وقتی شما کسب و کاری برای خودتان راه اندازی می کنید، مهمترین دارایی تان زمان در دسترس تان است. شما اگر از زمان تان به خوبی و در راستای تحقق اهداف کاری تان استفاده کنید، در مدت زمانی اندک امکان بهبود وضعیت برندتان و جلب نظر مشتریان فراوان را خواهید داشت. حوزه خرده فروشی به عنوان یکی از عرصه های پرتقاضا در میان مشتریان نیازمند مدیریت زمان به طور حرفه ای و فعالیت 24 ساعته است. درست به همین خاطر بسیاری از کارآفرینان از نقطه نظر مدیریت زمان در این عرصه کم می آورند.
مسئولیت های شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در حوزه خرده فروشی بسیار بیشتر از آن چیزی است که حتی تصورش را بکنید. این امر برای بسیاری از افراد به معنای ضرورت کار بیشتر با ساعت های پشت سر هم است. چنین امری شما را به سرعت خسته خواهد کرد. بنابراین باید به دنبال راهکار دیگری برای موفقیت در عرصه خرده فروشی باشید. این راهکار چیزی نیست به غیر از استفاده از اتوماسیون.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم در رابطه با استفاده از اتوماسیون در خرده فروشی است. این امر نه تنها به شما امکان مدیریت زمان تان را می دهد، بلکه از نظر کیفیت خدمات نیز در میان مشتریان حسابی مشهور خواهید شد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و رقابت بهتر با برندهای بزرگ اقدام به استفاده از اتوماسیون می کنند. با این حال اگر شما نسبت به نحوه استفاده از چنین فناوری و همچنین شیوه های تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با آن آگاهی نداشته باشید، به احتمال زیاد تجربه ای ناموفق از فعالیت در این حوزه خواهید داشت. بنابراین با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی مفهوم اتوماسیون در عرصه کسب و کار به برخی از شیوه های استفاده از آن در حوزه خرده فروشی نیز سری بزنیم.
مطلب مرتبط: آشنایی با اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون در عرصه خرده فروشی چیست؟
اتوماسیون به پیگیری خودکار امور با استفاده از برخی نرم افزارهای هوشمند اشاره دارد. امروزه بسیاری از کسب و کارها برای پیگیری کارهای تکراری اقدام به استفاده چنین دستیارهایی می کنند. اتوماسیون با انجام خودکار کارهای مختلف به شما فرصت تمرکز بر روی کارها و مهارت های اساسی تان را می دهد. به این ترتیب شما هیچ مشکلی برای پیگیری اهداف مهمتر در زمینه کاری تان نخواهید داشت.
بسیاری از کارآفرینان هنوز نسبت به اهمیت اتوماسیون به طور کامل اطلاع ندارند. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه دارد. اگر شما هم نسبت به زمان طولانی کار در حوزه خرده فروشی شاکی هستید، اتوماسیون همان راهکاری است که به دادتان خواهد رسید. در ادامه برخی از نرم افزارهای محبوب در زمینه اتوماسیون را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس به سراغ توصیه ها و تکنیک های طلایی برای استفاده از اتوماسیون در عرصه خرده فروشی خواهیم رفت.
نرم افزارهای برتر اتوماسیون در حوزه خرده فروشی
بدون تردید نرم افزارهای بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از اتوماسیون در دسترس قرار دارد. با این حال شما باید به دنبال برخی از بهترین و معتبرترین ابزارها در این میان باشید. درست به همین خاطر ما در اینجا تعدادی ابزار حرفه ای در این راستا را به شما معرفی خواهیم کرد.
شاپیفای
شاپیفای یکی از مشهورترین پلتفرم های خرده فروشی در دنیا محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارهای فعال در این راستا برای توسعه کسب و کارشان همکاری نزدیکی با شاپیفای دارند. شما با استفاده از شاپیفای امکان پیگیری بسیاری از کارهای تان به طور خودکار و بدون نیاز به اتلاف وقت تان را خواهید داشت. همچنین پشتیبانی کارشناس های شاپیفای نیز به طور مداوم کنارتان خواهد بود. با این حساب شما تجربه ای بسیار لذت بخش از کار کردن با شاپیفای و مدیریت هوشمند خرده فروشی تان را خواهید داشت.
شاپیفای فلو
شاپیفای بسیاری از خدماتش را به طور رایگان در دسترس کاربران قرار می دهد، اما بخش ویژه ای هم برای خرده فروشی های حرفه ای کنار گذاشته است. اگر شما به دنبال خدماتی حرفه ای و تاثیرگذار هستید، باید همیشه شاپیفای فلو را مدنظر قرار دهید. این ابزار در کنار پیگیری خودکار بسیاری از امور مرتبط با خرده فروشی امکان گردآوری اطلاعات کاربردی را نیز دارد. با این حساب شما دیگر هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
امروزه بسیاری از نارضایتی های مشتریان از خرده فروشی ها به دلیل کیفیت پایین خدمات شان صورت می گیرد. بنابراین شما با استفاده از اتوماسیون امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را به راحت ترین شکل ممکن خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 3 روش آسان جهت اتوماسیون بازاریابی
وو کامرس (Woo Commerce)
اگر شما سایت خرده فروشی تان را براساس وردپرس طراحی کرده اید، به احتمال زیاد وو کامرس بهترین گزینه برای تان خواهد بود. این نرم افزار نه تنها خدمات اتوماسیون به شما ارائه می کند، بلکه از نقطه نظر به روز رسانی سایت نیز برای شما کاربرد زیادی دارد. بر این اساس شما امکان مدیریت سایت تان با این ابزار و همچنین تاثیرگذاری بر روی مخاطب با کیفیت بالاتر خدمات آنلاین تان را خواهید داشت.
شاید تنها نکته منفی درباره وو کامرس ارائه اش به طور کاملا پولی باشد. بنابراین خبری از خدمات رایگان در این ابزار نیست. همچنین شما برای استفاده از خدمات این ابزار باید حتما تاییدیه رسمی مبنی بر راه اندازی کسب و کارتان داشته باشید، در غیر این صورت اجازه ادامه فعالیت در ابزار موردنظر را نخواهید یافت.
راهکارهایی برای استفاده از اتوماسیون در خرده فروشی
ارزیابی عملکرد مشتریان وفادار و جایزه دادن به آنها
یکی از انتظارات اصلی مشتریان وفادار از خرده فروشی ها مربوط به دریافت خدمات مناسب و همچنین تخفیف های مداوم است. این امر برای بسیاری از خرده فروشی ها امری عادی محسوب می شود، اما نحوه ارزیابی وضعیت مشتریان وفادار و ارائه پیشنهادهای مناسب به آنها کار چندان ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما باید همیشه ایده هایی کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان با استفاده از چنین شرایطی داشته باشید.
اتوماسیون در زمینه خرده فروشی به شما امکان پیگیری خودکار وضعیت مشتریان وفادار و در صورت نیاز ارائه پیشنهادهای جذاب به آنها را می دهد. به این ترتیب شما از شر یکی از تکراری ترین کارهای ممکن در عرصه کسب و کار خلاص خواهید شد.
براساس گزارش موسسه مارکتینگ اینسایدر، خرده فروشی ها با استفاده از خدمات مربوط به اتوماسیون در زمینه ارائه پیشنهادهای ویژه به مشتریان وفادار امکان افزایش فروش نهایی شان بین 25 تا 95 درصد را دارند. این امر از آنجایی که اغلب فروش خرده فروشی ها به لطف مشتریان وفادارشان صورت می گیرد، امری طبیعی محسوب می شود. بنابراین شما با توجه ویژه به مشتریان وفادارتان امکان بهبود وضعیت مالی تان در مدت زمانی اندک را پیدا می کنید.
اضافه کردن آدرس ایمیل مشتریان به فهرست میل چیمپ
میل چیمپ یکی از بهترین ابزارهای اتوماسیون در زمینه بازاریابی ایمیلی محسوب می شود. بسیاری از خرده فروشی ها برای ارسال ایمیل های انبوه به مشتریان با دردسرهای زیادی رو به رو هستند. در این میان میل چیمپ با ارائه خدمات حرفه ای امکان رفع هرگونه مشکلی در راستای بازاریابی ایمیلی را فراهم کرده است.
نکته جالب درباره میل چیمپ ارائه اش همراه با یک بسته رایگان و کاملا کاربردی برای برندهاست. بنابراین شما دست کم در ابتدای مسیر توسعه کسب و کارتان نیازی به خرید اشتراک میل چیمپ نخواهید داشت. این امر به شما برای بهبود وضعیت تان به طور کلی کمک خواهد کرد.
گردآوری بازخوردها از خریداران
بسیاری از خریداران پس از تحویل مرسوله شان نظرات بسیار متنوعی درباره کیفیت محصول و نحوه ارسالش از سوی شما دارند. این اطلاعات برای بهبود کیفیت خدمات شما در بلندمدت بسیار ضروری خواهد بود. بنابراین شما باید فکری به حال استفاده از بازخوردهای موردنظر در این راستا نمایید.
اتوماسیون در حوزه بازاریابی به شما امکان گردآوری خودکار بازخوردهای خریداران را می دهد. این امر مزیت بسیار مهمی برای کسب و کارتان محسوب می شود. با این حساب اگر به دنبال آگاهی از نقطه نظرهای مشتریان در رابطه با خدماتتان هستید، هرگز گردآوری خودکار نظرات شان را فراموش نکنید. این امر بدون هزینه اضافی و همچنین دردسرهای رایج به شما امکان مدیریت کسب و کارتان را خواهد داد.
مطلب مرتبط: اتوماسیون بازاریابی چیست و چرا مهم است؟
یکی از مشکلات اساسی خرده فروشی ها در رابطه با تعامل با مشتریان مربوط به ناتوانی برای واکنش سریع به انتظارات و خواسته های تازه خریداران شان است. اتوماسیون در این بخش به شما برای آگاهی سریع از خواسته های جدید مشتریان کمک خواهد کرد. با این حساب دیگر دلیلی برای بی میلی مشتریان نسبت به خرید از شما باقی نخواهد ماند.
مرور کلی نظرات منفی
خرده فروشی هایی که در شبکه های اجتماعی عضویت دارند، اغلب اوقات با نظرات و همچنین پست های اعتراضی نسبت به خودشان مواجه می شوند. این امر نه تنها رویکردی رایج از سوی کاربران برای بیان اعتراضات شان نسبت به خرده فروشی ها محسوب می شود، بلکه اغلب اوقات از سوی شرکت ها بسیار جدی هم تلقی می شود. با این حساب شما باید آمادگی لازم برای ارزیابی نظرات منفی نسبت به برندتان را داشته باشید.
اشتباه برخی از کسب و کارها نسبت به نظرات منفی مشتریان تلاش برای حذف و نادیده گرفتن آنهاست. این امر نه تنها به کمک شما نخواهد آمد، بلکه مشکلات تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. با این حساب شما باید برای تبدیل شدن به برندی محبوب در میان مشتریان بیش از هر زمان دیگری به نظرات منفی مشتریان تان توجه نشان دهید. اتوماسیون در این میان به شما برای گردآوری نظرات و محتوای انتقادآمیز از برندتان کمک خواهد کرد. با این حساب یکی از کارهای خسته کننده و تکراری بازاریاب ها بدون نیاز به اختصاص حتی یک دقیقه انجام خواهد شد.
ارسال خودکار فاکتورهای فروش
ارسال فاکتور فروش برای مشتریان امر ساده ای نیست. بسیاری از حسابدارها در خرده فروشی ها ساعت های طولانی مشغول ارسال فاکتورها به مشتریان هستند. این امر اغلب اوقات با ارسال ایمیل برای مشتریان دنبال می شود. با این حساب شما باید برنامه ای دقیق برای پیگیری این بخش از فعالیت های تان داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تداوم همکاری با حسابدارهای تان نخواهید داشت.
فناوری هوش مصنوعی در کنار اتوماسیون مشکل اصلی خرده فروشی ها در این بخش را به راحتی هرچه تمام تر حل کرده اند. بر این اساس شما با استفاده از اتوماسیون امکان تهیه و ارسال خودکار فاکتورهای فروش برای مشتریان را خواهید داشت. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای بدل به برندی محبوب در میان مشتریان خواهد کرد.
برخلاف آنچه بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند، استفاده از خدمات اتوماسیون از سوی مشتریان نوعی نقطه ضعف محسوب نمی شود. شما با استفاده از اتوماسیون میزان اهمیت مدیریت زمان در کسب و کارتان را نشان می دهید. بنابراین اگر یکی از ارزش های کسب و کار شما وقت شناسی یا مدیریت زمان به طور کاربردی است، باید اتوماسیون را به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در این میان تلقی نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان و باقی ماندن در فهرست خرده فروشی های مورد علاقه آنها نخواهید داشت.
ارسال ایمیل های یادآوری برای خرید دوباره
اینکه مشتریان به طور مداوم از شما خرید کنند نکته ای مثبت از نظر مالی و بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تبدیل خریداران ساده به مشتریان وفادار از هر تکنیکی استفاده می کنند. توصیه ما در این میان ارسال ایمیل های یادآوری برای مشتریان تان است. بسیاری از خریداران پس از انجام یک خرید دیگر به طور کامل برند موردنظر را فراموش می کنند. این امر نه تنها موجب کاهش میزان فروش شما به عنوان خرده فروشی می شود، بلکه ذهنیت مناسبی نیز در میان مشتریان ایجاد نخواهد کرد. بنابراین شما باید ارسال ایمیل های یادآوری خرید را به طور حرفه ای دنبال نمایید. یکی از راهکارهای ساده برای ارسال ایمیل های یادآوری مربوط به استفاده از اتوماسیون است.
اتوماسیون به شما امکان شخصی سازی ایمیل ها و ارسال خودکارشان برای مشتریان را می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست شما به طور مداوم نگران خرید مشتریان از برندتان باشید.
زمان بندی انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی
اگر شبکه های اجتماعی زمان زیادی از شما به عنوان بازاریاب یا صاحب خرده فروشی می گیرد، اتوماسیون در اینجا نیز به فکر شما بوده است. با این حساب شما باید استفاده از اتوماسیون را به عنوان یک راهکار کاربردی در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز مد نظر قرار دهید.
اپ شاپیفای تحت عنوان پست استودیو به شما امکان ویرایش تمام محتوای مورد نظرتان برای بارگذاری در شبکه های اجتماعی و همچنین زمان بندی دقیق برای انتشار خودکارشان را می دهد. با این حساب یکی دیگر از دغدغه های شما برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی از بین خواهد رفت.
امروزه بازاریاب ها نسبت به زمان مناسب برای انتشار محتوای بازاریابی نیز اتفاق نظر ندارند. این امر همیشه بحث هایی در میان آنها به همراه داشته است. نکته جالب درباره شاپیفای ارائه آمارهای دقیق درباره زمان مناسب به منظور بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی است. البته این خدمات از سوی ابزار بازاریابی هاب اسپات نیز به طور مشابه ارائه می شود. بنابراین در این زمینه دست شما برای انتخاب ابزار مناسب کاملا باز خواهد بود.
مطلب مرتبط: راه های کاهش هزینه های شرکت: اتوماسیون اداری
سپردن کارهای مدیریت کسب و کار به اتوماسیون
بسیاری از خرده فروشی ها برای مدیریت کسب و کارشان حجم بالایی از کارها و همچنین استرس زیاد را پیش رو دارند. تنها راهکار مناسب در این میان کاهش حجم کاری به منظور رسیدگی بهتر به آنهاست. با این حال بسیاری از کارآفرینان در عمل این نکته را مدنظر قرار نمی دهند. به همین خاطر همیشه با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان رو به رو می شوند.
ابزارهایی نظیر ترلو، آسانا و اسلک به طور تخصصی برای پیگیری کارهای مختلف در حوزه مدیریت کسب و کار طراحی شده اند. اگر شما مشکلات زیادی در زمینه مدیریت کسب و کارتان و حجم کارهای پیش رو دارید، باید پیش از هر نکته دیگری استفاده از یکی از ابزارهای فوق را مدنظر قرار دهید. این امر به شما امکان مدیریت کسب و کار به طور حرفه ای را می دهد. بنابراین کارهایی مثل پیگیری سفارشات، نظرخواهی از مشتریان درباره کیفیت خدمات و همچنین ارجاع کارهای مربوطه به هر تیم کاری به سادگی هرچه تمام تر از سوی ابزارهای فوق دنبال خواهد شد. این امر به معنای تحولی جذاب و هیجان انگیز در نحوه مدیریت خرده فروشی ها خواهد بود.
استفاده از اتوماسیون برای برنامه ریزی دقیق
برنامه ریزی امری مهم برای موفقیت در بازار محسوب می شود. بسیاری از برندها برای توسعه سریع در بازار نیازمند برنامه ای دقیق و جدی هستند. اگر در این میان شما برنامه ای برای مدیریت خرده فروشی تان نداشته باشید، خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. این امر با استفاده از اتوماسیون به سادگی هرچه تمام تر حل و فصل می شود.
امروزه بسیاری از ابزارهای اتوماسیون به شما امکان تعریف برنامه های روزانه یا هفتگی تان و سپس برنامه ریزی دقیق برای رسیدگی به همه شان را می دهد. نکته جالب اینکه در صورت فراموشی یکی از کارهای تان ابزار موردنظر پیام هشداری برای تان ارسال خواهد کرد. به این ترتیب دیگر خبری از فراموشی کارهای مهم نخواهد بود.