تبلیغات اینترنتی شبیه تبلیغ در مطبوعات است چون با وجود آنکه این تبلیغ روی سایت می رود باز هم حاشیه و مرز مشخص و معینی دارد. می توان اینطور به قضیه نگاه کرد؛ وقتی روزنامه ای را ورق می زنید هیچ وقت برای تشخیص مقاله از تبلیغ مشکلی ندارید چون آگهی های روزنامه کادر مشخصی دارند و اغلب اوقات این آگهی ها کوچکند و یک صفحه بزرگ را اشغال نمی کنند. آگهی های اینترنت هم همین طورند. بیشتر این آگهی ها داخل چیزی به نام بنر قرار می گیرند، بعضی از آگهی ها نیز ممکن است داخل چیزی به نام دکمه قرار گیرند.
به گزارش هورموند، البته آگهی های اینترنتی شبیه آگهی های بازرگانی تلویزیونی هم هستند چون تبلیغات اینترنتی نیز با انیمیشن و فیلم توجه بیننده را جلب می کنند. آگهی اینترنتی شبیه تابلو آگهی نیز است چون هر دو این نوع تبلیغات باید توجه بیننده را به خود جلب کند و درمورد اتفاقی که در شرف وقوع است اطلاعاتی بدهند. تبلیغ در اینترنت مانند رسانه های دیگر، جنبه های مثبت و منفی خاص خود را دارد. اینجا به بعضی جنبه های مثبت تبلیغ در اینترنت اشاره می کنیم.
خیلی راحت می توان بازار را آزمایش کرد. اگر بخواهید بروشور تهیه کنید مجبورید قبل از اینکه بفهمید این برنامه تبلیغی مفید است یا نه آن را چاپ و توزیع کنید. پاسخ مثبت یا منفی به تبلیغ از طریق اینترنت خیلی سریع تر مشخص می شود.
تبلیغات اینترنتی ارزان تر تمام می شوند. از آنجا که در این تبلیغات هزینه ای برای چاپ و توزیع صرف نمی شود، هزینه کل تبلیغ نسبتا به صرفه از آب درمی آید.
تبلیغات اینترنتی ۲۴ساعت روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال در معرض دید هستند.
تعویض آگهی در اینترنت خیلی آسان تر از تعویض آگهی در رسانه های دیگر است. اگر لازم باشد آگهی اینترنتی عوض شود نیاز به چاپ و ضبط مجدد نیست فقط باید کد تبلیغ اینترنتی را عوض کرد تا در عرض چند دقیقه آگهی تغییر کند.
مشتریان می توانند بدون ترک خانه آگهی و مغازه شما را ببینند و از شما خرید هم بکنند. دسترسی به این درجه از راحتی خیلی آسان نیست.
بسیار راحت می توان به مخاطبان دسترسی پیدا کرد. راز موفقیت این کار هم در این است که آگهی را جایی بگذارید که مشتریان آن را ببینند. اگر قرار است چای خارجی بفروشید تبلیغ را در سایت فروش نان فانتزی و شیرینی بگذارید تا در سایتی که موتور سیکلت و دوچرخه می فروشد. سعی کنید خود را در جای مشتری بگذارید و حتی الامکان حدس بزنید این مشتری ها از چه سایت هایی دیدن می کنند. این سایت ها جای مناسب برای تبلیغات شما هستند. حال می خواهیم به نکات منفی تبلیغات اینترنتی اشاره کنیم.
آمار و ارقام تبلیغات اینترنتی را خیلی راحت می توان ثبت کرد. فرد بازدیدکننده به راحتی می تواند آمار و اطلاعات موردنظر را کسب کند و از آن بدتر قطع شود، تعداد کلیک های هر صفحه خیلی پایین و در حدود ۲ درصد است و این نشان می دهد کسانی که آگهی را می بینند ندرتا روی آن کلیک می کنند تا از سایت بازدید یا خرید کنند.
تبلیغات اینترنتی هنوز کاملا جا نیفتاده است. هیچ کس درست نمی داند کدام آمار ارزش بیشتری دارد. چند سال قبل تبلیغاتچی ها فکر می کردند هرچه تعداد بیننده های تبلیغی بیشتر باشد آمار فروش بالاتر می رود. توجیه آنها این بود که هزاران چشم ناظر بر تبلیغ تبدیل به صدها خریدار می شود؛ لزوما چنین نیست. کمی بعد تصور می شد هرچه تعداد کلیک ها بیشتر باشد آمار فروش بالاتر می رود اما این هم درست از آب درنیامد.
امروزه تبلیغاتچی ها معتقدند تنها راه صحیح برای سنجش موفقیت تبلیغ، شمارش افرادی است که واقعاً کالای تبلیغ شده را می خرند. نکته در این است که چون مردم درست نمی دانند چه چیزی خوب است از هرجایی که بتوانند آمار و اطلاعات جمع آوری می کنند،؛ البته هر آماری هم به دردبخور نیست.
تلاش برای جلب و حفظ مشتری از طریق اینترنت خیلی عالی است. مشکل عمده در این زمینه شلوغی بیش از حد بعضی صفحات است. اطلاعات خیلی زیادی ناگهان پیش روی خواننده قرار می گیرد. به همین دلیل بیشتر خوانندگان ترجیح می دهند تبلیغات را نادیده بگیرند و این دلیل اصلی درصد پایین پاسخ های مثبت است. اما با وجود نکات منفی اشاره شده، اینترنت دارد تبدیل به ابزاری می شود که حتی از حد تصور طراحان و مدیران اجرایی نیز خارج است.
اینترنت یک فناوری اجتماعی و مردمی است. با گسترش سایت می توان پیشنهاد مکالمات اینترنتی و ارسال خبرنامه داد.
گروه های الکترونیکی هم جالب و نتیجه بخشند. مردم جوامع کوچک را دوست دارند و اینترنت امکان شرکت در چنین جوامعی را برای آنها فراهم می کند. خلاصه تمام این ارتباطات به این معنی است که می توان آنچه را که مردم لازم دارند به مردم فروخت. نه تنها این نکته مفید است بلکه صحیح هم است.