شیوع ویروس کرونا در طول ماه های اخیر امکان فعالیت بسیاری از کسب و کارها را منتفی کرده است. شاید در این میان هیچ حوزه ای به اندازه رستوران داری ضرر نکرده باشد. اغلب رستوران ها نزدیک به دو ماه تعطیلی را تجربه کرده اند. همچنین بیاعتمادی مشتریان برای خرید غذای رستوران ها را نیز باید به چالش های موجود اضافه کرد. با این حساب وضعیت رستوران ها در طول زمان کنونی به شدت دشوار است.
اگر وضعیت فعالیت رستوران ها برای چند ماه دیگر ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد تعداد قابل توجهی از آنها ورشکست خواهند شد. نکته مهم در این میان یافن راهکارهای تازه برای ادامه فعالیت رستوران هاست. اگرچه استراتژی های بسیار زیادی از زمان شیوع ویروس کرونا در حوزه رستوران داری امتحان شده، اما کمتر موردی تمام نیازهای این حوزه را رفع کرده است. راهکار موردنظر ما در مقاله کنونی استفاده از استراتژی تحویل غذا به مشتریان برای مصرف در بیرون از محیط رستوران است. به این ترتیب احتمال شیوع ویروس کرونا به حداقل خواهد رسید. همچنین مشکل خاصی نیز پیش روی رستوران ها برای بازگشایی نخواهد بود. ما در ادامه به بررسی راهکارهای بیشتر در این حوزه خواهیم پرداخت.
چرا بیرون بری استراتژی مناسبی محسوب می شود؟
بسیاری از رستوران ها از مدت ها قبل مشغول به تحویل سفارشات در مقابل شعبه های شان هستند. بهترین نمونه در این زمینه مک دونالد است. شهرت عمده برخی از شعبه های مک دونالد به خاطر تحویل سریع سفارشات به مشتریان است. این امر نیاز به پیاده شدن از خودرو را نیز رفع می کند. البته در برخی از شعبه ها فضای پارکینگ مناسب برای میل سفارشات مشتریان تعبیه شده است.
بدون تردید استفاده از استراتژی بیرون بری برای هر برندی دشواری های خاص خود را دارد. ما برای دستیابی به این الگو نیازمند استفاده از ساز و کارهای مختلفی هستیم. در غیر این صورت تجربه مشتریان همراه با نارضایتی های عمیقی خواهد بود. اگر ما در شرایط کنونی نسبت به جلب اعتماد مشتریان بیتوجه باشیم، به سرعت به مسیر ورشکستگی نزدیک خواهیم شد. در ادامه ما به بررسی برخی از مزیت های این استراتژی خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: رستوران داری در دوران کرونا
ارائه راهکار جایگزین برای مشتریان
بسیاری از مشتریان هنوز هم به دنبال خرید غذا از رستوران ها هستند. این امری طبیعی محسوب می شود. وظیفه اصلی برندها ارائه خدمات مناسب به مشتریان تا زمان وجود تقاضا در بازار است بنابراین در شرایط دشوار کنونی باید توجه ویژه ای به ارائه خدمات به آنها داشته باشیم.
استفاده درست از استراتژی تحویل سفارشات جلوی رستوران موجب افزایش انگیزه مشتریان برای خرید خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از نکات بهداشتی برای تولید محصولی کاملا مناسب است. در غیر این صورت مشتریان به فعالیت ما اعتماد نخواهند کرد.
امکان کسب سود مجدد
وضعیت بسیاری از رستوران ها به دلیل تعطیلی به نسبت طولانی وخیم است. آنهایی که سرمایه بیشتری در دسترس دارند، امکان بقای بالاتری خواهند داشت. با این حال به زودی تمام رستوران ها تهدید ورشکستگی را بیش از هر زمان دیگری احساس خواهند کرد بنابراین استفاده از استراتژی هایی مانند تحویل بیرون بر سفارشات به زودی بدل به ترند خواهد شد.
