شرکت XRSpace یکی از سرمایه گذاران اصلی در زمینه هدست های نسل جدید محسوب می شود. این شرکت از سوی پیتر چویو، مدیرعامل سابق برند HTC، مدیریت می شود. پیتر برنامه گسترده ای برای توسعه هدست های واقعیت مجازی در آینده ای نزدیک دارد. آخرین محصول این شرکت به نام مُوا براساس پیش بینی ها در سه ماه سوم سال جاری با قیمت 599 دلار روانه بازار خواهد شد. برخی از امکانات تازه این هدست شامل دسترسی به اینترنت نسل پنجم، ساختار دوربین با کیفیت بیشتر و همچنین امکان پردازش واقعیت مجازی در حالت دنیای آزاد (Open World) است. مزیت اصلی این دستگاه قیمت به مراتب پایین تر آن در مقایسه با دیگر نمونه های موجود در بازار است. به این ترتیب مدیرعامل سابق HTC گام مهمی در راستای کسب سهم بیشتر از بازار هدست های واقعیت افزوده برخواهد داشت.
هدست واقعیت مجازی مُوا از تراشه هشت هسته ای اسنپدراگون سود می برد. این سختافزار قدرتمند به سازندگان مُوا قدرت مانور بسیار بیشتری داده است. بدون تردید در نگاه نخست شباهت ظاهری بسیار زیادی میان محصول تازه شرکت XRSpace و هدست اُکولوس برند HTC وجود دارد. با این حال شباهت مورد بحث فقط در حد ظاهری است. سختافزار مُوا به مراتب قدرتمندتر از هر مدل موجود در بازاری است. مدل مورد بحث از شرکت XRSpace دارای قابلیت اسکن حرکات کاربر در اتاق و شبیهسازی واقعیت افزوده براساس محیط در دسترس است. به این ترتیب دیگر تجربه واقعیت افزوده کاربران با محدودیت محیطی خدشه دار نخواهد شد.
یکی از سرمایه گذاری های اصلی شرکت XRSpace در زمینه توسعه هدست های واقعیت مجازی نسل جدیدش ایجاد دنیای مجازی برای تمام کاربران است. به این ترتیب کاربران امکان حضور در فضایی مجازی و مانند زندگی روزمره را خواهند داشت. مزیت این امر امکان تجربه های هیجانانگیز در دنیایی بدون محدودیت های زندگی واقعی خواهد بود. بدون شک این پروژه تا حد زیادی برای سرگرمی کاربران پیش خواهد رفت. اگر مهندسان شرکت XRSpace موفق به طراحی دنیای مجازی موردنظرشان شوند، این پروژه از بسیاری جهات به آزمایش های واقعیت مجازی شبکه اجتماعی فیسبوک شباهت پیدا خواهد کرد.
نکته مهم در مورد فروش هدست مُوا امکان دسترسی انحصاری به دنیای مجازی شرکت XRSpace از طریق آن است بنابراین کاربران برای حضور در فضای موردنظر ناچار به خرید هدست های شرکت هستند. براساس پیش بینی کارشناس های حوزه فناوری در ادامه روند توسعه شرکت XRSpace باید انتظار همکاری نزدیک با HTC را داشته باشیم. این امر به دلیل سابقه فعالیت پیتر چویو در HTC و زمینه فعالیت مشترک هر دو شرکت است.
مطلب مرتبط: HTC از خلاقانه ترین تکنولوژی کنفرانس ویدئویی رونمایی کرد
متاسفانه هنوز محصول رسمی از سوی شرکت XRSpace روانه بازار نشده است. این امر قضاوت در مورد نحوه فعالیت این شرکت و شانس اش برای تاثیرگذاری بر روی بازار را به شدت سخت می کند، با این حال اگر ویژگی های مورد بحث در مورد هدست موا به طور درست پیاده سازی شود، باید منتظر انقلابی در صنعت تولید هدست های واقعیت مجازی باشیم. این نکته در مورد عرصه واقعیت افزوده نیز تا حد زیادی صدق خواهد کرد. امروزه دسترسی به فناوری واقعیت افزوده بسیار راحت تر از نمونه مجازی اش است. بهترین مثال در زمینه واقعیت افزوده مربوط به فیلترهای اینستاگرام است. همچنین بسیاری از بازی های مشهور پلتفرم های گوشی هوشمند از چنین فناوری سود می برند.
یکی از نکات جالب درباره هدست موا امکان دسترسی آسان مشتریان به آن است. این محصول براساس اعلام رسمی شرکت XRSpace قرار بود دو ماه قبل رونمایی و روانه بازار شود. با این حال شیوع ویروس کرونا تمام برنامه های جاری شرکت را به هم ریخت. اکنون اغلب هدست های موا در فروشگاه های طرف قرارداد شرکت قابل دسترسی است. با این حساب در زمان عرضه همگانی این محصول مشتریان مشکلی از نظر تهیه آن، برخلاف بسیاری از محصولات مشابه، نخواهند داشت. عرضه این هدست در بازار شرق آسیا، آمریکای شمالی و اروپا به طور همزمان صورت خواهد گرفت. براساس وعده تیم مدیریتی شرکت XRSpace تا پایان سال جاری موا در تمام بازارهای جهانی به فروش خواهد رسید.