امروزه زندگی اغلب ما با شبکه های اجتماعی گره خورده است. بسیاری از ما روزمان با مشاهده پست های مختلف در شبکه های اجتماعی شروع می شود. همچنین در پایان روز و پیش از خواب هم به سراغ پلتفرم های مختلف می رویم. فعالیت شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر گسترش بسیار زیادی یافته است، با این حال هنوز هم بسیاری از مردم نسبت به شبکه های اجتماعی مختلف آگاهی دقیقی ندارند. کورا شاید مشهورترین شبکه اجتماعی نباشد، اما منبع مناسبی برای افزایش کارایی کمپین های بازاریابی محسوب می شود.
کورا یک سایت مبتنی بر پاسخگویی به پرسش های مختلف کاربران است. نکته جالب اینکه اغلب پاسخ های موجود در این سایت از سوی کاربران درج می شود. به این ترتیب با عضویت در این سایت امکان درج پرسش و پاسخ به سوالات دیگران را خواهیم داشت. همین ساز و کار ساده در طول یک دهه اخیر شهرت بسیار بالایی برای کورا به ارمغان آورده است. براساس گزارش رسمی تیم فنی کورا تعداد بازدیدکنندگان فعال کورا در سال کنونی از مرز 300 میلیون در ماه عبور کرده است. نوآوری تازه تیم فنی این پلتفرم تلاش برای همکاری با کارشناس ها و پژوهشگران حرفه ای برای پاسخگویی بهتر به پرسش های تخصصی برخی از کاربران است. به این ترتیب در آینده ای نزدیک کیفیت و دقت پاسخ های مندرج در این پلتفرم به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
امروزه استفاده از هر پلتفرمی برای بازاریابی دیجیتال ضروری به نظر می رسد. اغلب مردم ساعت های مختلفی به کار با اینترنت و دستاوردهای آن مشغول هستند. این امر برندها را به فکر حضور فعال در شبکه های اجتماعی انداخته است. بیتردید حضور در کورا انتخاب نخست هیچ برندی نیست، با این حال باید نگاه دوباره ای به این پلتفرم داشته باشیم. برندهای مختلف در صورت استفاده درست از خدمات این شبکه اجتماعی امکان بهبود وضعیت بازاریابی شان را خواهند داشت. در ادامه برخی از مزیت های بازاریابی استفاده از کورا و حضور فعال در آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی ساده اطلاع از وضعیت مشتریان
پژوهش درباره محتوا
کورا یکی از بهترین منابع برای بازاریاب های جویای محتوای جذاب است. این پلتفرم ده ها هزار موضوع مختلف را پوشش می دهد. اگر در هر موضوع چند پرسش و اطلاعات کلیدی در اختیار ما قرار گیرد، به اندازه چندین سال محتوای کافی برای طراحی کمپین های بازاریابی خواهیم داشت. امروزه در دنیای بازاریابی تلاش برای بهبود وضعیت اطلاعات و جمعآوری داده های کاربردی ضروری است. بسیاری از برندها توجه چندانی به این نکته ندارند. به همین خاطر کمپین های بازاریابی شان توجه چندانی از سوی مخاطب کسب نمی کند.
یکی از مزیت های اصلی حضور در کورا امکان مشاهده پرسش های اصلی کاربران و همچنین آگاهی از تازه ترین نیازهای شان است. برندهای موفق همیشه در زمینه پاسخگویی به پرسش های مخاطب هدف مهارت بالایی دارند. این امر در زمینه بازاریابی نیز باید مدنظر قرار گیرد. متاسفانه برخی از برندها بسیار دیر اقدام به پاسخگویی به مخاطب هدف می کنند. این امر در نهایت موجب دلسردی مشتریان از ما خواهد شد.
برندسازی ساده و رایگان
حضور در کورا به طور رسمی مزیت های فراوان زیادی برای برندها دارد. یکی از این مزیت ها امکان برندسازی بدون نیاز به صرف هزینه قابل توجه است. بر این اساس با راهاندازی اکانت رسمی برای برندمان امکان اطلاعرسانی درباره زمینه فعالیت مان به کاربران وجود خواهد داشت. شاید در این زمینه پرسش های زیادی درباره شیوه اطلاعرسانی به مخاطب هدف وجود داشته باشد. راهکار پیشنهادی ما بسیار ساده است: پاسخگویی به پرسش های کاربران. وقتی ما در قالب یک برند اقدام به پاسخگویی به پرسش های کاربران می کنیم، حضورمان در دنیای کسب و کار را اعلام خواهیم کرد. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر برندسازی دارد.
گاهی اوقات پاسخگویی به پرسش های کاربران نیازمند پژوهش یا صرف زمان زیادی نیست. اغلب برندها دارای وبلاگ رسمی هستند. براساس تجربه بسیاری از پرسش های کاربران در کورا یا دیگر کانال های تعاملی در آرشیو مقالات وبلاگ برندها وجود دارد. بنابراین با استفاده از مطالب قبلی وبلاگ مان امکان پاسخگویی ساده به مخاطب هدف فراهم خواهد شد.
استفاده از کورا برای مدیریت سئو بهتر نیز کاربردی است. این امر با استفاده از کلیدواژه های بیشتر در متن پاسخ های مان روی می دهد. به این ترتیب میزان بازدید کاربران از پاسخ ما افزایش چشمگیری خواهد یافت. این امر شهرت و اعتبار ما به عنوان یک برند و همچنین کارشناسی حرفه ای در زمینه کسب و کار را افزایش می دهد. وقتی برند ما به عنوان کارشناس مدنظر مخاطب هدف قرار گیرد، فرآیند تاثیرگذاری بر روی آنها و فروش محصولات بسیار ساده تر می شود.
مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی مدرن کدامند؟
فرصت های تازه
کورا برای تشویق کاربران به پاسخگویی بیشتر و دقیق تر به پرسش های موجود به دو شیوه کلی پاداش می دهد:
• در صورت عضویت در یک پروژه رسمی مقدار مشخصی پاداش مادی ارائه می شود.
• امکان اضافهکردن لینک های جانبی یا پشتیبانی به پاسخ ها و همچنین بخش معرفینامه اکانت تان.
تمام کاربران در کورا امکان پاسخگویی به پرسش دیگر کاربران را دارند. این امر امکان درج یک یا چند لینک به عنوان منبع را فراهم می سازد. به این ترتیب اعتبار پاسخ های ما به راحتی قابل سنجش خواهد بود. نکته مهم در این زمینه جهتگیری کورا در برابر برندهاست. اگر یک برند به طور رسمی در کورا فعالیت داشته باشد، در ازای پاسخگویی به پرسش های کاربران امکان درج لینک های مربوط به سایت یا وبلاگ اش را خواهد داشت. به این ترتیب در عمل کاربران به مشاهده مطالب برند موردنظر تشویق خواهند شد. این امر نوعی جایزه ویژه از سوی کورا برای برندها فعال در پلتفرمش است.
میزان به اشتراکگذاری لینک های سایت یا وبلاگ در زمینه مدیریت سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. الگوریتم گوگل برای طبقهبندی سایت ما از معیار تعداد دفعات به اشتراکگذاری لینک ها استفاده می کند. به این ترتیب ما با به اشتراکگذاری مناسب لینک ها امکان بهبود وضعیت سایت و وبلاگ مان را خواهیم داشت.
بازاریابی داخلی در کورا
هر برندی نیازمند جلوه ای ویژه از خود در شبکه های اجتماعی است. بسیاری از برندها در زمینه فعالیت در کورا اقدام به پاسخگویی به پرسش های مختلف می کنند. این استراتژی از پایه غلط است. ما باید پاسخ های مان محدود به حوزه تخصصی کسب و کار باشد. بدون تردید هیچ برندی در تمام حوزه های کسب و کار دارای مهارت و دانش بالا نیست. به همین خاطر اظهارنظر و پاسخگویی ما باید به حوزه فعالیت برندمان محدود شود. نتیجه این امر افزایش اعتبار پاسخ های ما و افزایش توجه کاربران به برندمان خواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها از کورا به عنوان پل ارتباطی برای ترغیب کاربران به منظور مراجعه به سایت رسمی شان استفاده می کنند. این امر از طریق ارائه پاسخ های مناسب به کاربران و سپس دعوت از آنها برای مراجعه به سایت رسمی برند به منظور مشاهده مقاله ای کامل در زمینه پرسش شان صورت می گیرد. نکته جالب اینکه کورا برای فعالیت بازاریابی برندها در پلتفرمش هیچ هزینه اضافی دریافت نمی کند بنابراین با خیال راحت اقدام به بازاریابی در این پلتفرم کنید.
