تاکنون گوگل هیچ گاه میزان درآمدهای خود را به صورت کامل و تفکیک شده منتشر نمی کرد، با این حال اکنون به این سنت پایان داده و اعلام کرده است که 15 میلیارد دلار را تنها از طریق یوتیوب به دست آورده و این برنامه رشدی 36درصدی را در مقایسه با سال گذشته داشته است.
درواقع این اولین گزارش مالی از زمان به ریاست رسیدن ساندار پیچای بر آلفابت (شرکت مادر گوگل) بوده است. آمارها حاکی از آن است که خرید یوتیوب توسط گوگل در سال 2006 با مبلغ 1.65 میلیارد دلار، کاملا موفقیت آمیز بوده و یکی از بهترین خریدهای تاریخ معرفی می شود. درواقع بخش اعظمی از درآمد کلی گوگل، متعلق به این شرکت است. وجود بیش از 20 میلیون کاربر نسخه پرمیوم (بدون تبلیغات)، افزایش میزان تبلیغات و راه اندازی سرویس تلویزیون اینترنتی از جمله مهم ترین دلایل این پیشرفت محسوب می شود، با این حال هنوز هم موتور جست وجو گر گوگل، بالاترین میزان سودآوری را برای آلفابت به همراه دارد.
مطلب مرتبط: درآمدزایی یوتیوب از تبلیغات
همچنین سرویس ابری گوگل نیز امسال رشد خوبی را داشته و 2.6 میلیارد دلار، میزان سودآوری آن بوده است. یکی از دلایلی که باعث شده است تا گوگل چنین سنت شکنی ای را در رابطه با انتشار چنین آماری کند، عملکرد فراتر از انتظار همگان بوده و ساندار پیچای تلاش کرده است تا با این اقدام به نوعی تردیدها را در رابطه با خود نابود سازد. حال باید دید که یوتیوب چه برنامه های جدیدی برای تداوم روند رو به جلو خود خواهد داشت. درواقع ممکن است حتی برای سال آینده شاهد کاهش شدید اختلاف درآمد گوگل و یوتیوب باشیم.