ویروس کرونا سرنوشت بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. بدون تردید دیگر هیچ کسب و کاری امکان بازگشت به دوران پیش از کرونا را ندارد بنابراین باید به نوعی با تغییر شرایط کنونی کنار آمد. در غیر این صورت وضعیت فعالیت برای تمام کسب و کار بیش از اندازه دشوار می شود. یکی از ترندهای مهم در دوران کرونا مربوط به فعالیت مجازی و دورکاری کسب و کارها بود. این امر پدیده کسب و کارهای مجازی را بیش از هر زمان دیگری توسعه داده است.
شاید شما هم در دوران کرونا از شیوه مجازی برای ادامه کسب و کارتان استفاده نمایید. پرسش مهم در این میان ضرورت ادامه این روند در فرآیند پساکرونایی است. آیا شما علاقه ای برای ادامه کسب و کارتان به این صورت حتی در دوران پساکرونا دارید؟ پاسخگویی به این پرسش چندان ساده نیست. هدف اصلی در این مقاله بررسی مشکلات پیش روی کسب و کارها در این میان خواهد بود. این مقاله به شما برای بررسی هرچه بهتر موضوع مورد بررسی کمک خواهد کرد.
دوران پساکرونا و هنجارهای تازه در دنیای استارت آپ ها
اگر شما پیش از دوران کرونا قصد راه اندازی یک کسب و کار را داشتید، به احتمال زیاد باید دست کم یک دفتر اصلی برای شروع کار تهیه می کردید. این امر به معنای صرف هزینه فراوان برای شروع کسب و کار بود. اکنون هزینه راه اندازی استارت آپ با توجه به فعالیت مجازی اغلب شرکت ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. نکته مهم در این میان دگرگونی اساسی دنیای کسب و کار در طول یک سال و نیم اخیر است.
مطلب مرتبط: آمادگی برای دنیای کسب و کار پساکرونا
استارت آپ ها دیگر به شیوه سابق راه اندازی و مدیریت نمی شوند. شما در دنیای کنونی فرصت های بسیار بیشتری برای راه اندازی کسب و کار دارید، اما به موازات این فرصت بیشتر شانس تان برای اشتباه بسیار کمتر می شود. به عبارت دیگر، شما با یک اشتباه هرچند کوچک هم عرصه کسب و کار را به رقبای تان واگذار خواهید کرد.
بسیاری از مشتریان از زمان شروع بحران کرونا دیگر به کسب و کارهای حضوری توجه زیادی ندارند. این امر برای استارت آپ های آنلاین بهترین شرایط ممکن را رقم زده است. شما با یک ایده جذاب امکان شروع کسب و کار آنلاین با هزینه بسیار کم را خواهید داشت. وقتی مشتریان عادت به استفاده از خدمات کسب و کارهای مجازی کرده اند، دیگر سراغ نمونه های سنتی استارت آپ نباید رفت. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در طول یک سال اخیر شیوه فعالیت شان را به گونه مجازی تغییر داده اند.
الزامات کسب و کارهای پایدار در دوران پساکرونا
پایداری یک کسب و کار برای کارآفرینان و همچنین مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. برندهای بزرگ به دلیل حضور مداوم در عرصه کسب و کار شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارند. در غیر این صورت وضعیت تمام برندها باید مثل هم می شد. شما باید نسبت به سلیقه مشتریان در دوران پساکرونا توجه ویژه ای نشان دهید.
بدون تردید برخی از کسب و کارها مثل خرده فروشی حتی در دوران پساکرونا هم به صورت سنتی به کارشان ادامه خواهند داد، اما نکته مهم در این میان سهم کسب و کارهای آنلاین است. اغلب مشتریان در دوران کرونا از آمازون و دیگر خرده فروشی های آنلاین به طور قابل ملاحظه ای استفاده کرده اند. این امر بدل به نوعی عادت برای آنها شده است بنابراین وقتی محدودیت های کرونایی پایان یابد، نخستین انتخاب مشتریان خرید حضوری نخواهد بود.
