بعضی از افراد مدیر به دنیا می آیند. آنها به طور طبیعی دارای استعداد لازم برای مدیریت کسب و کارهای مختلف هستند. بعضی دیگر از افراد اما با چنین استعداد طبیعی به دنیا نمی آیند. شاید این امر بسیار ناامیدکننده باشد، اما به معنای پایان کار برخی از افراد در دنیای مدیریت نیست. هر کسی می تواند مهارت های لازم برای مدیریت کسب و کار را یاد بگیرد. تنها نکته مهم در این میان انگیزه کافی برای انجام دادن چنین کاری است.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهارت ها و کیفیت های کاری لازم برای تبدیل شدن به مدیری حرفه ای و کارکشته است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مرور خواهیم کرد.
اعتماد به نفس
مدیران موفق همیشه اعتماد به نفس بالایی دارند. اگر شما در کسب و کارتان حتی اندکی فقدان اعتماد به نفس نشان دهید، خیلی زود اعتماد کارمندان و مشتریان از بین می رود. بنابراین باید به بهترین شکل ممکن وجهه خودتان را حفظ کنید. این امر حتی در مواجهه با مشکلات کاری نیز موثر است و به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن آنها را حل و فصل نمایید.
مطلب مرتبط: مهارت های ضروری مدیریت برای موفقیت در دنیای کسب و کار
قابل اعتماد بودن
مدیرانی که در سطح جهانی از سوی همه مردم مورد احترام و تحسین هستند، همیشه قابل اعتمادند. برخی از مدیران طوری رفتار می کنند که هیچ کس اعتماد به آنها نمی کند. این امر در بلندمدت بزرگترین مشکل برای کارآفرینان را به همراه خواهد داشت. تلاش برای رفتار صمیمانه با دیگران مهمترین نکته برای جلب اعتماد آنها محسوب می شود. اینطوری شما امکان آگاهی از نظرات واقعی کارمندان و تعامل بهینه با آنها را خواهید داشت.
افق دید گسترده
مدیران موفق فقط به بازه های زمانی کوتاه توجه ندارند. این افراد حتی برای سال های متمادی نیز برنامه ای نسبی در ذهن دارند. افق دید گسترده به معنای تلاش برای مشاهده تمام جزییات در بازار و ترکیبشان با هدایت برند رو به جلو است.
وقتی یک مدیر افق دید مناسبی داشته باشد، امکان هدایت برندش به سوی موفقیت را پیدا می کند. این امر در کمتر مدیری به طور طبیعی وجود دارد. بنابراین تا حد زیادی تمام مدیران باید آن را به خوبی یاد بگیرند، در غیر این صورت شاید به هیچ وجه امکان تعامل با مشتریان و بهبود وضعیت برندتان را پیدا نکنید. الگوبرداری از مدیران موفق در این میان یکی از بهترین راهکارها برای بهبود وضعیت برند محسوب می شود.
انتظار منصفانه از دیگران
اگر شما کارآفرین باهوش و سریعی هستید، دلیل نمی شود از تمام کارمندان تان هم انتظار عملکرد سریع داشته باشید. مدیران بزرگ همیشه تفاوت میان افراد را درک می کنند. درست به همین خاطر خیلی خوب می توانند آنها را مدیریت کنند. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، خیلی زود بدل به مدیری سختگیر از نگاه کارمندان خواهید شد.
ابراز همدردی با دیگران و تلاش برای درک دغدغه های شان یکی از مهمترین نکات در زمینه انتظار منصفانه از دیگران است. این امر اغلب اوقات موجب درک هرچه بهتر مردم از مدیران می شود. بنابراین به طور کلی مشکلی پیش روی شما از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی کارمندان پیش نخواهد آمد.
روراستی همیشگی
مدیران بزرگ و موفق با کارمندان و مشتریان شان روراست هستند. همین امر موجب محبوبیت شان در بازار می شود. اگر مدیری به طور مداوم واقعیت را از دیگران پنهان کند، در نهایت به بدترین شکل ممکن رسوا خواهد شد. درست به همین خاطر مدیران بزرگ و موفق همیشه راهکارهایی برای در میان گذاشتن واقعیت ماجرا با دیگران پیدا می کنند. شاید واقعیت امر از نظر شما بسیار عجیب و تحمل ناپذیر باشد، اما به اشتراک گذاشتن آن با دیگران بار سنگینی را از روی دوش تان خالی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تبدیل شدن به مدیر مورد احترام کارمندان در 5 گام
فعالیت و نترسی بالا
فعالیت و جنب و جوش بالا در عرصه مدیریت کسب و کار نکته مثبتی محسوب می شود. اگر این امر همراه با اندکی نترسی باشد، نتایج بسیار شگفت انگیزی در دنیای کسب و کار رقم خواهد زد. امروزه بسیاری از افراد برای تعامل با برندها به دنبال چنین ویژگی ای از سوی مدیرش هستند. بنابراین شما با تقویت چنین ویژگی ای در خودتان امکان بهبود وضعیت تان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت.