کسب و کارهای کوچک در طول یک سال اخیر شرایط دشواری را تجربه کرده اند. اغلب بازارهای محلی دیگر عرصه ای مناسب برای فعالیت تعداد معدودی از کسب و کارهای کوچک نیست. امروزه شمار بالایی از کسب و کارهای کوچک در هر بازار محلی وجود دارد بنابراین سطح رقابت در این حوزه به طور چشمگیری افزایش یافته است. همین نکته بحران اقتصادی ناشی از کرونا را بدل به تهدیدی جدی برای کسب و کارهای کوچک می کند. خبر خوش برای کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای کوچک استقبال شدید مشتریان از برندهای شان است. براساس گزارش موسسه کام کست بیزینس، میزان استقبال مشتریان از کسب و کارهای کوچک در طول یک ماه اخیر 46 درصد افزایش داشته است.
مشتریان در دو ماه پایانی سال خرید از کسب و کارهای کوچک را به هر گزینه دیگری ترجیح داده اند. نکته جالب اینکه نزدیک به نیمی از چنین مشتریانی برای تکرار خریدهای شان اعلام آمادگی کرده اند بنابراین کسب و کارهای کوچک در روزهای منتهی به سال جدید میلادی وضعیت مطلوبی را تجربه خواهند کرد. بدون تردید این امر به معنای امکان رهایی از وضعیت ناگوار ناشی از کرونا نیست، اما دست کم آنها را از ورشکستگی احتمالی نجات خواهد داد.
یکی از نکات مهم در گزارش موسسه کام کست بیزینس افزایش بی اعتمادی مشتریان نسبت به خرده فروشی های بزرگ است. این امر در کنار عدم تمایل مشتریان برای پرداخت هزینه ارسال سفارشات موجب بهبود وضعیت کسب و کارهای کوچک شده است. با این حساب اگر کسب و کارهای کوچک بر روی کاهش هزینه ارسال سفارشات سرمایه گذاری نمایند، شانس بالایی برای رقابت موثر با خرده فروشی ها و به طور کلی برندهای بزرگ خواهند داشت.