شبکه های اجتماعی به یکی از بخش های اصلی زندگی روزمره افراد در سراسر جهان تبدیل شده اند. این پلتفرم ها به کاربران امکان می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و سرگرم شوند. البته هدف اولیه از توسعه پلتفرم ها نه پر کردن اوقات فراغت کاربران، بلکه کمک به ارتباط بهتر میان آنها بود. با این حال در طول زمان این هدف گسترش پیدا کرده و حالا طوری شده که کمتر کسی روزانه ساعت ها خودش را غرق در شبکه های اجتماعی نمی بیند.
یکی از موضوعاتی که برای بازاریاب ها و کارآفرینان اهمیت زیادی دارد، آینده شبکه های اجتماعی است. اگر قرار باشد شما در این حوزه سرمایه گذاری کنید، باید نسبت به آینده آن مطمئن باشید. وگرنه سرمایه گذاری تان با ریسک های بی نهایت بالایی همراه خواهد شد.
با توجه به تحولات اخیر در فضای شبکه های اجتماعی، مثل ظهور پلتفرم های جدید، پیش بینی آینده این بخش دشوار به نظر می رسد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم برخی از مهمترین تغییرات و تحولات مرتبط با شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم. در این مسیر هم به جای استفاده از انواع تکنیک های عجیب یا غیرمعتبر، یک راست رفته ایم سراغ منابع دست اول. اگر شما هم قصد دارید وارد دنیای بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا تولید محتوا در این عرصه شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. اینطوری درک خوبی از وضعیت پلتفرم های اجتماعی پیدا خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کاغذ و قلم تان را آماده کنید تا کلاس مان را شروع کنیم.
از زمانی که در شبکه های اجتماعی به شکل امروزی جای شان را در زندگی ما باز کردند، تقریبا هر سال تحول تازه ای در این حوزه روی داده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز دنیای پلتفرم های اجتماعی را یکی از سریع ترین بخش ها از نظر سرعت تغییرات می دانیم. این یعنی شما برای بازاریابی در این حوزه نیاز به انطباق سریع با تغییرات دارید. وگرنه حسابی از دیگران جا خواهید ماند.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی در شبکه های اجتماعی: پیش بینی سال 2024
ما در این بخش برخی از ترندهای اساسی که تغییرات احتمالی این حوزه را شکل می دهد، بررسی خواهیم کرد. این امر به شما چشم انداز هرچه بهتری برای بررسی مسائل خواهد داد. به طوری که خودتان ایده هایی درباره اقدامات مناسب برای تولید محتوای بهتر به دست می آورید. البته ما در ادامه وضعیت برخی از شبکه های اجتماعی بزرگ دنیا را هم زیر ذره بین خواهیم برد. پس با ما همراه باشید تا اوضاع را به خوبی بررسی کنیم.
سلطه محتوای ویدئویی
یکی از مهمترین تغییرات آینده شبکه های اجتماعی سلطه محتوای ویدئویی است. در حال حاضر، محتوای ویدئویی محبوب ترین نوع محتوا در شبکه های اجتماعی است و این روند در سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت.
شاید فکر کنید محبوبیت فرمت ویدئو در طول یکی دو سال اخیر باب شده است. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه از نزدیک به یک دهه قبل پیش بینی هایی در این رابطه وجود داشت. به همین خاطر برخی از کسب و کارها و تولیدکنندگان محتوا خیلی زودتر از بقیه خودشان را برای این تغییر آماده کردند. این در حالی است که بعضی از بازاریاب ها هنوز در رویای دوران خوش گذشته مارکتینگ هستند.
محبوبیت ویدئو به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت را در نظر بگیرید. شما را نمیدانم، ولی من که هیچ وقت در دوران اوج الگوی دیال آپ حتی فکر تماشای ویدئو هم به سرم نمی زد؛ البته مگر اینکه حسابی از جانم سیر می شدم و اعصاب فولادی داشتم!
نکته دیگری که در این میان اهمیت محوری دارد، توسعه استفاده از گوشی های هوشمند است. امروزه کاربران فرصت تماشای ویدئو در یوتیوب، آن هم در هر زمان و مکانی را دارند. کافی است اپ این پلتفرم در گوشی شان را باز کرده و در دنیایی بی نظیر غوطه ور شوند. خب مگر یک کاربر عادی به غیر از دسترسی ساده و در لحظه به ویدئو دیگر چه انتظاری دارد؟
نکته نهایی که در این میان باید به آن توجه کرد، افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی است. خب زمانی نه چندان دور، خیلی از کاربران حتی حوصله شبکه های اجتماعی را هم نداشتند. با این حال توسعه خدمات این پلتفرم ها در طول سال های اخیر اوضاع را به طور کامل تغییر داده است. به طوری که این روزها حتی فرآیند فروش برندها نیز در این محیط دنبال می شود.
