بدون شک اوبر یکی از موفق ترین شرکت های حال حاضر جهان محسوب می شود که تحول عظیمی در زمینه حمل و نقل را به وجود آورده و باعث شده است تا صدها برند مشابه، ایجاد شود. در این زمینه طبیعی است که از چنین شرکتی بتوان درس های مدیریتی و بازاریابی بسیاری را آموخت. با این حال دقیق ترین توصیه ها را هنگامی دریافت خواهید کرد که به صورت مستقیم از زبان فردی باشد که سال ها برای این شرکت در رده های بالا، کار کرده است. به همین خاطر راز موفقیت شرکت اوبر را از زبان یکی از مدیران ارشد این شرکت، بررسی خواهیم کرد.
1-صداقت همه چیز است
واقعیت این است که شما باید نگاهی فراتر از یک خریدار را نسبت به مشتریان خود داشته باشید. درواقع هدف شما باید خدمت رسانی هرچه بهتر باشد که این موضوع باعث خواهد شد تا ضمن جذب مشتریان بیشتر، در حفظ آنها نیز پتانسیل بسیار بالایی را داشته باشید. در این رابطه اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت را باید به صورت همزمان مورد توجه قرار دهید. درواقع شما هم به نتایج موقتی و هم به نتایج عمیق نیاز خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 5 توصیه کارآفرینان برای موفقیت
2-زمان غیرقابل جبران است
درواقع شما باید به این باور برسید که زمان در اختیار شما کاملا محدود بوده و در صورت از دست دادن آن، قدرت جبران را در اختیار نخواهید داشت. به همین خاطر لازم است تا نسبت به تصمیمات خود دقت عمل بسیار بالایی را داشته باشید. این موضوع با درک درست زمان هایی که باید پاسخ مثبت و یا منفی بدهید، تا حد زیادی قابل کنترل است. درواقع شما باید به خوبی بدانید که کدام معاملات ارزشمند هستند و کدام یک ارزش زمانی که قرار است صرف آن کنید را ندارد. این امر در حالی است که بسیاری از کسب و کارها تنها به سود مالی داستان توجه دارند. درواقع این موضوع در اولویت دوم قرار می گیرد.
3-سازگاری و مثبت گرایی را جدی بگیرید
یک کسب و کار موفق باید بتواند با تمامی شرایط به خوبی سازگار شود. درواقع بسیاری از شرایط بازار کاملا از کنترل و حتی پیش بینی خارج بوده و اگر نتوانید به سرعت تغییر کنید، بدون شک محکوم به شکست خواهید بود. همچنین این امر که بتوانید حتی در بدترین شرایط مثبت گرا بوده و رو به جلو گام بردارید، باعث خواهد شد تا در زمان هایی که همگان منتظر هستند تا شرایط بازار بهبود پیدا کند، شما به دنبال فرصت های جدید باشید. درواقع مثبت گرایی کمک خواهد کرد تا صرفا جنبه های منفی را ندیده و به این موضوع باور داشته باشید که حتی در دل بدترین اتفاقات نیز جنبه های مثبتی وجود دارد که با کشف آنها می توانید فرصت های جدید را خلق نمایید.
4-فعال باشید
واقعیت این است که برای فعال بودن، مرز مشخصی وجود ندارد و لازم است تا در کسب و کار خود، بیشتر از رقبا اقداماتی را انجام دهید. این موضوع باعث خواهد شد تا تمایل به انتخاب شما، به مراتب بیشتر شود. برای مثال اگر زمان ارسال محموله در حوزه کاری شما به صورت میانگین سه روز است، شما به دنبال ترفندهایی باشید که در زمان کمتر بتوانید محصول را به دست مشتری برسانید. با این حال این موضوع تنها یک نمونه ساده محسوب شده و بدون شک لازم است تا به موارد بیشتری فکر نمایید. بدون شک برای برندی که حجم فعالیت بالایی را دارد، هیچ نقطه فراموش شدهای باقی نخواهد ماند و به خوبی می تواند تعهدات خود را اجرا کند.
5-به بهترین نسخه خودتان فکر کنید
به طور میانگین هر فرد می تواند 10 برابر بهتر از وضعیت حال حاضر خود باشد. اگر این روحیه به تیم شرکت نیز انتقال پیدا کند، شرکت شما توان 10 برابری را پیدا خواهد کرد که خود به معنای توان رقابت در هر سطحی می باشد. با این حال این موضوع ابدا ساده نبوده و نقطه شروع این است که چکونه می توان به چنین سطحی دست پیدا کند. برای مثال اگر در حال حاضر ماهانه 150 هزار دلار حقوق دریافت می کنید، اکنون لازم است تا به رقمی 15 میلیون دلاری فکر کنید. در مرحله بعد لازم است تا از این قانون پیروی نمایید که 80 درصد نتایج تنها از 20 درصد اقدامات به دست می آید که این موضوع قابل تعمیم بر روی هر مطلبی خواهد بود.
