کارآفرینان در زمینه مدیریت کسب و کار نیاز به مهارت های متعددی دارند. یکی از مهارت های اصلی در این میان توانایی فروش کالا و خدمات مختلف است. این امر به ویژه در مراحل ابتدایی شروع کسب و کار دارای اهمیت فراوانی است. بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس توانایی استخدام فروشندگان حرفه ای را ندارند. همچنین آگاهی از اهداف اصلی برند نیز اغلب اوقات مورد توجه فروشندگان نیست بنابراین فعالیت کارآفرینان در این زمینه امری ضروری خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای تقویت مهارت فروشندگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مهارت های موردنظر نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها از نظر فروش خواهد داشت.
1. مطالعه پیرامون مشتریان
شناخت مشتریان مهمترین گام برای فروش محصولات به آنهاست. اشتباه برخی از فروشندگان و کارآفرینان تلاش برای فروش محصولات با تکیه بر برخی از تکنیک های فروش است. این امر همیشه نتیجه دلخواه برای برندها را به ارمغان نخواهد آورد. هرچه شناخت برندها از سلیقه مشتریان بیشتر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهند داشت.
مطلب مرتبط: ۱۸ مهارت فروش که برای تجارت موفق به آن احتیاج دارید
امروزه سلیقه مشتریان در حوزه های مختلف به سرعت تغییر می کند بنابراین برندها باید آمادگی ارائه محصولات منطبق با سلیقه تازه مشتریان را داشته باشند. نکته مهم تر در این میان اهمیت فروش آنلاین است. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به حضور در فضای آنلاین می کنند. اگر کسب و کار شما هنوز نسبت به این نکته بی توجه است، باید تجدیدنظر اساسی در وضعیت کسب و کارتان صورت دهید.
2. شناسایی شخصیت گروه های مشتریان
امروزه مشتریان یک طیف یکدست از خریداران نیستند. گروه های مختلف مشتریان دارای سلیقه و حتی معیارهای متفاوت برای ارزیابی محصولات هستند. بنابراین شخصی سازی محصولات برای دامنه متنوع مشتریان امری ضروری خواهد بود. اگر برندها نسبت به این نکته مهم توجه نداشته باشند، به طور مداوم با مشکلاتی عمیق در زمینه جلب نظر مشتریان مواجه خواهند شد.
اشتباه اصلی برخی از برندها تمرکز بر روی یک گونه خاص از مشتریان است. با این حساب آنها در عمل شانس جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان را از دست خواهند داد. بدون تردید تلاش برای جلب نظر دامنه متنوع از مشتریان کار دشواری است. این امر نیازمند شناسایی دقیق سلیقه های متفاوت مشتریان، طراحی محصولات متنوع و در نهایت بازاریابی تاثیرگذاری برای آنهاست.
3. آشنایی با مزیت های محصولات برند
امروزه هر برندی در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به طراحی محصولی منحصر به فرد می کند. اگر یک برند محصول منحصر به فردی نداشته باشد، کار بی نهایت دشواری برای بازاریابی و فروش پیش روی خواهد داشت. همین امر موجب جلب توجه برندها به فرآیند آشنایی با مزیت محصولات شان شده است. این امر امکان بازاریابی بهتر و بیان مزیت های محصولات در کمپین های فروش را فراهم می کند.
عدم آگاهی فروشندگان از مزیت یک محصول شرایط دشواری برای فروش ایجاد خواهد کرد. یکی از شرایط رایج در این فضا ناتوانی فروشندگان برای پاسخگویی دقیق به مشتریان است بنابراین همیشه مشتریان با گزینه های دیگر برای خرید مواجه و علاقه شان از برند موردنظر منحرف خواهد شد.
4. تعیین اهداف فروش مشخص
ارزیابی توانایی فروش برند در بازه های زمانی مختلف اهمیت دارد. بسیاری از برندها با اعمال تکنیک های تازه در تلاش برای بهبود وضعیت فروش شان هستند. نکته مهم در این میان تعیین اهداف مشخص و سپس ارزیابی توانایی برند برای تحقق آنهاست. این امر شامل تعیین تعداد مشخص برای فروش در بازه زمانی یک ماهه است. اگر کسب و کار شما در بازه زمانی موردنظر موفق به تاثیرگذاری بر روی مشتریان و فروش موردنظر شد، امکان ارزیابی موفقیت آمیز از فعالیت برند وجود خواهد داشت.
امروزه فروش در بازارهای گوناگون کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان برنامه های مختلفی را دنبال می کنند، اما بدون تعیین اهداف و معیارهای مناسب برای ارزیابی وضعیت برند نتیجه تمام تلاش ها قابل ارزیابی نخواهد بود.