (به ویژه آنلاین) می گردند، آن چیزی که آنها را به سوی وب سایت شما و برند شما می کشد، نام برند شماست.
فراموش نشدنی باشد
آیا مشتریان می توانند نام برند شما را راحت به خاطر بسپارند؟ هرچقدر نام کسب و کار شما سخت تر باشد به یاد سپردن آن هم سخت تر خواهد بود. از آنجا که واژه ها دهان به دهان منتقل می شوند، کسب و کار هایی که تلفظ نام آنها سخت است یا سخت در حافظه می مانند برای اهداف بازاریابی مناسب نیستند. به خصوص برای کسب و کار های مبتنی بر وب و شرکت هایی که برای فروش به اینترنت تکیه دارند. شما به نامی احتیاج دارید که به راحتی روی کارت ویزیت حک شود، در آگهی های تبلیغاتی نمای زیبایی داشته باشد و آن قدری کوتاه باشد که در جست و جو های آنلاین به راحتی نمایش داده شود.
ترکیب رنگ مناسبی داشته باشد
رنگ ها یکی از اصلی ترین اجزای آرم کسب و کار شما هستند و برای وب سایت و تبلیغات هم بسیار دارای اهمیت هستند. رنگ ها قدرت و تاثیر روانی بسیار قوی ای دارند. برای مثال رنگ قرمز رنگ تهاجمی است و عناصر آتشین آن با هیجان و شور و شوق همراه است؛ در حالی که سبز، رنگ آرامش بخش و مرتبط با رشد، نوسازی و طبیعت است.
به علایم اختصاری توجه کنید
بهتر است نام در کسب و کار شما مختصر باشد، مثلا از حروف اول هر کلمه تشکیل شده باشد. کسب و کاری که نام آن امکان مخفف سازی نداشته باشد، ممکن است مناسب نباشد. اما یک اسم هوشمندانه به راحتی می تواند در حافظه بماند.
تقلب نکنید
استفاده از بخشی از نام کسب و کارهای شناخته شده دیگر و تلاش برای اینکه به گونه ای ظاهر شوید که انگار به آن شرکت ارتباطی ندارید، برای کسب اعتماد مشتری به شما کمک نخواهد کرد. در حقیقت حتی ممکن است شما را دچار دردسر های قانونی هم بکند.
به رشد بلند مدت معتقد باشید
اگر برنامه دارید در آینده کسب و کارتان را گسترش دهید نامی انتخاب کنید که پیشرفت شما را محدود نکند. برای مثال، اگر برنامه ریزی کرده اید که کسب و کار شما درباره محوطه سازی باشد اما با کار کوچک ارائه خدمات مراقبت از چمن آن را آغاز می کنید.
مفهوم مثبتی داشته باشد
بسیاری از کلمات، هم معنای تحت اللفظی دارند و هم معنایی روانی. معنای ضمنی کلمه می تواند مثبت، خنثی یا منفی، بسته به مجموع احساساتی که افراد دارند باشد. یکی از رایج ترین مثال ها تفاوت بین «مامان» (با مفهومی بسیار مثبت) و «مادر» (با مفهومی خنثی) است.
متفاوت باشید
یک نام منحصربه فرد می تواند قدرتی به یاد ماندنی تر از همتایان امروزی شما داشته باشد. این دسته از نام ها شامل کلمات خودساخته، پرتکرار، یا دارای معانی ویژه هستند.
گاهی نام منتخب از کلمات معمول روزمره است و بعد ها آن را تبدیل به یک برند می کند. در این نوع نام گذاری هیچ کلمه خودساخته یا تلفظ سختی را نمی یابید.
گاهی مبتنی بر نام، نام خانوادگی یا نام دیگری که نشان دهنده شرکت باشد است. گاهی نام واضحی است، یعنی فعالیتی که هر شرکت انجام می دهد جزیی از نام اصلی است. در این نوع با استفاده از کلمات رایج شرکت را توضیح می دهند.
گام آخر
حال که لیستی از نام های منتخب خود را آماده کرده اید، مدتی زمان بدهید تا آنها را باز بینی و لیست خود را تحلیل کنید. اجازه دهید تا ایده ها و ناخودآگاه شما در تهیه لیست کوتاه تر به شما کمک کند سپس به خود استراحت دهید و دوباره سراغ آن بروید. مثلا بخوابید، پیاده روی کنید و به طور کلی اجازه دهید کمی زمان بگذرد. بعد از یک تا دو روز دوباره به لیست خود بازگردید و نام نهایی را برای برند خود انتخاب کنید.