در تمام این سال‌ها اگر هنرمندان توانستند آثارشان را در بازارهای خارجی به فروش برسانند کمکی از دولت دریافت نکردند، بلکه توسط گالری‌دارها یا واسطه‌ها موفق به این کار شدند. حراج‌های خارجی باعث شدند تجار داخلی متوجه ارزش افزوده آثار هنری شوند و خریدوفروش در داخل ایران هم آغاز شود. به طور کلی الان نزدیک به 200 گالری‌داریم که فکر می‌کنم 180 گالری نیمه فعال یا تعطیل هستند. بعضی‌ها تنها مجوزی گرفته اما گالری دایر نکرده‌اند. 

در 20 گالری باقی مانده هم تعداد اندکی هستند که واقعا به نقش گالری‌داری آشنا باشند. بیشتر گالری‌های ما محلی برای نمایش آثار هنری هستند درحالی‌که مدیر یک گالری باید یاد بگیرد آثار را به فروش برساند و با مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کند. تنها معدودی از گالری‌های ما این کار را به طور درست انجام می‌دهند یعنی اثر می‌فروشند یا اینکه به‌عنوان یک واسطه، آثاری که مشتری‌های‌شان می‌خواهند برای‌شان تهیه می‌کنند. 

* نقاش