بخش بازاریابی هر شرکت باید زبان گویای آن کسب و کار باشد. هیچ کسب و کاری بدون یک تیم حرفه ای در زمینه بازاریابی امکان فروش مناسب و همچنین تعامل با مشتریان را نخواهد داشت. شاید تا پیش از این چین نقشی برای تیم های بازاریابی در نظر گرفته نمی شد، اما اکنون شرایط به طور کامل متفاوت است.
آینده عرصه بازاریابی با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر کلی دنیای کسب و کار چندان روشن نیست. بسیاری از برندها تا مدت ها پس از شیوع کرونا هرگونه اقدامی در حوزه بازاریابی را متوقف کرده بودند. اکنون اگرچه شرایط به اندازه هفته های نخست سخت و پیچیده نیست، اما هنوز هم وضعیت تیم های بازاریابی چندان مشخص نیست.
آینده دنیای بازاریابی بیش از هر زمان دیگری به شبکه های اجتماعی گره خورده است. شاید این امر یک گزاره روشن و قابل پیش بینی باشد، اما تا پیش از شیوع کرونا تا این حد سرعت نگرفته بود. امروزه دیگر خبری از بازاریابی به شیوه های سنتی نیست. اگر کسب و کاری هنوز این شیوه های سنتی را دنبال می کند، به احتمال زیاد با شکست های بزرگی مواجه خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بهتر در سال جدید با ترندهای 2021
چرا شبکه های اجتماعی؟
بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید به بهترین شکل ممکن به آنها گوش دهند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر شما در این زمینه حتی اندکی غفلت کنید، محتوای بازاریابی تان هیچ جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهد داشت.
امروزه شبکه های اجتماعی بهترین فضا برای دسترسی به برخی از ایده های جذاب در ارتباط با مشتریان است. این امر به خوبی برندها را نسبت به خواسته ها و صدای مشتریان آگاه می کند بنابراین نخستین اهمیت شبکه های اجتماعی و دلیل پیوندش با حوزه بازاریابی به خوبی قابل مشاهده است.
یکی دیگر از مزایای شبکه های اجتماعی برای تیم های بازاریابی امکان آزمایش ایده های تازه در مقیاسی محدود است. شما همیشه نیازی به اجرای دقیق و کامل ایده های بازاریابی ندارید. در عوض با نمایش محدود ایده های بازاریابی امکان تاثیرگذاری به بهترین شکل ممکن بر روی مشتریان تان را پیدا خواهید کرد.
شخصی سازی تجربه مشتریان از برند
شخصی سازی مهمترین ترند کسب و کار در طول یک دهه اخیر محسوب می شود. اگر شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از ایده های شخصی سازی شده استفاده نکنید، شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت. این امر در میان تمام کسب و کارها به یک اندازه مصداق دارد.
بدون تردید شخصی سازی محتوا براساس الگوهای سنتی در عرصه بازاریابی بسیار سخت و حتی غیرممکن به نظر می رسد بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی برای شخصی سازی محتوای بازاریابی در اینجا به خوبی نمایان می شود. شما بدون استفاده از چنین ایده هایی به سختی شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا خواهید کرد بنابراین پیوند میان بازاریابی و شبکه های اجتماعی در آینده بیشتر از این نیز خواهد شد.
بسیاری از برندها هنوز هم به شبکه های اجتماعی به عنوان فضای جانبی در عرصه بازاریابی نگاه می کنند. این نوع نگاه به دنیای بازاریابی برای برندها خطر زیادی به همراه دارد. اگر شما به موقع نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی و تعامل با دیگر برندها اقدام نکنید، فرصت های بسیار زیادی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهید. این امر آینده کسب و کار شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای در حال توسعه و جایگزینی با فضای تعامل واقعی میان افراد است. شاید پیش از این جایگزینی شبکه های اجتماعی با تعامل واقعی میان افراد یک امر غیرواقعی محسوب میشد، اما اکنون دیگر واقعیتی اجتناب ناپذیر است.
مطلب مرتبط: دنیای رنگارنگ بازاریابی شبکه های اجتماعی
کسب و کارها برای باقی ماندن در فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان باید بیش از هر زمان دیگری از شبکه های اجتماعی استفاده نمایند. امروزه شبکه های اجتماعی با توجه به وضعیت کرونایی نقش مهمی در ارتباطات میان افراد را بازی می کند بنابراین بازاریاب ها با استفاده هرچه بهتر از شبکه های اجتماعی شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهند داشت. به هر حال آینده بازاریابی در پیوند نزدیک با شبکه های اجتماعی قرار دارد.