چنین نکاتی برای راه اندازی کسب و کار یا مدیریتش در دوران پساکرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما تا به حال نسبت به فعالیت مجازی اقدام نکرده اید، فرصت های بسیار زیادی برای کسب و کارتان از دست رفته است. نکته مهم اینکه اگر در دوران پساکرونا هم چنین عملکردی در پیش گیرید، دیگر هیچ امیدی به کسب و کارتان نخواهد بود.
مشتریان در عرصه کسب و کار با هیچ برندی شوخی ندارند. اگر شما توانایی ارائه خدمات مناسب به مشتریان را نداشته باشید، بدون تردید رقبای تان این کار را ساماندهی خواهند کرد بنابراین باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به ساماندهی وضعیت پیش روی تان برای فعالیت مجازی اقدام کنید. در غیر این صورت دامنه وسیعی از مشتریان تان را از دست می دهید.
بدون تردید فعالیت در دوران کرونایی سختی های بسیار زیادی دارد. اگر شما از همین حالا به فکر فردای کسب و کارتان نباشید، سرنوشت مناسبی نخواهید داشت. برخی از توصیه های مهم برای مدیریت مجازی کسب و کارها در دوران پساکرونا در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شما با استفاده از چنین توصیه هایی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: دوران پساکرونا و 12 اتفاق مثبتی که شاهد آن خواهیم بود
ایجاد آدرس مجازی
امروزه راه اندازی یک کسب و کار و دست و پا کردن یک دفتر برای آن هزینه بسیار زیادی دارد. درست به همین خاطر بسیاری از برندها الگوی فعالیت مجازی را در پیش می گیرند. اگر شما هم در این میان نسبت به فعالیت مجازی تمایل دارید، باید ابتدا یک آدرس مجازی برای خودتان دست و پا کنید.
وقتی از آدرس مجازی صحبت می شود، بسیاری از مردم به سایت اینترنتی فکر می کنند. بدون تردید هر کسب و کاری باید آدرس اینترنتی داشته باشد، اما برای کسب و کارهای مجازی همین نکته به تنهایی کافی نیست. مسئله اساسی در این میان گردآوری یک مجموعه در کنار هم است. شما با استفاده از چنین مجموعه ای به خوبی فقدان دفتر رسمی تان را پوشش خواهید داد.
بدون تردید اگر مشتریان با یک برند بدون دفتر مرکزی مواجه شوند، به سختی به آن اعتماد خواهند کرد بنابراین شما باید این نکته را در تمامی مراحل فعالیت تان مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت.
راه اندازی سایت، وبلاگ و همچنین اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی بزرگ از مهمترین کارها برای مدیریت بهینه کسب و کار به صورت مجازی محسوب می شود. این به طور کامل فقدان آدرس رسمی برای کسب و کار را پوشش می دهد.
طراحی شماره تماس مجازی
امروزه شما نیازی برای تهیه یک شماره تلفن واقعی برای کسب و کارتان ندارید. بسیاری از موسسه های بزرگ شماره های تماس مجازی را عرضه می کنند. این امر برای کسب و کارهای فاقد دفتر رسمی بهترین گزینه محسوب می شود. بنابراین شما باید این استراتژی را بسیار جدی تلقی نمایید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت.
شماره های تماس مجازی دقیقا ویژگی های یک شماره تماس واقعی را دارد. مشتریان امکان برقراری تماس با شما از طریق این شمارهها را دارند بنابراین شما با این کار از شر تهیه یک شماره تماس برای کسب و کارتان به صورت سنتی رها خواهید شد.
استفاده از دستیارهای مجازی
بدون تردید کسب و کارهای بزرگ دارای بودجه های فراوان برای استخدام دستیارهای واقعی هستند. اگر شما قصد راه اندازی یک استارت آپ در دوران پساکرونا را دارید، به احتمال زیاد بودجه کافی در دسترس نخواهید داشت. این امر مشکلات بسیار زیادی برای شما به همراه دارد. فقدان بودجه کافی به معنای ضرورت استفاده از نیروی استخدامی کمتر است.
