راهکارهای گردآوری اطلاعات کاربردی درباره مشتریان - فرصت امروز

چهارشنبه, 20 شهریور 1398 - 12:44

چگونه به اطلاعات مورد نیازمان پیرامون مشتریان دست یابیم؟

کسب اطلاعات مناسب از مشتریان یکی از دغدغه های اصلی هر بازاریابی است. این امر به ما فرصت تولید محتوای دقیق تر به منظور جلب نظر مشتریان را می دهد. چالش اصلی در این میان ناتوانی برندها در زمینه جلب اعتماد کاربران به منظور دریافت اطلاعات شان است. به همین خاطر کمپین های بازاریابی و تبلیغات اغلب برندها انطباق چندانی با سلیقه مشتریان ندارد. استراتژی برندهای بزرگ برای جمع‎آوری اطلاعات موردنیاز پیرامون مخاطب هدف ارائه بسته های محتوایی ویژه به آنها در ازای ثبت اطلاعات کاربری است. به این ترتیب کاربران به منظور استفاده از بسته پیشنهادی ترغیب به ثبت اطلاعات مورد نیاز برندها می شوند. شاید در نگاه نخست این استراتژی بسیار ساده باشد. با این حال در مرحله اجرا دشواری های خاص خود را دارد. به همین منظور ما به بررسی این امر در قالب 10 الگوی تاثیرگذار خواهیم پرداخت.

گردآوری اطلاعات مشتریان

1. آگاهی بخشی به مخاطب در راستای پژوهش های کاربردی

هانه وروائک، مسئول بازاریابی محتوایی برند Thrive Themes، در گفت گویی با من در مورد نحوه ترغیب کاربران به ارائه اطلاعات به یک مقال ساده اشاره کرد: «بهترین راهکار برای کسب اطلاعات مورد نیاز مخاطب هدف تلاش برای انجام پژوهش کاربردی است. وقتی افراد با فعالیت یک برند در راستای پژوهش پیرامون مشتریان مواجه می شوند، علاقه بالایی به همکاری نشان می دهند.» این امر به خاطر علاقه مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی برندهاست. در یک تحلیل ساده شرکت آنها در پژوهش ها موجب افزایش دقت نتیجه کار می-شود. به این ترتیب در نهایت امکان بهره مندی-شان از خدمات و محصولات بهتر افزایش می یابد.

امروزه اغلب پژوهش ها نیازمند جمع آوری داده به صورت میدانی نیست. منبع اصلی پژوهشگران اینترنت است. نگارش مقاله ای کوتاه و جذاب برای جلب همکاری کاربران در راستای انجام پژوهش ضروری خواهد بود. به این ترتیب کاربران فرصت آگاهی از جزییات پژوهش ما را خواهند داشت. استفاده از این شیوه مزیت آگاهی کاربران از ماهیت فعالیت ما را خواهد داشت. مشکل اصلی بسیاری از کاربران در زمینه ارائه اطلاعات شان به شرکت ها عدم آگاهی از نحوه استفاده برندها از این اطلاعات است. با توضیح مناسب این امر امکان جلب نظر مخاطب هدف افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مطلب مرتبط: ارتباط بهتر با مشتری از طریق 10 اپلیکیشن کارآمد

2. جذابیت های کتاب الکترونیکی

ارائه کتاب الکترونیک یکی از گزینه های جذاب برای هر کاربری خواهد بود. استیون دابلین، رئیس موسسه PR Works، بر روی این راهکار تاکید زیادی دارد: «وقتی در ازای همکاری مخاطب کتاب الکترونیکی در اختیارش می گذاریم، ارزش همکاری وی را به خوبی بیان خواهیم کرد.»

بدون تردید بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک فرصت کافی برای نگارش کتاب ندارند. همچنین بودجه اغلب شرکت ها برای استخدام یک نویسنده نیز کفایت نمی کند. در اینجا استیون دابلین راهکار انحصاری خود را بیان می کند: «نگارش یک کتاب کار دشواری نیست. نکته مهم در اینجا ارائه اطلاعات مناسب و کاربردی به مخاطب است. هر 5 تا 10 مقاله موجود در وبلاگ های تخصصی یا سایت های تحلیلی امکان تبدیل به کتابی جذاب را دارند. در این میان وظیفه ما گردآوری مقالات مختلف و به روز رسانی اطلاعات موجود در آنها در صورت نیاز است.» این امر کتاب جذابی را ایجاد می کند.

3. مزیت پرسشنامه آنلاین

برندها همیشه به منظور جلب نظر مخاطب هدف برای دریافت اطلاعات نیاز به انجام کارهای عجیب و غریب ندارند. گاهی اوقات یک ایده ساده و کم‎هزینه نیز نظر مشتریان را جلب می کند. انجام پژوهش پیرامون مشتریان نیازمند دریافت اطلاعات دقیق است. چالش اصلی در این میان عدم همکاری مناسب مخاطب هدف با تیم پژوهشی است. توصیه من در اینجا ارائه یک فهرست خلاصه از اطلاعات مورد نیازمان به مخاطب هدف است. به این ترتیب آنها در فرآیند ارائه اطلاعات شان دچار سرگیجه نخواهند شد. مزیت این امر برای ما امکان دسترسی ساده به اطلاعات با دقت بالا خواهد بود. در نهایت نیز پس از پر کردن آنلاین فهرست امکان ارائه کد تخفیف یا فایل محتوایی رایگان به مخاطب وجود دارد. نکته مهم در این میان عدم انتخاب هدیه ای بیش از حد گران قیمت است. در این صورت دامنه وسیعی از کاربران به سراغ پر کردن پرسشنامه ما می آیند. نکته منفی این امر کاهش دقت اطلاعات دریافتی است. به این ترتیب علی رغم گردآوری بانک اطلاعاتی گسترده میزان دقت و کاربرد آن کاهش خواهد یافت.