رشد پلتفرم های تعامل محور
در نگاه نخست تعامل بخش جدایی ناپذیری از فعالیت در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. به طوری که بدون توجه به آن اصلا امکان شکل گیری چیزی تحت عنوان شبکه اجتماعی وجود ندارد. با این حال پلتفرم های مختلف از نظر میزان تعامل پذیری شرایط گوناگونی دارند.
مثلا در حالی که واتس اپ یک پلتفرم مخصوص چت و برقراری تماس است، پلتفرمی مثل تیک تاک به طور اختصاصی برای تعامل هرچه بهتر و سریع تر کاربران طراحی شده است. نکته جالب اینکه ابزارهای تعاملی در تیک تاک بسیار گسترده و پیشرفته تر از واتس اپ است.
پلتفرم هایی که فضای خوبی برای تعامل میان کاربران ایجاد می کنند در طول سال های پیش رو وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت. به طور مشابه، استارت اپ هایی که در این فضا دست به تولید محتوا بزنند، همیشه یک سر و گردن از رقبا بالاتر خواهند بود.
یادتان باشد، تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باید اثر مستقیم بر روی وضعیت بازاریابی شما داشته باشد. پس اگر در جایی دست به انتشار محتوا بزنید که کسی منتظرتان نیست، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
نمونه هایی از پلتفرم های نسل جدید که تعامل برانگیزتر هستند، شامل کلاب هاوس، تیک تاک و دیسکورد هستند. این پلتفرم ها به کاربران امکان می دهند تا با یکدیگر در مورد موضوعاتی که به آن علاقه دارند ارتباط برقرار کنند و جامعه ای از افراد همفکر ایجاد کنند. این نکته ای است که معمولا کارآفرینان اصلا بدان توجه ندارند. درست به همین خاطر دائما سرمایه گذاری شان را در پلتفرم هایی دنبال می کنند که بازگشت سرمایه چندانی به همراه ندارد.
باور کنید یا نه، دوران اوج شبکه های اجتماعی کلاسیک مثل اینستاگرام دیگر به شدت گذشته ادامه نخواهد داشت. در این میان پلتفرم هایی که به کاربران برای یافتن افراد همفکر و دارای علاقه مشترک کمک کند، در اولویت خواهد بود. با این حساب بد نیست کمی سختگیری تان را بیشتر کرده و دنبال چنین پلتفرم هایی بروید. اینطوری فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی در پیوند با شبکه های اجتماعی
حالا که درباره آینده شبکه های اجتماعی کمی گپ زدیم، بد نیست به آینده پیش روی برخی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی بپردازیم. خب تا وقتی حرف های ما کاملا انتزاعی باشد، فایده چندانی برای کسب و کارها نخواهد داشت. درست به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم سراغ برخی از پلتفرم های محبوب دنیا برویم. پس در آخرین بخش هم همراه ما باشید تا ماجراجویی مان تکمیل شود.
فیس بوک
فیس بوک همچنان محبوب ترین شبکه اجتماعی در جهان است. با این حال، این پلتفرم در سال های اخیر با چالش هایی از جمله کاهش رشد کاربران و افزایش نگرانی ها در مورد حریم خصوصی روبه رو بوده است. به طوری که چندباری کمپین هایی برای تحریم این پلتفرم و حذف اکانت به آن راه افتاده است. با این حساب اگر شما دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید عملکرد کمی متفاوت تری را در دستور کار قرار دهید. منظور ما ایجاد تنوع در کانال های بازاریابی تان است. مثلا به جای اینکه تمام تخم مرغ های تان را در سبد فیس بوک قرار دهید، بد نیست چند تا پلتفرم نوظهور را هم دم دست داشته باشید.
برای مقابله با چالش های بالا، فیس بوک در حال سرمایه گذاری در محتوای ویدئویی و پلتفرم های متمرکز بر تعامل انجمن های کاربران با هم است. این شرکت همچنین در حال تلاش برای بهبود عملکرد الگوریتم های خود برای ارائه محتوای مرتبط تر به کاربران است. اگرچه این تغییرات در آینده ای نزدیک تاثیرات زیادی بر روی ذهنیت کاربران نخواهد داشت، اما در افق بلندمدت به توسعه هرچه بهتر تعامل نزدیک میان افراد کمک خواهد کرد. با این حساب اصلا بعید نیست فیس بوکی که حالا یکی از اسم های بدنام در بازار محسوب می شود، دوباره محبوبیتش را بازیابی کند.
اینستاگرام
اینستاگرام یکی دیگر از پلتفرم های محبوب شبکه های اجتماعی است. این پلتفرم بر اشتراک گذاری عکس و ویدئو متمرکز است و به ویژه در میان جوانان محبوبیت زیادی دارد. اگر اهل مرور متن های طنز یا انواع میم در شبکه های اجتماعی باشید، بارها و بارها به عبارت هایی نظیر «اینستاگرام پلتفرم نسل Z است» برخورد کرده اید. خب این نوع محتواها یک حقیقت مهم را نیز در خود دارد و آن اینکه بقیه پلتفرم های کلاسیک از اینستاگرام عقب افتاده اند. فکر می کنم شما هم پس ذهن تان فیس بوک را پلتفرمی مربوط به پدر و مادر بزرگ ها می دانید، مگر نه؟
مطلب مرتبط: ترندهای برتر شبکه های اجتماعی برای بازاریابی
اینستاگرام در سال های اخیر رشد سریعی داشته است و همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین پلتفرم های شبکه های اجتماعی در جهان باقی خواهد ماند. نکته کلیدی در این میان رقابت نزدیک میان اینستاگرام به پلتفرم های ویدئومحور مثل یوتیوب و تیک تاک است. از آنجایی که تلاش اینستاگرام برای انتشار محتوای ویدئویی طولانی با شکست رو به رو شد، حالا تنها راه باقی ماندن برای آنها تلاش در راستای رقابت بهتر با تیک تاک است. منظور ما سهم خواهی اینستاگرام از بازار ویدئوهای کوتاه است. درست جایی که از همان اول هم ادعاهای زیادی داشته است!
اینکه اینستاگرام در زمینه رقابت با تیک تاک چقدر موفق عمل خواهد کرد، بستگی به عواملی نظیر عملکرد خودِ تیک تاک هم خواهد داشت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید مدیران اینستاگرام بیشتر از هر زمان دیگری آرزوی شکست تیک تاک را دارند، مگر نه؟
تیک تاک
تیک تاک یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو کوتاه است که در سال های اخیر به سرعت محبوب شده و این روند هنوز هم ادامه دارد. این پلتفرم به ویژه در میان جوانان محبوب بودن و به دلیل محتوای سرگرم کننده و جذاب خود شناخته می شود. از این نظر تیک تاک رقیب مستقیم اینستاگرام محسوب می شود. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان در این پلتفرم نیاز به استفاده از ترفندهای عجیب ندارید. همین که برند شما در تیک تاک عضو باشد، به طور خودکار جوان پسند خواهید بود.
تیک تاک در سال های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و به یکی از مهمترین پلتفرم های شبکه های اجتماعی تبدیل خواهد شد. نکته کلیدی در این میان تلاش کاربران تیک تاک برای توسعه انجمن ها در پلتفرم شان است. به طوری که کاربران موقعیت بهتری از نظر تعامل با مخاطب شان پیدا کنند. این نکته ای است که شاید در سال های آتی برای تیک تاک حسابی دردسرساز شود؛ چراکه پلتفرم های مبتنی بر انجمن همین حالا هم توسعه زیادی پیدا کرده اند.
یوتیوب
یکی از پلتفرم هایی که در طول نزدیک به دو دهه اخیر روند رشدش متوقف نشده، یوتیوب است. انگار که بزرگ ترین بحران های دنیا هم فقط به کار بهبود اوضاع این پلتفرم می خورند. درست به همین خاطر امروزه بسیاری از کاربران در فضای یوتیوب مشغول تولید محتوا یا تعامل با یکدیگر هستند.
نکته مهمی که درباره یوتیوب به چشم می خورد، توسعه متوازن تمام بخش های آن است. انگار که مدیران گوگل خیلی خوب از سلیقه کاربران خبر داشته و قبل از اینکه اوضاع وخیم شود، آن را به کار می گیرند. اگر شما هم چنین هوشی در زمینه شناسایی ترندهای مورد علاقه و رفتار احتمالی کاربران داشته باشید، بی شک در دنیای کسب و کار موقعیت بهتری پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اگر شما هنوز به الگوی بازاریابی ویدئویی توجه زیادی نشان نداده اید، یوتیوب یکی از بهترین پلتفرم هایی است که می توانید کارتان را در آن شروع کنید. این طوری نه تنها روند اثرگذاری تان بر روی مخاطب هدف بهتر جلو می رود، بلکه از نظر رقابت با دیگر برندها نیز موقعیت مناسبی کسب می کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و بازاریابی در یوتیوب را آغاز کنید.
ایکس
پلتفرم ایکس یکی از گزینه هایی است که اخبار زیادی در طول یکی دو سال اخیر به خودش اختصاص داده است. از فروش حیرت انگیزش به ایلان ماسک گرفته تا تغییر اسم و لوگو، همه و همه کاربران سراسر دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
شاید فکر کنید اخبار جنجالی درباره ایکس فقط محدود به تغییرات ظاهری اش می شود. خب در این صورت باید بگوییم ماجرا وسیع تر از این نکات است. یکی از تغییرات کلیدی دیگری که در ایکس روی داده، مربوط به سیستم فکت چک است. ماجرا از این قرار است که مدیران ارشد ایکس حسابی از دست اخبار جعلی در این پلتفرم خسته شده اند و با استفاده از هوش مصنوعی سیستمی برای یافتن اطلاعات غلط و اصلاح آنها در قالب نمایش پیامی کوتاه برای کاربران طراحی کرده اند. اینطوری کاربران خیلی راحت تر با هم تعامل داشته و دیگر لازم نیست نگران انتظار اخبار و اطلاعات نادرست باشند.
نوآوری پلتفرم ایکس در زمینه فکت چک کردن اطلاعات در نوع خودش تازه محسوب می شود. نکته کلیدی که در این میان باید مدنظر قرار دهید، ضرورت طرح ادعاهای کاملا درست و همراه با منابع معتبر در این پلتفرم است بنابراین اگر قصد داریم اطلاعات بی پایه و اساسی به خود مخاطب دهید، ایکس جای مناسبی برای شما نخواهد بود.
آینده پیش روی ایکس پیوند گریزناپذیری با هوش مصنوعی دارد. خب در طول سال های اخیر هوش مصنوعی دائما اخباری را به خودش اختصاص داده بود، اما ظهور یکباره آن در طول سال گذشته همه معادلات را به شدت تغییر داد. امروزه ایکس نشان داده آمادگی بالایی برای تغییر اوضاع و استفاده درست از هوش مصنوعی در پلتفرمش دارد. خب این شیوه شاید برای شما تازگی داشته باشد، اما مدیران ایکس چند وقتی هست خودشان را به آن عادت داده اند بنابراین نباید برای شما هم چندان سوال برانگیز باشد.
نتیجه گیری
آینده شبکه های اجتماعی با چالش های مختلفی روبه رو است. با این حال، محتوای ویدئویی و پلتفرم های متمرکز بر تعامل هرچه ساده تر کاربران دو روند مهمی هستند که در سال های آینده بر این بخش تأثیر خواهند گذاشت. بسیاری از شبکه های اجتماعی قدیمی مثل فیس بوک و ایکس در طول سال های گذشته سعی زیادی برای هماهنگی با جریان سریع تغییرات داشته اند. با این حال هنوز هیچ چیز کاملا مشخص نیست. به همین خاطر نباید پلتفرم های کهنه کار را به طور قطع از بازار کنار گذاشت.
با توجه به این روندها، می توان انتظار داشت که شبکه های اجتماعی در آینده به پلتفرم هایی تبدیل شوند که بر تعامل کاربران با یکدیگر و ایجاد جامعه های آنلاین متمرکز هستند. البته نقش آفرینی هوش مصنوعی در این میان کلیدی خواهد بود. به همین خاطر شما باید خودتان را برای تعامل با مخاطب هدف بر مدار این نکات به خوبی آماده کنید. شاید مهمترین نکته در این میان ضرورت آشنایی با هوش مصنوعی و استفاده درست از آن در کسب و کارها باشد؛ چراکه وضعیت شبکه های اجتماعی فقط نشانه ای کوچک از اوضاع کلی دنیای کسب و کار محسوب میشود بنابراین شما اصلا نباید خودتان را جدای از این تغییرات در نظر بگیرید.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با آینده شبکه های اجتماعی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده دریافت نظرات شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: