امروزه تبلیغات اینترنتی هر روز بیشتر از دیروز در سراسر دنیای تجارت مورد توجه قرار می گیرد. با در نظر گرفتن اینکه اکثر شرکت ها و سازمان ها با مزایای گسترده تبلیغات اینترنتی آشنا هستند و از آن برای ترویج و فروختن محصولات و خدمات خود استفاده می کنند، می توان گفت که تبلیغات و بازاریابی اینترنتی به اصلی ترین ابزار بازاریابی در جهان تبدیل شده است.
برخلاف بازاریابی انبوه که با استفاده از ابزارهایی مانند تلویزیون، رادیو و رسانه های چاپ شده توجه جمعی از مردم را نسبت به خود جلب می کند، بازاریابی اینترنتی به شرکت ها اجازه می دهد که با مخاطبان خود ارتباط شخصی تری برقرار کنند. مزایای تبلیغات اینترنتی و خدمات آنلاین این امکان را فراهم کرده اند که شرکت ها با استفاده از محتوای کیفی، ارتباطی شخصی سازی شده و مقرون به صرفه تر با مشتری ها ایجاد کنند.
وقتی که شرکت ها به فواید تبلیغات اینترنتی پی بردند، می توانند یک کمپین تبلیغات اینترنتی حرفه ای راه اندازی کنند تا بتوانند مشتری های قبلی خود را نگه داشته و مشتری های جدیدی را به خرید محصولات و استفاده از خدمات شان جذب کنند. این در عوض به آنها کمک می کند که کار خود را رشد داده و نتیجه سرمایه گذاری خود را به صورت طولانی مدت ببینند. حال می خواهیم شما را با چند نمونه از مزایای اینترنتی آشنا کنیم.
راحتی و خدمات سریع
راحتی بازاریابی از بزرگترین مزیت های تبلیغات اینترنتی است. دسترسی به مخاطبان از طریق اینترنت بسیار آسان است و شرکت ها با استفاده از اینترنت می توانند با بازار همه جای دنیا ارتباط داشته باشند. به همین دلیل، خرید کالا از سایر کشورها باعث کاهش هزینه حمل و نقل شده است.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
این یک مزیت بزرگ برای واردکنندگان است، زیرا به آسانی می توانند در آسایش خانه خود از طریق اینترنت اجناس را سفارش دهند. به علاوه، می توانند به صورت آنلاین وضعیت حمل و نقل اجناس را بررسی کنند. همچنین می توانید محصولات دیجیتالی را با یک کلیک ساده دانلود کنید. پس بازاریابی اینترنتی با بهتر و آسان کردن خرید و فروش، تجارت را رونق می دهد.
قیمت کمتر، عملیات و دسترسی گسترده تر
از دیگر فواید تبلیغات اینترنتی می توان به قیمت نسبتاً پایین آنها اشاره کرد. شما می توانید با هزینه بسیار کمتری نسبت به روش های سنتی مانند تبلیغات در روزنامه، تلویزیون و رادیو، تبلیغات خود را در اینترنت پخش کنید. به علاوه، به دلیل افزایش استفاده از تکنولوژی مدرن، این تبلیغات به دست تعداد مخاطبان گسترده تری می رسد. طبق تحقیقات شرکت Canadian Doubleclick Leadership Summit با همکاری گوگل در سال 2016، هر شهروند کانادایی از دو یا سه دستگاه دارای اینترنت استفاده می کرد و همچنین 69درصد آنها از چند دستگاه متفاوت برای خرید یک جنس استفاده می کردند.
همچنین اینترنت به شما اجازه می دهد که در یک لحظه با مشتری خود تماس داشته باشید، در حالی که روش های سنتی زمانگیر بودند. علاوه بر این، این روش مقرون به صرفه تر است، کمتر زمان می برد و به محیط زیست کمتر از هر روش سنتی دیگری ضربه می زند. برای مثال، فرستادن پست و یا چاپ بروشور مراحل خسته کننده ای تا رسیدن به مرحله چاپ دارد. سپس باید آنها را به تیم توزیع سپرد و مطمئن شد که به دست مخاطبین هدف می رسند. استفاده از اینترنت برای این کار کاملا متفاوت است. شما می توانید یک ایمیل را پس از شخصی سازی به هر تعداد افرادی که می خواهید بفرستید و یا اطلاعات را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارد و این کار هزینه پرینت، کاغذ و پست را از بین می برد.
اندازه گیری و دنبال کردن نتایج
یکی از فواید تبلیغات اینترنتی که تقریباً در روش سنتی وجود ندارد، توانایی اندازه-گیری و دنبال کردن نتایج است. وقتی که از بازاریابی آنلاین استفاده می کنید، می-توانید از ابزاری مانند Google Analytics، Hootsuite،Doppler و Crazy Egg برای پیگیری کمپین تبلیغاتی تان استفاده کنید. با استفاده از این ابزار نه تنها می توانید از نتایج تبلیغات آگاه شوید، بلکه تبدیل این اطلاعات به نمودارهای گرافیکی به آسانی صورت می گیرد.
با دنبال کردن نتایج، می توانید بفهمید که عملکرد کمپین تبلیغاتی تان چگونه و چقدر تاثیرگذار بوده است. به این ترتیب به برنامه های آینده کمپین جهت می دهد و بسته موثر بودن یا نبودن برنامه های قبلی، می توانید با استراتژی های قدیمی و جدید به رشد شرکت، افزایش سوددهی و جذب مخاطبان کمک کنید. بدون پیگیری نتایج نمی توانید این تغییرات را برای بهتر کردن برنامه های خود ایجاد کنید و به این ترتیب، این ویژگی به یکی از مهم ترین مزایای تبلیغات اینترنتی تبدیل می شود.
هدف گیری خاص
آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا بیش از 90درصد از کسانی که از یک وب سایت بازدید می کنند به طور حتمی به مشتری آنها تبدیل نمی شوند؟ جواب این سوال بازاریابی انبوه است. همچنین باید به استراتژی های استفاده شده و آیا اینکه توانسته اند از این سایت بهترین بهره را ببرند نگاه کرد. البته نگاهی به معایب و مزایای تبلیغات اینترنتی جواب این سوال را تکمیل می کند، اما جواب نخست بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهند که تبلیغات سفارشی و استراتژیکی هشت برابر دیگر تبلیغات مخاطب جذب می کنند. بنابراین هدف گیری یک جمعیت خاص یکی از کلیدی ترین مزیت های تبلیغات اینترنتی برای موفقیت در کار است.
بازاریابی آنلاین برای محصولات و خدمات تان به شما این امکان را می دهد که مخاطبان خود را براساس جمعیت شناسی مورد هدف قرار دهید. این موضوع کمک می کند که تلاش های تان را روی مخاطبانی قرار دهید که واقعا می خواهید از محصولات و خدمات تان استفاده کنند. به عبارت دیگر، می توانید مشتری های خاصی را هدف قرار دهید که می دانید احتمال خرید از شما را دارند. هر بار که کسی به سایت تان سر می زند و یک فرم پر می کند، به شما این ایده را می دهد که چه کسانی به محصولات و خدمات تان علاقه مند هستند و همچنین به ویژگی های مهمی مانند سن و علایق مخاطبان پی می برید که به شکل دادن خدمات تان کمک می کند.
تبلیغات جهانی
توانایی ارائه و فروختن محصولات و خدمات به کشورهای سراسر جهان یکی از بزرگ-ترین مزایای تبلیغات اینترنتی است. در عرض چند ماه می توانید تکنیک های سئو (SEO) را فراگیرید و با استفاده از آنها انتظار بازدید میلیونی مخاطبان از کشورهای مختلف را داشته باشید.
مطلب مرتبط: جنبه های مثبت و منفی تبلیغات اینترنتی
شرکت Airbnb را در نظر بگیرید که در سال 2008 در سان فرانسیسکو ایالت کالیفورنیا شروع به کار کرد. از آن زمان، این شرکت شاهد افزایش مداوم مشتری ها بوده است که حال در بیش از 34000 شهر حضور دارند. علت موفقیت این شرکت چه بوده است؟ مزایای بازاریابی اینترنتی به تنهایی توانسته این شرکت را به این جایگاه برساند و از طریق رسانه های اجتماعی به چنین موفقیتی رسیده است. این یک مثال بارز است که نشان می دهد چگونه می توان به راحتی تجارت خود را به محدوده های بزرگ تر جغرافیایی رساند. شما از طریق اینترنت می توانید 24 ساعته و از همه جای دنیا با مخاطبان خود در ارتباط باشید.