6-شروع کوچک را جدی بگیرید
واقعیت این است که بسیاری از افراد، ایده های بسیار جالبی را در ذهن خود دارند. با این حال جسارت پرداختن به آنها را در خود مشاهده نمی کنند و این امر باعث می شود که تا پایان عمر، در حسرت های خود باقی بمانند. این اتفاق بدون شک اشتباه محسوب می شود. با این حال منظور این نیست که خود را درگیر بدهی های سنگین و اقدامات بزرگ نمایید. درواقع این موضوع می تواند باعث شود که شما دیگر حتی امکان پرداختن به زندگی عادی خود را هم نداشته باشید. با این حال این تنها راهکار موجود نبوده و شما نیز می توانید به مانند بسیاری از ابرشرکت های حال حاضر، شروعی کوچک را داشته باشید. در این زمینه تنها کافی است تا داستان ایجاد برندهای مختلف را مطالعه کنید. برای مثال Airbnb در ابتدا صرفا بستری برای اشتراک گذاری عکس محسوب میشد. درواقع شما با شروع کار خود، با ایده های به مراتب بهتری نیز مواجه خواهید شد و این امر به خاطر ارتباط گرفتن با بازار هدف می باشد.
7-همه چیز را ساده نگه دارید
یک تصور اشتباه این است که افراد تصور می کنند سادگی به معنای قرار داشتن در مراحل ابتدایی محسوب می شود. به عقیده این افراد چنین تفکری، حرفه ای محسوب نشده و نتیجه ای را هم به همراه ندارد. با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و بهترین برندها، همواره تلاش می کنند تا مسائل را تا حد امکان ساده نگه دارند. این موضوع باعث می شود تا کارها در مدت زمان کمتری انجام شود و احتمال بروز خطا نیز کاهش داشته باشد. برای مثال به جای این امر که دو اقدامی را در طول روز انجام دهید که نیاز به دقت صد درصدی دارد، می توانید 10 اقدام را مورد توجه داشته باشید که نیاز به دقت آنها، به مراتب کمتر است. در این رابطه طبیعی است که در حالت دوم، نتایج بهتری را نیز به دست آورید.
8-معیارهای خود را داشته باشید
درواقع با تقلید کردن از برندهای دیگر، نمی توانید موفقیت خاصی را برای خود ایجاد نمایید. اشتباه بزرگ بسیاری از برندها این است که تلاش می کنند تا عینا محتواهای کتاب ها را به اجرا درآورند. این امر در حالی است که هر فردی قوانین را براساس شرایط خاص خود نوشته است و این موضوع کاملا طبیعی می باشد که تمامی آنها برای شما کاربرد لازم را به همراه نداشته باشد. به همین خاطر لازم است تا به این موضوع توجه نمایید که شما باید معیارهای منحصر به فرد خود را برای کسب و کاری که ایجاد کرده اید، داشته باشید. این موضوع در تمامی جنبه ها به شما کمک شایانی را خواهد کرد.
9-رویکرد چندجانبه داشته باشید
این موضوع ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد. با این حال واقعیت این است که اگر شما تلاش کنید تا در رابطه با هر موردی به دنبال انجام اقدامات جانبی هم باشید، بدون شک نتایج بسیار خوبی را به دست خواهید آورد. برای مثال اگر تا به امروز رابطه شما با مشتری صرفا بر پایه خرید محصول بوده، اکنون می توانید به آنها به عنوان مبلغان برند خود و مشتری سازهای توانا، فکر کنید. با این اقدام شما از یک جریان رایج، فعالیت های جدیدی را نیز در اختیار خواهید داشت که خود در نهایت به بهبود وضعیت برند شما کمک خواهد کرد.
10-محدودیت را زمینه ساز بروز خلاقیت بدانید
اگر تصور می کنید که با تزریق بودجه کلان به قدرتمندتر شدن برند خود کمک کرده اید، بدون شک سخت در اشتباه هستید. درواقع با این اقدام شما تنها توان انجام کارهای بیشتری را پیدا خواهید کرد. با این حال ضامن موفقیت در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، خلاقیت محسوب می شود. درواقع شما با یک خلاقیت، می توانید به اندازه سال ها تلاش در زمینه کسب نتایج، موفق ظاهر شوید. به همین خاطر تفاوتی ندارد که در چه وضعیتی قرار دارید، توصیه می شود که برای خود محدودیت هایی را ایجاد کنید. این موضوع باعث خواهد شد تا به دنبال موارد خلاقانه و راهکارهایی باشید که در حالت عادی به سراغ آنها نخواهید رفت.
11-یادگیری خود را متوقف نکنید
اکر به عنوان یک مدیر در روز کمتر از پنج ساعت مطالعه دارید، باید به این باور برسید که به زودی با بحران های جدی مواجه خواهید شد و شرکت شما نمی تواند برای بیش از پنج سال فعالیت سودآور داشته باشد. در این رابطه لازم است تا مهارت های خودتان را به صورت مداوم تقویت نمایید. زمینه این موارد براساس نوع کسب و کار شما خواهد بود. این موضوع باید به صورت کامل برای کارمندان شما نیز انجام شود.
مطلب مرتبط: 5 مرحله رسیدن به موفقیت
12-آرام بودن را جدی بگیرید
درواقع مدیران اگرچه درآمد بالایی را دارند و طبیعی است که تغذیه و امکانات رفاهی بالاتری را هم داشته باشند. با این حال واقعیت این است که درصد ابتلای آنها به انواع بیماری ها به مراتب بیشتر است. در این زمینه استرس مهمترین عامل بوده و می تواند شما را به صورت کامل نابود کند. این موضوع بدون شک در زندگی شخصی شما نیز تاثیرات منفی بسیاری را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که ترفندهایی برای آرام نگه داشتن خود داشته باشید. در این زمینه خوش رفتار بودن، لبخند زدن، مراقبت و استراحت کافی از جمله الزامات محسوب می شود. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که شما باید برای سال های متوالی، امکان فعالیت را داشته باشید.