مطلب مرتبط: تغییرات مسافرت های کاری در دوران پساکرونا
یکی از گزینه های جذاب در این میان استفاده از دستیارهای هوشمند است. شاید این گزینه به اندازه سایر گزینه ها جذابیت نداشته باشد، اما از نظر مالی و همچنین تاثیرگذاری بر روی کسب و کار بسیار منطقی محسوب می شود. امروزه بسیاری از دستیارهای هوشمند یا مجازی در دسترس کاربران قرار دارد بنابراین شاید استفاده از آنها در زمینه کسب و کار نیز ایده بدی نباشد.
خوشبختانه بسیاری از موسسه ها در حال ارائه خدمات مربوط به دستیارهای مجازی به برندها هستند. این امر به معنای تبدیل شدن استفاده از چنین ابزارهایی به یک هنجار اصلی در دوران پساکروناست. اگر شما در این شرایط نسبت به استفاده درست از چنین دستیارهایی اقدام نکنید، به طور عجیبی از رقبای تان جا خواهید ماند.
طراحی سایت به طور متفاوت
امروزه بسیاری از مشتریان دیگر تعامل رو در رو با برندها ندارند. این امر به معنای نیاز به سرمایه گذاری متفاوت بر روی سایت رسمی برند است. سایت رسمی یک برند در دوران پساکرونا یکی از محورهای اصلی ارتباط میان مشتریان و بخش های مختلف شرکت خواهد بود بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن از کسب و کارتان در چنین شرایط محافظت نمایید.
دسترسی به طراح های سایت حرفه ای در دوران کنونی کار چندان سختی نیست. شما باید از میان گزینه های مختلف در دسترس بهترین را انتخاب نمایید. این امر بستگی به میزان بودجه شما و تمایل تان برای هزینه در حوزه کسب و کار دارد بنابراین بدون هیچ عجله ای در این زمینه تصمیم گیری نمایید.
جذابیت یک سایت اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان دارد. این امر در دوران پساکرونا از نقطه نظر تعامل آنلاین میان مشتریان و برندها بسیار مهمتر از هر زمان دیگری خواهد شد بنابراین یک کسب و کار بدون سایت مناسب در عمل هیچ جذابیتی برای مشتریان نخواهد داشت.
برگزاری جلسات شرکت به طور مجازی
امروزه بسیاری از ابزارهای برگزاری ویدئوکنفرانس در دسترس کسب و کارها قرار گرفته است. بدون تردید معتبرترین ابزار در این میان زوم است. این پلتفرم به طور اختصاصی برای برگزاری ویدئوکنفرانس در دنیای کسب و کار طراحی شده است. این امر برای بسیاری از برندها به معنای امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان است.
کسب و کارهای آینده به احتمال زیاد دارای کارمندان دورکار خواهند بود. این امر به معنای دوری قابل ملاحظه کارمندان از هم است. این امر برگزاری جلسات به صورت حضوری را بی فایده و حتی غیرممکن می کند. راهکار مناسب در این میان برگزاری جلسات به طور غیرحضوری و با استفاده از ابزارهایی نظیر زوم است.
اگر شما نحوه کار با زوم را بلد نیستید، جای نگرانی نیست. این ابزار دارای رابط کاربری بسیار ساده ای است. توصیه اصلی در این بخش دست کم چند بار کار با محیط زوم پیش از برگزاری یک جلسه رسمی است. این امر آمادگی شما برای برگزاری هرچه بهتر جلسات را دوچندان خواهد کرد بنابراین دیگر خبری از نارضایتی اعضای جلسه در میان نخواهد بود. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد.
مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری در دوران پساکرونا
جمع بندی
بدون تردید فعالیت مجازی کسب و کارها یکی از الزامات اجتناب ناپذیر در آینده دنیای کسب و کار است. اگر شما هنوز هم به بازگشت دنیای کسب و کار به شرایط عادی باور دارید، باید در استراتژی کسب و کارتان به طور کامل تجدیدنظر نمایید. دیگر خبری از کسب و کارها به طور سنتی نخواهد بود. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن با تغییرات این عرصه کنار بیایید. در غیر این صورت به راحتی از عرصه کسب و کار کنار گذاشته خواهید شد.
اگر شما هم به دنبال تبدیل شدن به کسب و کاری مجازی هستید، استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله برای شما راهگشا خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان کمک خواهد کرد.