رونمایی از محصولات برند یکی از مهمترین بخش های تعامل با مشتریان و تحول وضعیت برند در بازار است. اگر شما بهترین محصول بازار را هم داشته باشید، اما رونمایی درست و حسابی از آن صورت ندهید، هیچ خبری از فروش بالا و موفقیت در بازار نخواهد بود. امروزه کسب و کارها به همان اندازه که مشغول طراحی محصولات هستند، به رونمایی از آنها نیز توجه نشان می دهند.
رونمایی محصولات مفهوم پیچیده ای نیست. امروزه به فرآیند نمایش یک محصول تازه برای مشتریان و اعلام زمان عرضه به بازار رونمایی از محصول گفته می شود. نکته مهم در این میان نحوه رونمایی از محصولات و همچنین برنامه ریزی بری انجام چنین کاری است. اگر شما بدون هیچ گونه مقدمه و اعلام قبلی چنین کاری را انجام دهید، به احتمال زیاد بازخورد مناسبی از سوی کاربران دریافت نخواهید کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات و تکنیک ها برای رونمایی مناسب از محصولات است. این امر موجب تقویت مهارت شما در انجام چنین کاری می شود. همچنین مشتریان را نیز به طور قابل ملاحظه ای به برندتان جلب خواهد کرد.
مطالعه دقیق وضعیت بازار
رونمایی از یک محصول در فضایی خالی صورت نمی گیرد. به محض اینکه مراسم شما شروع شود، کاربران شروع به اظهارنظر درباره شما و محصول تان در فضای آنلاین خواهند کرد. درست به همین خاطر برندها باید تمرکز بالایی بر روی شیوه رونمایی از محصولات شان داشته باشند. اولین قدم در این راستا مطالعه دقیق بازار است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما اهمیتی به اندازه خود محصول خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چگونه مراسم معرفی محصول جدید برندمان را مدیریت کنیم؟
مهمترین نکته ای که در مطالعه بازار اهمیت پیدا می کند، توجه به سلیقه مخاطب هدف در برگزاری مراسم رونمایی است. این امر در کنار نیازهای اصلی مشتریان در بازار به شما فرصت طلایی برای تاثیرگذاری بر روی آنها می دهد. با این حساب دیگر خبری از استقبال اندک مشتریان از مراسم شما نخواهد بود.
توجه به پرسونای مشتری
غافلگیر ساختن مشتریان با رونمایی از محصولات برند همیشه آرزوی هر کارآفرینی است. با این حال چنین امری به سادگی امکان پذیر نیست. بسیاری از برندها در زمینه رونمایی از محصولات شان به تنها نکته ای که توجه نشان نمی دهند، توجه به پرسونای مشتری است. شما باید باور کنید که تمام مراسم تان برای مشتریان ساماندهی می شود. بنابراین آنها مهمترین بخش مراسم هستند.
توجه به پرسونای مشتریان به معنای طراحی تمام بخش های مراسم برای مشتریان است. این امر موجب بهبود وضعیت برند شما در بازار و همچنین استقبال گسترده مشتریان از مراسم تان خواهد شد.
یکی از اشتباهات رایج در میان بازاریاب ها تلاش برای توجه به پرسونای چندین گونه از مشتریان است. این امر نه تنها مزیتی برای برند شما به همراه ندارد، بلکه در عمل موجب به هم ریختگی در فرآیند اجرای مراسم می شود. با این حساب شما باید همیشه به یک نوع پرسونای مشتری توجه نشان دهید.
انتشار اعلامیه عمومی
اگر مشتریان نسبت به مراسم کسب و کار شما آگاهی قبلی نداشته باشند، احتمال حضورشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. دست به همین خاطر شما باید همیشه پیش از برگزاری مراسم تان به خوبی مخاطب هدف را مطلع سازید. انتشار پست های اختصاصی در شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای مناسب برای این امر محسوب می شود، اما رایج ترین امر انتشار یک اعلامیه عمومی در سایت برند است. این امر به خوبی امکان جلب نظر مخاطب هدف و تعامل با وی را فراهم خواهد ساخت.
اگر شما قصد پرداختن به مراسم برندتان در شبکه های اجتماعی را دارید، باید همیشه به یک اعلامیه اصلی ارجاع دهید. این امر فرآیند برگزاری مراسم برندتان را رسمی تر از هر زمان دیگری خواهد کرد، در غیر این صورت شاید کاربران توجه چندانی به مراسم شما نکنند.
طراحی یک پیام اصلی
پیام اصلی برای دعوت از کاربران به مراسم و همچنین بیان محورهای اصلی آن کاربرد دارد. بسیاری از برندها فقط به اعلامیه رسمی برای برگزاری مراسم اکتفا می کنند. این امر اطلاعات لازم برای مخاطب هدف را به همراه ندارد. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با چنین تکنیکی باشید.
مطلب مرتبط: نکاتی که باید هنگام معرفی محصول رعایت کنید
طراحی یک پیام اصلی به معنای ارائه تمام اطلاعات موردنیاز کاربران در رابطه با مراسم تان است. این امر انگیزه آنها برای حضور در مراسم و تعامل با شما را افزایش می دهد. به هر حال وقتی مشتریان اطلاعات دقیقی درباره مراسم رونمایی از محصولات شما و همچنین جزییات آن داشته باشند، خود به خود انگیزه شان برای حضور بیشتر خواهد شد.
توجه به نسخه بتا محصول
امروزه بسیاری از برندها برای رونمایی از محصولات شان اول از همه یک نسخه بتا را عرضه می کنند. بدون تردید در اینجا قرار نیست شما یک پیش نمایش از محصولات تان در اختیار تمام مشتریان قرار دهید، بلکه نکته اساسی توجه به ارزیابی نظرات برخی از مشتریان برای رفع آخرین ایرادات ممکن در فرآیند طراحی و رونمایی از محصول است.
نسخه بتا به طور معمول در اختیار مشتریان وفادار برند قرار می گیرد. اگر کسب و کار شما هنوز مشتریان وفادار چندانی ندارد، نظرخواهی از برخی مشتریان به طور تصادفی برای شرکت در پروژه محصول بتای شما ایده خوبی خواهد بود. این امر امکان استفاده از نظرات صریح و بی پرده مشتریان نسبت به محصولات تان را به همراه خواهد داشت.
امروزه بسیاری از برندها نسخه بتای محصولات را مورد بی توجهی قرار می دهند، درست به همین خاطر آمار نارضایتی مشتریان از محصولات برندها به طور روزافزونی در حال افزایش است. اگر شما در این میان به نسخه بتای محصولات تان توجه نشان دهید، شانس بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.
بیان اهداف مراسم
برندها به طور معمول در مراسم رونمایی از محصولات شان به نکات بسیار متنوعی می پردازند. اگر شما در آگهی برگزاری مراسم تان فقط به رونمایی از محصول اشاره کنید، شاید شمار اندکی از کاربران به آن جلب شوند. در عوض اگر برای تعامل با مشتریان راهکار دیگری در نظر گیرید، فرآیند تعامل با مشتریان بسیار ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد.
قرار دادن مراسم های جانبی در کنار رونمایی از محصولات همیشه ایده کاربردی محسوب می شود. چنین کاری شاید برای شما هزینه بیشتری به همراه داشته باشد، اما در نهایت نظر مشتریان را به بهترین شکل ممکن جلب می کند. شاید در این میان قرار دادن یک بخش صرفا سرگرم کننده برای جلب نظر هرچه بیشتر کاربران نیز ایده چندان بدی نباشد.
اهداف یک مراسم رونمایی باید بسیار فراتر از نشان دادن خود محصول باشد. این امر شامل جلب تعامل مشتری یا حتی آگاهی بخشی به آنها نیز می شود. بنابراین در ارزیابی نقش موردنظر توجه لازم را به خرج دهید، در غیر این صورت شاید توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را از دست بدهید.
مطلب مرتبط: استراتژی های رونمایی محصول
اختصاص زمان لازم برای آماده کردن بازار
برخی از برندها با رونمایی بسیار زود و عجله ای محصولات شان در عمل بازار را برای آن آماده نمی کنند. نتیجه این امر عدم فروش بالای محصولات و در نهایت مواجهه با مشکلات مالی بسیار گسترده است. اگر کسب و کار شما در این میان توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته باشد، بخشی از فرآیند آماده سازی بازار طی خواهد شد.
نکته مهم در رابطه با آماده سازی بازار توجه به بهترین زمان برای معرفی محصولات است. اگر محصول شما در زمینه بازی های ویدئویی و کنسول های گیم است، فصل تابستان بهترین زمان برای رونمایی از آن خواهد بود. دلیل این امر زمان بسیار بیشتر نسل جوان در تابستان برای توجه نشان دادن به محصولات شماست. این امر کسب و کارتان را در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای جلو خواهد انداخت.
انتخاب کانال های ارتباط مناسب برای رونمایی
امروزه اغلب مراسم های کاری به طور آنلاین برگزار می شود. شرایط ناشی از کرونا امکان برگزاری حضوری مراسم ها را از بین برده. بنابراین کسب و کارها باید با شرایط کنونی کنار بیایند. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای آماده سازی شرایط کسب و کارها برای مراسم موردنظر است.
اگر شما بدون توجه به پلتفرم ها و کانال های ارتباطی مناسب اقدام به برگزاری مراسم تان به طور آنلاین کنید، شرایطتان در مدت زمانی اندک به طور قابل ملاحظه ای تغییر خواهد کرد. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای نظرخواهی از مشتریان است. انتخاب پلتفرم های مناسب برای پوشش زنده مراسم آنلاین برند نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارد. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید.
همکاری با تیم فروش
تیم فروش باید در تمام مراحل برگزاری مراسم در کنار شما حاضر باشد. هدف اصلی هر برند از برگزاری مراسم رونمایی از محصولات کسب اندکی سود از طریق فروش نیز هست. این امر در صورت عدم همکاری با تیم فروش بدل به یک معضل حل نشدنی می شود. بنابراین همیشه از تیم فروش تان در فرآیند موردنظر کمک بگیرید. این امر شما را در بازار به طور قابل ملاحظه ای جلو خواهد انداخت.
برخی از برندها به طور مداوم تیم فروش را در ساختارهای سنتی مثل فروش تلفنی محدود می کنند. این امر هیچ نتیجه خوبی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مشتریان به همراه نخواهد داشت. بنابراین شما باید ایده دیگری برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان در ذهن داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتری تان پیدا نکنید.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مسیر بسیار طولانی را طی می کنند. اگر در این میان تکنیک های مدنظر تیم فروش تان را اجرایی کنید، بسیاری از دردسرهای تان در زمینه فروش محصولات حل و فصل خواهد شد.
مطلب مرتبط: معرفی محصولات جدید در یوتیوب
تبدیل مراسم به یک رویداد مهم
شما باید در تعامل با مشتریان مراسم کسب و کارتان را به بهترین شکل ممکن در قالب یک رویداد بیان کنید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیدا نکنید. امروزه بسیاری از مشتریان نسبت به مراسم یک برند توجه لازم را نشان نمی دهند. دلیل این امر ارزیابی مراسم موردنظر به عنوان یک امر ساده و حتی کلیشه ای است.
تبدیل مراسم به رویداد مهم شامل بیان مزایای آن برای مشتریان و همچنین تفاوت های محسوس اش با دیگر نمونه های کلیشه ای است. مهمترین مسئله در این میان کیفیت محصول نهایی است. بنابراین اگر محصول شما به اندازه کافی جذابیت داشته باشد، مشتریان خود به خود جذب مراسم تان خواهند شد. این امر یکی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی برای مراسم های کاری است.
امروزه بسیاری از برندها نسبت به برگزاری مراسم کسب و کارشان به بهترین شکل ممکن توجه لازم را نشان نمی دهند. همین امر موجب برداشت کلیشه ای مشتریان از مراسم ها می شود. اگر شما در تلاش برای طراحی یک رویداد مهم برای رونمایی از محصولات تان هستید، باید به بهترین شکل ممکن مراسم تان را ارزیابی کنید. ارزیابی موردنظر در اینجا شامل توجه به نقاط ضعف قبلی مراسم برند و همچنین تلاش برای نوآوری در فرآیند موردنظر است. وقتی خبری از نوآوری در فرآیند فعالیت شما نباشد، نباید انتظار استقبال گسترده از سوی کاربران را هم داشته باشید.
لحظه نهایی را فراموش نکنید
بسیاری از برندها در رونمایی از محصولات شان به لحظات مهم کار توجه نشان نمی دهند. شما همیشه باید در مراسم تان یک لحظه مهم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن داشته باشید. شاید لحظه موردنظر از نقطه نظر بازاریابی سخت پیدا شود، اما ارزش تمام تلاش های موردنظر را خواهد داشت.
اغلب اوقات رونمایی از محصولات باید در بهترین لحظه ممکن صورت گیرد. شما برای ایجاد چنین لحظه ای به بهترین شکل ممکن نیاز به جلب توجه کاربران دارید. بنابراین یکی از مشخصات اصلی لحظه موردنظر توجه همه جانبه مشتریان به مراسم است. همچنین باید کاری کنید که رونمایی و جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن در آخرین بخش برنامه صورت گیرد.
اگر مراسم شما همان اول کار محصول تان را رونمایی کند، دیگر کاربران تا پایان همراه شما نخواهند بود. بنابراین اول از همه ویژگی های منحصر به فرد محصول تان را بیان کنید، سپس اقدام به رونمایی از آن نمایید. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را به همراه دارد.
امروزه برخی از برندها در زمینه برگزاری مراسم فقط به فکر رونمایی از محصول و سپس رها کردن مشتریان هستند. این امر تاثیر به شدت منفی بر روی ذهنیت مشتریان از کسب و کار شما خواهد داشت. بنابراین شما باید همیشه در کنار مشتریان باشید و پایان بندی مراسم را طوری طراحی کنید که احساس بدی در مخاطب ایجاد نشود.
دعوت از مشتریان برای خرید
بدون تردید هر برندی با هدف فروش بیشتر و کسب سود یک محصول را روانه بازار می کند. اگر شما به دنبال هدفی در عرصه کسب و کار هستید، باید به بهترین شکل ممکن آن را بیان کنید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بخش دعوت به فروش را فراموش می کنند. درست به همین خاطر مراسم های رونمایی از محصولات هیچ سودی برای برندها به همراه ندارد.
شما باید به شکلی مستقیم و جذاب از مشتریان برای خرید محصول تازه تان دعوت کنید. اگر این دعوت در بخش پایانی مراسم صورت گیرد، تاثیرگذاری اش بیشتر خواهد شد. دلیل این امر آشنایی مشتریان با ویژگی های محصول و افزایش تمایل شان برای خرید است. بنابراین تنها نکته ای که در اینجا باید بدان توجه کرد، دعوت عملی از مشتری است. اگر شما این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.
ماندگار کردن محصول برند
حالا که رونمایی از محصول برندتان به بهترین شکل ممکن صورت گرفت، باید به فکر ماندگاری محصول تان در ذهن مشتریان باشید. امروزه به دلیل تنوع محصولات و عرضه مداوم نمونه های تازه به بازار یک محصول مشخص به سرعت از ذهن مشتریان بیرون می رود. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای تبدیل محصول تان به نمونه ای ماندگار برای مشتریان توجه کنید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تعامل با آنها پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی برای محصولات تازه
یکی از مهمترین کارها برای ماندگاری محصولات در ذهن مشتریان تلاش برای طراحی کمپین های بازاریابی پس از رونمایی شان و همچنین تولید محتوای تخصصی در وبلاگ برند درباره آنهاست. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. چنین کاری محصول شما را برای مدت زمانی طولانی در ذهن مشتریان ماندگار خواهد کرد. معنای این امر بالارفتن نرخ فروش و توجه بیشتر مشتریان به شما و محصول تان نسبت به رقبای تان است.
امروزه رونمایی از محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها به طور مداوم در این راستا با شکست مواجه می شوند. اگر شما به دنبال پرهیز از شکست های موردنظر و هموار ساختن مسیر موفقیت تان هستید، نکات مورد بحث در این مقاله بیشترین کاربرد را برای شما دارد. اینطوری شما یک مراسم عالی و بی عیب و نقص برای رونمایی از محصولات تان طراحی خواهید کرد.