یکی از اشتباهات در زمینه استفاده از استراتژی های جایگزین برای فعالیت رستوران ها در شرایط کنونی تلاش برای کسب سود است. هدف اصلی در این شرایط بقای کسب و کارها خواهد بود بنابراین باید رویای کسب سودهای فراوان را کنار گذاشت. اگر ما از شرایط کنونی به سلامت عبور کنیم، در آینده احتمال کسب سود خواهد بود. در غیر این صورت ما یک رستوران ورشکسته را خواهیم داشت.
حذف اپ های واسطه
یکی از کسب و کارهای داغ در ایام کرونا مربوط به اپ های ثبت سفارش و تحویل در موعد مقرر است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای کارآفرینان دارد. اغلب رستوران ها در شرایط کنونی به سوی استفاده از چنین استراتژی هایی رفته اند. به این ترتیب باید بخشی از سودشان را با اپ های موردنظر شریک شوند. نکته مهم درباره استفاده از تحویل سفارشات بیرون از رستوران حذف کامل واسطه ها خواهد بود بنابراین در شرایط دشوار کنونی دستکم اندکی سود بیشتر در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
شاید در نگاه نخست کسب اندکی سود بیشتر در شرایط کنونی چندان جالب به نظر نرسد، اما همین سودهای اندک در عمل برندها را از ورشکستگی نجات خواهد داد.
توصیه های کاربردی برای استفاده از استراتژی تحویل بیرون بر سفارشات
تصمیمگیری برای استفاده از یک استراتژی با شیوه های مناسب اجرای آن تفاوت دارد. اگر ما در زمینه اجرا از توصیه های کاربردی استفاده نکنیم، به احتمال زیاد در عمل با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. نکته مهم در اینجا استفاده از نکات و توصیه های تضمیمی است. ما در هر حوزه ای با انتخابات بسیار زیادی مواجه هستیم بنابراین در صورت عدم استفاده از توصیه های کاربردی امکان کسب موفقیت را نخواهیم داشت. ما در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین توصیه ها در راستای اجرای استراتژی مورد بحث مان برای رستوران ها خواهیم پرداخت.
1. عدم ارائه تمام منوی رستوران
شرایط بحرانی مانند کرونا امکانات رستوران ها برای تهیه غذا را محدود می کند. بنابراین ما فرصت کافی برای طبخ تمام غذاهای موجود در منوی اصلی مان را نخواهیم داشت. نکته مهم در این میان استفاده از یک منوی محدود برای دوران کروناست. به این ترتیب ما امکان خدمترسانی باکیفیت به مشتریان را خواهیم داشت. اگر ما در روزهای کنونی اقدام به ارائه فهرست هایی دقیقا مشابه زمان عادی کنیم، بدون شک از کیفیت غذاهای مان به شدت کاسته خواهد شد. نتیجه این امر کاهش شمار بالایی از مشتریان ثابت برندمان خواهد بود.
استفاده از بهترین فروشندگان رستوران برای ارائه خدمات مناسب اهمیت دارد. بدون شک مشتریان ما در هنگام خرید نگرانی های بسیار زیادی در مورد کیفیت غذاها و سطح بهداشت رستوران خواهند داشت بنابراین ما باید با استفاده از بهترین فروشندگان رستوران به هنگام تحویل غذا اعتماد آنها را جلب کنیم. فقط در این صورت امکان ادامه فعالیت برای برندها فراهم خواهد شد.
در نهایت ما باید برنامه ای دقیق برای دوران پساکرونا داشته باشیم. بسیاری از برندها در عمل فقط به دنبال بقا در زمان کنونی هستند. اگر ما از همین الان نسبت به آینده برندمان حساس باشیم، امکان کسب نتایج بهینه فراهم خواهد شد. یکی از ایده های مناسب در این میان معرفی غذاهای تازه برندمان است. به این ترتیب ما امکان افزودن یک یا دو غذای تازه به منوی رستوران را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: اقدامات ضروری برای تاسیس رستوران
2. افزودن موارد اضافه به منوی اصلی رستوران
استفاده از استراتژی های جانبی برای جلب نظر مشتریان گزینه جالبی محسوب می شود. ما همیشه باید نسبت به جلب نظر مشتریان در شرایط دشوار توجه داشته باشیم. به این ترتیب امکان جلب مشتریان وفادار تازه فراهم خواهد بود. برخی از استراتژی های جانبی برای جلب نظر مشتریان در شرایط دشوار کنونی به شرح ذیل است:
• پک های خانوادگی: خانواده اغلب مشتریان وفادار رستوران ها را تشکیل می دهند بنابراین ما در شرایط کنونی باید گزینه های خانوادگی بسیاری در اختیار آنها قرار دهیم. در غیر این صورت شمار بالایی از مشتریان ما ریزش خواهد کرد. شاید برخی از رستوران ها ریزش مشتری در شرایط کنونی را طبیعی تلقی کنند. نکته مهم در تلاش حداکثری برای جلوگیری از ریزش مشتریان است.
• منوی میانوعده: توجه به میانوعده مشتریان امر مهمی است. به این ترتیب ما امکان فروش میانوعده را نیز خواهیم داشت. این امر در یک تحلیل کلان موجب کسب درآمد جانبی برای رستوران ها خواهد شد. همچنین شاید در دوران پساکرونا نیز امکان استفاده از منافع بخش میانوعده برای رستوران ها وجود داشته باشد.
• ارائه کیت های غذا: میل غذا در بیرون از رستوران نیازمند دستکم قاشق و چنگال است. توصیه ما در این بخش ارائه یک کیت کامل به مشتریان برای صرف غذا در بیرون از رستوران است. این امر تاثیر قابل توجهی بر روی ذهنیت مشتریان از کسب و کار ما در شرایط کنونی خواهد داشت.
3. توجه ویژه به بستهبندی غذاها
بستهبندی محصولات در حوزه بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. اغلب رستوران ها به دلیل حضور مشتریان در شعبه برای صرف غذا نیاز به استفاده از بستهبندی های خلاقانه ندارند، با این حال وقتی شرایط کنونی موجب ناتوانی از پذیرش مشتریان می شود، باید بستهبندی سفارشات را مدنظر قرار دهیم. هدف اصلی در اینجا ارائه جلوه ای جذاب از غذاهای برندمان برای مشتریان است. بستهبندی همیشه در انتخاب مشتریان تاثیر قابل توجهی داشته است بنابراین باید بخش قابل توجهی از بودجه دوران کرونا برندمان را به طراحی بستهبندی های جذاب اختصاص دهیم. برخی از نکات مهم در زمینه استفاده از بستهبندی جذاب برای سفارشات رستوران ها به شرح ذیل است:
• ضرورت استفاده از ظروف بهداشتی: انتقال غذا در ظروف بیکیفیت یا تهیه شده از مواد بازیافتی خطرناک موجب انتشار مواد سمی می شود. همچنین احتمال بیرون ریختن غذا از ظرف نیز وجود دارد بنابراین ما باید توجه ویژه ای به کیفیت ظروف مورد استفاده رستوران مان داشته باشیم. درج نام و لوگوی رستوران بر روی ظروف نیز استراتژی مناسبی برای بازاریابی هرچه بیشتر خواهد بود.
مطلب مرتبط: هر آنچه در مورد راه اندازی رستوران سیار باید بدانیم
• افزودن نکات بهداشتی در بسته بندی: بیان نکات بهداشتی به مشتریان برای صرف غذا بدون خطر ابتلا به کرونا ضروری است. بیتردید همه ما توصیه های بهداشتی را بارها و بارها شنیده ایم، اما تکرار آنها ضرری نخواهد داشت بنابراین ما باید به بیان جزییات هرچه بیشتر در این زمینه بپردازیم. ایده موردنظر در اینجا درج توضیحات بهداشتی بر روی یک برگه کاغذ و قرار دادن آن در داخل بستهبندی غذاست.
• استفاده از طرح های یکپارچه: برخی از رستورا ن ها از رنگ های بسیار زیادی برای طراحی بستهبندیشان استفاده می کنند. این امر بیشتر موجب سردرگمی مخاطب در مواجهه با بستهبندی موردنظر می شود. توصیه اصلی در اینجا استفاده از طیف رنگ های اصلی لوگوی رستوران است. به این ترتیب بستهبندی موردنظر برای مشتریان آشناتر خواهد بود.
4. رعایت نکات بهداشتی و توصیه های تخصصی در حوزه پیشگیری از کرونا
ما در بخش های قبلی نیز نسبت به اهمیت رعایت نکات بهداشتی صحبت کردیم. نکته مهم در اینجا رعایت نکات بهداشتی براساس الگوی یکپارچه و مورد تایید سازمان های مسئول است. سازمان بهداشت در هر کشور مسئولیت رسیدگی به مشکلات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی رستوران ها را دارند. به این ترتیب اگر ما نکات بهداشتی را رعایت نکنیم، به ویِژه در شرایط کنونی، با برخورد شدید نهادهای نظارتی مواجه می شوند. برخی از نکات مهم در زمینه رعایت موارد بهداشتی در صنعت رستوران داری آن هم در شرایط شیوع کرونا به شرح ذیل است:
• استفاده از کارشناس های حرفه ای: همکاری با کارشناس های حوزه بهداشت اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از رستوران ها در عمل به دلیل ناتوانی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی مناسب در دوران کرونا به سراغ کارشناس های حرفه ای می روند. به این ترتیب شرایط فعالیت آنها در دوران کرونا به شدت ساه تر خواهد شد. گاهی اوقات ما به دلیل ناآگاهی از وضعیت در عرصه کرونا سختگیری های بیش از اندازه ای بر روی روند فعالیت برندمان انجام می دهیم. با آگاهی دقیق از شرایط امکان فعالیت راحت تر فراهم خواهد شد.
• تهیه دستکش و ماسک بهداشتی: استفاده از دستکش و ماسک بهداشتی از سوی تمام کارکنان رستوران ها ضروری است. در غیر این صورت مشتریان تردیدهای بسیار زیادی در زمینه خرید از ما خواهند داشت. اشتباه برخی از برندها استفاده اعضای آشپزخانه از لوازم بهداشتی و بیتوجهی فروشندگان است. به این ترتیب علی رغم رعایت نکات بهداشتی در فرآیند طبخ غذاها، با بیاعتمادی مشتریان مواجه خواهیم بود.
• بیان روش تهیه غذاها به صورت بهداشتی: مشتریان همیشه علاقه مند به آگاهی از نحوه فعالیت برندهای مورد علاقه شان هستند. اگر ما در زمینه رستوران داری مشغول رعایت نکات کلیدی هستیم، باید نکات موردنظر را به بهترین شکل ممکن برای مخاطب هدف بیان کنیم. فقط در این صورت امکان جلب اعتماد مشتریان در شرایط کنونی وجود خواهد داشت.
5. تعیین شیوه های خاص برای مراجعه مشتریان
مراجعه مشتریان برای تحویل غذا فرآیند ساده ای نیست. این امر به دلیل شیوع کرونا و ضرورت رعایت نکات ایمنی اهمیت فزاینده ای دارد بنابراین ما باید ساعت های مشخصی برای مراجعه مشتریان و همچنین فاصله های مناسب برای صفبندی آنها را مدنظر قرار دهیم. بهترین ایده در این میان استفاده از مسیر فرعی برای مراجعه مشتریان با خودرو و تحویل سفارشات است.
برخی از برندها در عمل محل دریافت سفارشات از سوی مشتریان را به خوبی مشخص نمی کنند. به این ترتیب برخی از مشتریان به دلیل ناتوانی در مشاهده تابلوی رستوران ما به سراغ رقبای مان خواهند رفت. بیتردید هیچ امری دشوارتر از سرمایه گذاری بر روی فروش محصولات و سپس مواجهه با بیتوجهی مشتریان نیست.
خوشبختانه در دوران کرونا رستوران های زیادی فعال نیستند بنابراین ما امکان بهرهمندی از شرایط کنونی برای کاهش حداکثری ضررهای پیش روی را خواهیم داشت.
6. بازاریابی برای فرآیند تحویل بیرو نبر سفارشات
موفقیت در هر حوزه کسب و کار نیازمند بازاریابی مناسب است. بسیاری از برندها در دوران کرونا اقدامات قابل تقدیری برای مبارزه با کرونا و ادامه کسب و کارشان لحاظ می کنند، با این حال تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل ناتوانی در بازاریابی مناسب برای اقدامات شان توجه چندانی از مشتریان جلب نخواهند کرد بنابراین ما پیش از دست زدن به هر اقدامی باید نسبت به جلب نظر مشتریان به صورت کاربردی توجه داشته باشیم. برخی از نکات مهم در زمینه بازاریابی برای استراتژی تحویل بیرون بر به شرح ذیل است:
• نصب بنر بیرون رستوران: نصب بنر بیرون رستوران برای اطلاعرسانی به مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از رستوران ها در زمینه اطلاعرسانی به مشتریان مشکلات بسیار زیادی دارند. اگر شما پیش از این اقدام به سرمایهگذاری بر روی بخش بازاریابی نکرده اید، باید هرچه زودتر بخش بازاریابیتان را به روز رسانی کنید. در غیر این صورت ادامه فعالیت شما در دوران کرونا با مشکلات عمده ای مواجه می شود.
• رونمایی از طرح های رستوران به صورت دیجیتال: رونمایی برخی از طرح ها در دوران کرونا به صورت حضوری امکانناپذیر است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی فرصت رونمایی از طرح های تازه و جسورانه را به رستوران ها می دهد. نکته مهم در این میان ارتباط میان طرح موردنظر ما با نیازهای روز مشتریان است.
• تقویت بازاریابی فرد به فرد: وقتی ما اعتماد بخشی از مخاطب ها را جلب می کنیم، امکان استفاده از آنها به عنوان عامل بازاریابی وجود دارد. وظیفه ما در این میان تقویت انگیزه مشتریان برای معرفی برندمان به دوستان و آشنایان در شرایط کنونی است. به این ترتیب دامنه مشتریان ما روز به روز بیشتر خواهد شد.
مطلب مرتبط: 5 توصیه به رستوران دارها
جمعبندی
بدون شک رستوران ها در شرایط کنونی دوران سختی را پشت سر می گذارند. وضعیت اغلب کارآفرینان در عرصه رستوران داری برای ادامه فعالیت و همچنین حفظ نیروی کار دشوار است. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی راهکارهای کاهش چالش های پیش روی در شرایط شیوع ویروس کروناست. فقط در این صورت امکان مدیریت بهینه امور برای ما فراهم خواهد شد. در غیر این صورت ما نیز به شمار وسیع رستوران های ورشکسته در طول بحران کرونا خواهیم پیوست.
وضعیت دشوار ناشی از کرونا در نهایت پس از گذشت چند ماه به پایان خواهد رسید، با این حال تاثیرات این شرایط دیرپا خواهد بود. رهایی از وضعیت کنونی برای بسیاری از برندها غیرممکن است. اگر شما به دنبال استفاده بهینه از شرایط کنونی برای بقای کسب و کارتان در ادامه راه هستید، باید راهکارهای مورد بحث در مقاله کنونی را به یاد بسپارید. تهیه غذا و ارائه آن به صورت بیرون بر به مشتریان ایده تازه ای نیست، با این حال در شرایط کنونی کاربردهای بسیار زیادی دارد. اگر شما این استراتژی را در دوران کنونی مورد استفاده قرار دهید، حتی پس از پایان بحران کرونا نیز امکان استفاده از آن را خواهید داشت.