الگوی طراحی پرسشنامه آنلاین بیش از همه به کار اپ های موبایلی می آید. در چنین اپ هایی امکان دریافت سریع اطلاعات کاربران وجود دارد. نکته مهم اینکه اغلب کاربران برای ادامه استفاده از خدمات اپ ها تمایل بالایی به مشارک در فرآیند گردآوری اطلاعات دارند.

4. اپ تحت وب

گاهی اوقات یک اپ تحت وب امکانات گسترده ای به برندها در راستای جمع آوری اطلاعات می دهد. نکته مهم در این میان طراحی رابط کاربری ساده و جذاب برای جلب نظر مخاطب است. به این ترتیب تمایل کاربران برای مشارکت در برآیند جمع‎آوری اطلاعات افزایش خواهد یافت. امروزه اغلب برندها از این شیوه برای جمع آوری اطلاعات استفاده می-کنند. توسعه نسل جدید هوش مصنوعی فرصت دسته بندی و تحلیل سریع اطلاعات را به برندها می دهد. به این ترتیب اتلاف وقت در فرآیند جمع آوری اطلاعات به حداقل می رسد.

5. نرم‎افزارهای رایگان

بدون تردید هیچ فردی از دریافت نرم‎افزار کاربردی و رایگان صرف نظر نخواهد کرد. این نکته یکی از گزینه های جذاب بازاریاب ها برای ترغیب مخاطب به منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز است. فرآیند کار در اینجا بسیار ساده خواهد بود. کاربران در صورت ارائه اطلاعات مورد نیاز برندها امکان استفاده رایگان از یک نرم‎افزار را خواهند داشت. در نگاه نخست این راهکار بسیار ساده به نظر می رسد. نکته مهم در این رابطه تاثیرگذاری بالای این امر بر روی مخاطب است.

6. اشتراک محدود استفاده از نرم افزارهای پولی

امروزه اغلب نرم افزارهای پرکاربرد به صورت رایگان عرضه نمی شوند. به هر حال توسعه دهندگان نیز باید از تولید نرم افزارهای کاربردی سود مناسبی به دست بیاورند. به همین خاطر اغلب نرم افزارهای کاربری نیازمند خرید کامل یا پرداخت حق اشتراک است. یکی از شیوه های کاربردی توسعه دهندگان چنین نرم افزارهایی ارائه کد استفاده محدود از نرم افزار در پی مشارکت کاربران در پژوهش شان است. اگر در زمینه تولید نرم افزار فعالیت دارید، حتما این الگو را مدنظر قرار دهید. مزیت این شیوه امکان دستیابی به دامنه وسیعی از اطلاعات است. به نظر من محدودیت استفاده 30 روزه از نرم افزارها برای جلب نظر مخاطب کافی خواهد بود. در بسیاری از مواقع کاربران پس از استفاده محدود از نرم افزارها به خرید کامل شان نیز ترغیب می-شوند.

7. استفاده از ابزارهای کسب و کار

شرکت های بزرگ ابزارهای زیادی برای جلب رضایت مخاطب دارند. برخی از غول های بزرگ عرصه کسب و کار در ازای مشارکت کاربران در فرآیند جمع آوری اطلاعات برخی از خدمات شان را به صورت رایگان ارائه می کنند. این امر نوعی پیروزی دوطرفه برای هر دو سمت ماجرا محسوب می شود. نکته مهم در این میان ارائه سرویسی جذاب برای مخاطب است. در غیر این صورت توجه وی به سوی ما جلب نخواهد شد.

8. توجه به عملکرد رقبا

برندها باید همیشه نیم نگاهی به عملکرد رقبای-شان داشته باشند. به این ترتیب امکان آگاهی از وضعیت آنها و تلاش برای بهبود عملکردمان وجود خواهد داشت. امروزه بسیاری از برندها با الگوبرداری از استراتژی یکدیگر موفق به خلق کمپین ها و محصولات کاربردی می شوند. در زمینه گردآوری اطلاعات کاربران نیز همین شیوه باید دنبال شود. بنابراین وظیفه ما در اینجا کاملا مشخص خواهد بود: بررسی نحوه عملکرد رقبا و استفاده از نقاط قوت استراتژی آنها.

مطلب مرتبط: 24 راه ارتباط با مشتری

9. نقش انکارناپذیر پرسش های کوتاه

بابی لیند، رئیس شرکت Conversation Hacker، بر روی اهمیت ارائه پرسش های کوتاه تاکید دارد. بر این اساس از کاربران تقاضای شرکت در مسابقه ای همراه با پرسش های کوتاه می شود. در صورت پاسخگویی دقیق به تمام پرسس ها به قید قرعه جایزه ای به برندگان تعلق خواهد گرفت. نکته مهم در اینجا طراحی پرسش های در تعداد اندک و تلاش برای رعایت اختصار است. به این ترتیب تمایل کاربران به پاسخگویی بیشتر خواهد شد.

10. پرسش های دو گزینه ای و سهولت پاسخگویی کاربران

به طور معمول کسب و کار میان دو راهکار برای جلب رضایت مشتریان و فروش بیشتر تردید دارند. در چنین مواردی تلاش برای نظرخواهی از کاربران با ارائه هر دو راهکار منطقی خواهد بود. به این ترتیب آنها امکان پاسخگویی به پرسش های ما را خواهند داشت. مزیت این شیوه عدم نیاز به اختصاص زمان زیاد از سوی کاربران است. به همین خاطر نیز محبوبیت زیادی نزد برندها دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی