در اختیار داشتن ایده های جدید، راز موفقیت در هر زمانی خواهد بود. با نگاهی به برندهای مطرح، متوجه این امر خواهید شد که آنها حداقل یک طرح جدید را داشته اند، با این حال سوال این است که چگونه می توان به ایده ای جدید دست پیدا کرد. نکته ای که باید از همین ابتدا به آن توجه داشته باشید این است که هر فردی می تواند ایده های پولسازی را پیدا کند و این مسئله ابدا ارتباطی به میزان هوش نداشته و نباید خود را دستکم بگیرید. در ادامه به بررسی توصیههایی خواهیم پرداخت که شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
1-حوزه هایی که در آن عملکرد خوبی را دارید پیدا کنید
قبل از اینکه ذهن خود را درگیر ایده های مختلف کنید، ضروری است تا محدودیت هایی را تعیین کنید. در غیر این صورت ممکن است تصمیمگیری شما، بهترین گزینه نباشد. در این رابطه توصیه می شود که حوزه هایی را که در آن عملکرد خوبی دارید را پیدا کنید. این امر باعث می شود تا با ایجاد محدودیت، نظم فکری بهتری داشته باشید. در این رابطه حتی اشتیاق نیز عاملی مهم محسوب می شود. به همین خاطر قبل از هر اقدامی باید این فهرست خود را تکمیل کنید.
مطلب مرتبط: یافتن ایده های جدید برای کسب و کار
2-نظر دیگران را مورد توجه قرار دهید
همواره این احتمال وجود دارد که افراد تصوراتی از خود داشته باشند که کاملا مطابق واقعیت نیست. در این رابطه افراد دیگر، به علت این امر که شما را از یک زاویه دیگر مشاهده می کنند، قادر خواهند بود تا نظر دقیق تری را اعلام کنند. به همین خاطر پس از یادداشت موارد، می توانید از نظر اطرافیان برای اولویتبخشی، استفاده کنید. بدون شک پس از طیکردن این مرحله، شاهد این امر خواهید بود که تصور شما در رابطه با خودتان، تا چه حد با نظر دیگران تفاوت داشته و بهتر است که اگر چند نفر بر روی یک موضوع توافق دارند، آن را به عنوان واقعیت خود قبول کنید.
3-کمبودها را پیدا کنید
سعی کنید که با دیدی انتقادی به صنعت موردنظر خود نگاه بیندازید. فراموش نکنید که این درست اقدامی است که تراویس کالانیک را به ایده اوبر رساند. درواقع شما باید نسبت به این مسئله آگاهی پیدا کنید که چه مواردی در بازار وجود ندارد که شما آن را کاملا مناسب می دانید. در این رابطه حتی می توان مشکلات زندگی روزمره خود را نیز مورد توجه قرار داد. این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که شما می-توانید احساس نیاز را ایجاد کنید. برای مثال ممکن است جامعه به یک موضوع فکر نکرده باشد، با این حال محصول شما می-تواند باعث شود که نیازی که وجود نداشته است، به یک باره شکل گیرد. درواقع ابدا نباید شانس خود را کم تلقی کنید.
4-داستان زندگی کارآفرین ها را مورد مطالعه قرار دهید
آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که تصور می کنند که کارآفرین ها، افرادی خاص و فوق بشری محسوب می شوند؟ در این رابطه تنها کافی است تا زندگینامه آنها را مورد بررسی قرار دهید تا به این اطمینان دست پیدا کنید که شما نیز می-توانید به این سطح دست پیدا کنید. این امر نهتنها در روحیه شما تاثیرگذار خواهد بود، بلکه نکات آموزنده ای را نیز به همراه داشته و می توانید از نحوه رسیدن به یک ایده توسط آنها، تقلید کنید. فراموش نکنید که بسیاری از ایده ها، از نگاه متفاوت به یک ایده دیگر به دست آمده است.
5-از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید
در شبکه های اجتماعی شما ارتباط نزدیکی را به جامعه داشته و می توانید متوجه علایق آنها شوید. همچنین با مشاهده اقدامات سایر برندها در خارج از محدوده فعالیت شما، می توانید ایده برندی در یک کشور دیگر را برای اولین بار در منطقه خود، مورد استفاده قرار دهید. به همین خاطر همواره نباید تصور کنید که باید خودتان ایده سازی کنید. در این رابطه پیگیری مداوم اخبار حوزه مورد علاقه شما نیز کمک بسیار خوبی محسوب شده و می تواند به ایدهپردازی بهتر، کمک کند.
6-محصولات موجود را شناسایی کنید
این امر بارها اتفاق افتاده است که افراد در رابطه با یک حوزه، ایده هایی را مطرح می کنند که قبلا مورد استفاده قرار گرفته شده است. برای عدم مواجهه با این شرایط، ضروری است تا نگاهی به محصولات بازار داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا ریسک کار شما کاهش پیدا کرده و در نهایت با تحلیل موارد موجود، در مدتزمان کمتری به ایده های جدیدتر دست پیدا کنید. درواقع با این اقدام شما متوجه کاستی های محصولات و یا مواردی که موجود نیستند، خواهید شد.
7-به میزان کارایی آن فکر کنید
به این موضوع فکر کنید که آیا محصول شما قادر به رفع حداقل یک مشکل خواهد بود؟ در این رابطه حتی باید به میزان توانایی آن نیز دقت داشته باشید. برای مثال بهبود کم، بدون شک ارزش خرید را کاهش خواهد داد. همچنین اگر مشکل موردنظر شما، اهمیت چندانی را برای مشتری نداشته و قیمت نهایی محصول، فراتر از شرایط مالی جامعه شما باشد بدون شک با شکست مواجه شده و ایده ای ناکارآمد را پیادهسازی کرده اید.
8-خود را به جای مشتری قرار دهید
صادقانه این سوال را از خود بپرسید که آیا حاضر به پرداخت پول برای محصول خود هستید؟ این امر در اصطلاح قرار دادن خود در جایگاه مشتری محسوب می شود. درواقع با توجه به این امر که مشتری، خریدار محصولات محسوب میشود، ضروری است تا نظر آنها را اولویت اول خود قرار دهید. در نهایت شما باید به نحوه بازاریابی محصول و قیمتگذاری آن فکر کنید تا بهترین نتیجه به دست آید. این نکته را نیز فراموش نکنید که نباید سریعا ناامید شد. درواقع یک ایده به ظاهر بد، با کمی تغییر می تواند کاملا دگرگون شود.
مطلب مرتبط: 10 ایده برای شروع کسب و کار
به عنوان توصیه پایانی بهتر است تا نسبت به زمان درست به اجرا درآوردن ایده خود نیز تصمیمگیری کنید. برای مثال ممکن است شرایط جامعه برای پذیرش محصول شما آماده نباشد. تحت این شرایط توصیه می شود که زمانسنجی درستی را داشته و از به تاخیر انداختن آن، واهمه نداشته باشید. همچنین ایده خود را در معرض آزمایش قرار دهید تا نسبت به درست بودن همه چیز، اطمینان داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا در صورت وجود مشکل، امکان رفع سریع آن قبل از حضور در بازار وجود داشته و احتمال شکست شما کاهش پیدا کند.