این روزها کرونا به بحرانی برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده است و این شرایط بسیاری از برندها را به نابودی کشانده است، با این حال جالب است بدانید که برخی از بهترین برندهای حال حاضر جهان، از دل سخت ترین شرایط رشد کردند. درواقع شرایط سخت موجود، برای مدیران این شرکت ها، فرصتی طلایی جهت رشد بوده است. بدون شک آگاهی از داستان آنها می تواند امیدبخش افراد در این روزهای سخت باشد. به عقیده مشاور باراک اوباما آقای رام امانوئل، بحران برخلاف تصور عموم، فرصتی ایده آل برای بازنگری و انجام اقداماتی است که در شرایط عادی هرگز به ذهن افراد نیز خطور نمی کند. درواقع در شرایطی که یک بحران جهانی شکل گرفته است و همه کسب وکارها با آن دست به گریبان هستند، شما می توانید از متوقف شدن رشد موجود، موقعیتی طلایی را ایجاد کنید. در این راستا به بررسی پنج مورد منتخب خواهیم پرداخت.
1-مایکروسافت 1975
در اوایل 1970، آمریکا وارد یک رکود اقتصادی 16ساله شد. در این شرایط سخت بیل گیتس و پل آلن پس از ترک تحصیل امکان محاسبات آسان را برای دفاتر و شرکت ها ایجاد کردند. با توجه به شرایط سخت آن زمان، این اقدام که تا قبل ابدا مورد توجه قرار نمی گرفت، اهمیت حیاتی پیدا کرد و باعث شد تا مقدمات ایجاد مایکروسافت شکل گیرد.
2-اپل 2001
حادثه 11 سپتامبر و بحران حباب دات کام آمریکا را در شرایط بدی قرار داده بود، با این حال استیو جابز به تازگی به شرکت خود بازگشته بود، تمامی توصیه ها برای عملکرد محتاطانه را کنار گذاشت و اعلام کرد که در شرایط سخت فعلی، باید جسورانه رفتار کنیم. اقدامات وی باعث شد تا اپل بتواند در سال های آینده به جایگاهی فراتر از حد تصورات دست پیدا کند. این امر در حالی بود که سایر برندهای رقیب، تنها بر روی حفظ جایگاه خود تمرکز داشتند.
مطلب مرتبط: آزمون مدیریت بحران با شیوع کرونا
3-نتفلیکس 1997
در سال های پایانی بحران حباب دات کام نتفلیکس کار خود را شروع کرد. آنها در صنعت ویدئو، تحولی ایجاد کردند. ایده موسس آن آقای هستینگز این بود که افراد با خرید اشتراک بتوانند به هر میزان که می خواهند از خدمات استفاده کنند، با این حال ایده نوآورانه آنها به دلیل عدم آمادگی جامعه جهت قبول این تغییر، با توجه لازم همراه نشد. با این حال رد هستینگز آیندهنگری خوبی داشت و حتی پیشنهاد قابل توجه بلاک باسترر را نیز رد کرد. نتیجه این اقدام شجاعانه، تبدیل شدن نتفلیکس به یکی از بهترین برندهای حال حاضر جهان است. درواقع اگر بتوانید آینده خوبی را برای خود متصور شوید و راه حلی جدید داشته باشید، حتی سخت ترین شرایط نیز نباید باعث ناامیدی شما شود.
4-ایربی ان بی 2008
بزرگترین تهدید حال حاضر صنعت هتلداری جهان، ایده اولیه بسیار ساده ای داشت. دو نوجوان به نام های برایان چسکی و جو جیبیا برای کسب درآمد تصمیم گرفتند که اتاق زیر شیروانی خانه خود را اجازه دهند و آن را تبدیل به یک مسافرخانه کوچک کنند. همچنین آنها برای افزایش درآمد خود، غذای خانگی را نیز در برنامه های خود جای داده و یک سایت ساده را ایجاد کردند. استقبال از این طرح باعث شد تا آنها ایده خود را گسترش دهند. درواقع در آن سال ها هزینه هتل ها افزایش چشمگیری را پیدا کرده بود. به همین خاطر این دو جوان به خوبی با تشخیص نیاز حال حاضر، موفق شدند تا یکی از سودآورترین برندهای حال حاضر جهان را ایجاد کنند. فراموش نکنید که در سال 2007، یک بحران مالی عظیم شکل گرفت که باعث شد تا توجه بسیاری از افراد به اقامتگاه های بسیار ارزان، افزایشی چشمگیر پیدا کند.
5-میل چیمپ 2001
میل چیمپ، نرمافزاری است که به شما امکان دسترسی به افراد از طریق ایمیل را میدهد. این برنامه یک بستر اتوماسیون بازاریابی و یک سرویس ایمیل مارکتینگ است، با این حال آنها در ابتدای کار خود ابدا موفق ظاهر نشدند. به همین خاطر با تغییراتی در مدل کسب وکار خود، به یک باره رشدی فوقالعاده را تجربه کردند. درواقع در شرایط بحرانی، تغییر رویکرد می تواند نتایج را متحول سازد.