استفاده از کارمندان شرکت در فرآیند بازاریابی
حضور در کورا فقط محدود به پاسخگویی به پرسش های کاربران نیست. برندها موفق از تمام پتانسیل این پلتفرم برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده می کنند. یکی از استراتژی های مناسب در این زمینه تلاش برای ترغیب کارمندان شرکت به منظور حضور در کورا است. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. اگر ما سطح تعامل کارمندان شرکت با مشتریان را افزایش دهیم، بسیاری از مشکلات مان در زمینه بازاریابی و فروش حل خواهد شد. مشکل اصلی بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی تاثیرگذار ناتوانی در زمینه تعامل نزدیک به مخاطب هدف است. به این ترتیب استفاده از کورا به عنوان پایگاه اصلی بهبود ارتباط برندمان با مخاطب هدف اهمیت دارد.
مشتریان یک برند علاقه زیادی برای آگاهی از نحوه فعالیت بخش های مختلف آن دارند. برند ما در قالب پاسخگویی به پرسش های مرتبط کاربران در این زمینه امکان استفاده از کارمندان را دارد. به این ترتیب کارمند بخش موردنظر به تشریح وظایف و نحوه فعالیتش خواهد پرداخت. چنین پاسخ هایی همیشه مدنظر کاربران کورا قرار می گیرد، بنابراین ما بدون نیاز به استفاده از راهکارهای پیچیده یا ارائه هزینه اضافی موقعیت بازاریابی مناسبی خواهیم داشت.
جست وجوی استعدادها
اغلب برندها برای یافتن استعداد و نیروی کار تازه به سراغ لینکدین می روند. این پلتفرم مخصوص تعامل میان کارآفرینان و برندهاست، بنابراین توجه ویژه اهالی کسب و کار به آن طبیعی خواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به سایر پلتفرم های اجتماعی برای کشف استعدادهای تازه است. به عنوان مثال، کاربران مستعد در زمینه پاسخگویی به پرسش های رایانه ای کاربران به احتمال زیاد به کار برندهای فعال در عرصه IT یا دیگر حوزه های فناوری رایانه ای خواهند خورد بنابراین مراجعه به لینکدین برای یافتن استعدادهای تازه کافی نخواهد بود.
امروزه یافتن سریع استعدادهای جوان در حوزه کسب و کار اهمیت زیادی دارد. این امر موجب ایجاد رقابت سنگین میان برندهای مختلف شده است، بنابراین اگر ما اندکی کاستی یا اتلاف وقت به خرج دهیم، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. مزیت اصلی کورا در این میان امکان ارتباط نزدیک برند ما با کاربران فعال و بااستعداد است. این امر در برخی از موارد موجب استخدام رسمی کاربران فعال و دارای دانش بالا از سوی برندها شده است. ما به هر حال باید از تمام فرصت های مان برای یافتن کارمندان ماهر و دارای تخصص استفاده کنیم. کارمندان حرفه ای از روز اول در یک شرکت مشغول به کار نبوده اند، بنابراین تلاش برای همکاری با آنها از طریق جستوجوی بخش های مرتبط کورا با کسب و کارمان منطقی خواهد بود.
مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی با تمرکز بر دانشجویان
بسیاری از پرسش ها در حوزه کسب و کار همچنان بدون پاسخ هستند. اگر برند ما راهکاری تازه برای پرسش های پایدار یا دغدغه های مشتریان دارد، باید آن را به طور رسمی اعلام کند. کورا یکی از مرکز اصلی طرح سوال از سوی کاربران مختلف است. فعالیت برند ما در این پلتفرم اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر پاسخگویی به پرسش های کلیدی کاربران، امکان افزایش شهرت و اعتبار را نیز باید مدنظر داشت. تمام آنچه ما برای شروع فعالیت در کورا نیاز داریم، یک اکانت رسمی است. فرآیند بازاریابی در این پلتفرم نیاز به هیچگونه سرمایه گذاری یا پرداخت هزینه اضافی نخواهد داشت، بنابراین باید از همین امروز دست به کار شویم.