چندکاره بودن
یکی از بهترین مزایای تبلیغات اینترنتی این است که می تواند میلیون ها مشتری را همزمان مدیریت کند. به همین دلیل باید سایت خود را بهینه سازی کنید تا در همه دستگاه ها به بهترین نحو کار کند. مردم از دستگاه های متنوعی مانند نوت بوک، تبلت، تلفن هوشمند و . . . برای دیدن سایت تان استفاده می کنند و مهم است که با هر دستگاهی بتوانند به راحتی از سایت استفاده کنند. اگر این امکان فراهم شود، افراد بی شماری سایت تان را بازدید خواهند کرد و خرید و فروش بسیاری به طور همزمان و بدون وقفه صورت خواهد گرفت. این بدین معنی است که با وجود معاملات فراوان، سایت شما قادر به ارائه خدمات رضایت بخش به مشتری های آنلاین تان خواهد بود. این از آن مزایای تبلیغات اینترنتی است که تجربه خرید لذت بخش را برای مشتری-های تان فراهم می کند.
بازاریابی شبانه روزی
تبلیغ آنلاین، مخارج را کاهش داده و کل ساعات شبانه روز کارایی دارد. این یعنی کمپین تبلیغاتی تان، 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته مشغول به کار است و نسبت به روش های تبلیغات سنتی، هیچ محدودیتی برای ساعات کار و روزهای تعطیل ندارد. همچنین دیگر لازم نیست نگران پرداخت اضافه کاری به کارمندان تان باشید.
علاوه بر موارد اشاره شده، دیگر نیازی به تنظیم ساعات کاری به خاطر اختلاف ساعت بین مکان های جغرافیایی نخواهد بود و همیشه در دسترس همه مخاطبان خواهید بود. در واقع هر بار که کسی به اینترنت وصل می شود، احتمال زیادی وجود دارد که کمپین تبلیغاتی تان را ببیند. آنها می توانند هر زمان و هر جایی که راحت هستند به دنبال محصولات مورد علاقه شان بیایند. این یکی از خوشایندترین مزایای تبلیغات اینترنتی است.
جمع آوری اطلاعات برای شخصی سازی
از دیگر مزایای تبلیغات اینترنتی این است که معاملات اینترنتی به شما این اجازه را می دهند که اطلاعات جمع آوری کنید. هرگاه که یک مشتری از طریق وب سایت یک شرکت خرید می کند، اطلاعاتش ذخیره می شود. راه های بسیاری وجود دارد که به شما اجازه می دهد با مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید. به عنوان مثال، می توانید اطلاعات شان را از روی پروفایل یا نحوه رفتارشان در سایت بررسی کنید. راه دیگر استفاده از ابزار اینترنتی و نرم افزارهای دیگر، دنبال کردن اطلاعات است. اطلاعات جمع شده معمولاً دارای مشخصاتی از قبیل سن، جنسیت، محل زندگی، سایت های دیگری که بعد شما می بینند، محصولات و پیج هایی که در سایت تان دیده اند و نحوه ورودشان به سایت است.
مطلب مرتبط: اهمیت تبلیغات اینترنتی در کسب و کار
این یکی از زیرکانه ترین مزایای تبلیغات اینترنتی است و شما می توانید از آن به شکل-های مختلف استفاده کنید. بیشتر شرکت ها از این راه استفاده می کنند تا ببینند کدام محصولات و خدمات بیشتر فروخته می شوند. همچنین با این اطلاعات می توانید مشتری ها را به قسمت های مختلف تقسیم کنید تا برای هر گروه تبلیغات مخصوص خودشان را براساس عادت خرید و سلایق شان بفرستید. در مقایسه با روش سنتی، اینترنت به شما هم اجازه جمع آوری اطلاعات و هم امکان شخصی سازی بهتری را ارئه می دهد و شرکت ها می توانند خدمات خود را به میلیون ها مشتری ارائه دهند. این خدمات براساس علایق شخصی مشتری است و بدین ترتیب می توانند محصولی را که می خواهند به راحتی به دست آورند.
اگر تحقیقات بیشتری راجع به معایب و مزایای تبلیغات اینترنتی انجام دهید، خواهید دید که این مزایا خیلی بیشتر از معایب آن است. مخاطبان بیشتر، قدرت بیشتر در تجارت، دیده شدن بیشتر، بازدهی بهتر و شناخته شدن برندتان از مزایایی هستند که شرکت تان را در بین موفق ترین ها قرار می دهند و همین یک دلیل محکم برای استفاده از تبلیغات اینترنتی است.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز