بحث بر سر مصرف آب در بخش‌های مختلف، کشمکش‌های زیادی را بین مسئولان ایجاد کرده است. اما اطلاق بیشترین مصرف‌کننده آب به بخش کشاورزی کشور بدون ابزارهای کنترل‌کننده مانند کنتور، توجیه فنی ندارد. این در حالی است که میزان دبی رودخانه‌ها و کانال‌های آب اندازه‌گیری فنی نمی‌شود و هیچ ابزاری نصب نشده است. بنابراین عنوان این جمله که کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد، هیچ توجیه فنی ندارد. 

 بخش کشاورزی با تمام زیرمجموعه‌اش فنی‌ترین بخش تولید را به لحاظ امنیت غذایی داراست و باید کیفیت تولید در این بخش بیش از پیش ارتقا یابد. به همین منظور، نظارت بر اجرای طرح‌های فنی و آب و خاک بحث‌های بسیار مهمی در این بخش هستند و با نظارت فنی و مستمر می‌توان ضمن مدیریت بخش در استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی به نتایج بزرگی دست یافت. همچنین اعلام پهنه‌های برداشت آب از طرف سازمان آب منطقه‌ای به سازمان جهاد کشاورزی هر منطقه ضروری به نظر می‌رسد و با مشخص شدن پهنه‌های برداشت آب می‌توانیم با دستورالعمل‌های مصرف بهینه آب، اهدافمان را اجرا کنیم. 

* رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی