دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز


    به قلم: رایان هولمز

در سال های ابتدایی راه اندازی شبکه های اجتماعی عمده کاربرد آنها معطوف به افراد حقیقی بود. هیچ خبری هم از اکانت های رسمی شرکت ها و سازمان های دولتی به گوش نمی رسید. در حقیقت آن زمان امید و انگیزه در شبکه های اجتماعی و میان کاربران موج می زد. همین امر موجب تبدیل دنیای مجازی به محلی برای پرورش ایده ها و یافتن راهکارهای جدید برای توسعه سطح ارتباطات اجتماعی شد. متاسفانه آن دوران طلایی دیگر گذشته است. امروزه ورود خبرگزاری های گوناگون در کنار شیوع انتشار اخبار جعلی موجب تیرگی محیط شاداب شبکه های اجتماعی شده است. بدین ترتیب وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی بیش از آنکه لذت بخش باشد، موجب اطلاع از اخبار و حوادث دلخراش خواهد بود.

به رغم تمام اتفاق های ناگوار هنوز هم امیدهایی باقی مانده است. در واقع امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازمند برنامه هایی دقیق برای راه اندازی نوعی بازی مجازی است. اشتباه نکنید، بحث های این مقاله خیلی علمی و تخصصی نیست. فقط به عنوان یک کارشناس حوزه شبکه های اجتماعی و بازاریابی قصد معرفی راه حل هایی برای تغییر فضای سیاه و مرده شبکه های اجتماعی را دارم. کاربست توصیه های زیر مرا در حرکت به سوی تزریق محتوای ارزشمند، امید و انگیزه به اکانت هایم در دنیای مجازی کمک کرده است. برهیمن اساس در ادامه پنج مورد از چنین توصیه هایی را با هم مرور می کنیم.

1- اعتدال در همه چیز

نکته غیرقابل انکار و در عین حال جذاب پیرامون شبکه های اجتماعی امکان فعالیت های وسیع بدون نیاز به تحرک بالاست. از مشاهده پست های گوناگون گرفته تا برقراری ارتباط مجدد با دوستان قدیمی، همه و همه تنها از پشت مانیتورهای دستگاه های هوشمندمان اتفاق می افتد. همین نکته جالب در جامعه علمی موجب راه اندازی پژوهش های وسیعی شده است. در زمینه پزشکی تاثیر منفی استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی روی سطح IQ امری پذیرفته شده تلقی می شود. علت چنین حادثه ای ایجاد اختلال در سیستم شناختی افراد به دلیل فعالیت دوگانه در فضای واقعی و مجازی گزارش شده است.

مطلب مرتبط:مزایای بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی

براساس آنچه در سطح بالا مطرح شد، نخستین گام برای ایجاد تحول در شبکه های اجتماعی برنامه ریزی در راستای استفاده کمتر از آن خواهد بود. یکی از راهکارهای موثر در این راستا تنظیم ساعت های مشخص برای فعالیت در شبکه های اجتماعی است. درست مانند کاری که برای برگزاری جلسات کاری انجام می دهیم. غیرفعال کردن بخش Notification نیز یکی دیگر از راه های موثر در راستای کاهش میزان استفاده از شبکه های اجتماعی محسوب می شود. خوشبختانه در دنیای تکنولوژی برندهایی به فکر این موضوع افتاده اند. برهمین اساس اپ هایی نظیر Forest، Freedom و Self Control به شما امکان محدودسازی دسترسی به سایت هایی مشخص در زمان های خاص را می دهد.

هدف چنین برنامه هایی کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی به مثابه اسنک های میان وعده ای و تبدیل آن به وعده ای مستقل و خوشمزه است. در حقیقت هرچقدر از شبکه های مجازی بیشتر استفاده کنیم، لذت و هیجانش برای ما کاهش می یابد. هدف اصلی این بخش بازیابی همان هیجان گذشته است.

2- کاربر هوشمند خبرگزاری ها باشید

در عصر روزنامه های کاغذی ضرب المثل جالبی میان سردبیرها رواج داشت: اگر خون باشد، همه جذب می شوند. معنای این عبارت علاقه کاربران به بخش اخبار جنایی و جنگی است. در دنیای مدرن بی تردید دیگر خبری از تیترهای آغشته به خون دهه های قبل نیست.

با این حال هنوز هم ضرب المثل فوق در مورد بسیاری از خبرگزاری های مدرن مصداق دارد. یک نمونه واضح در این زمینه استفاده فراوان از رنگ قرمز در میان سایت های خبری و تحلیلی است. علت چنین اقبالی به رنگ قرمز را باید در علم روان شناسی جست وجو کرد. در حقیقت رنگ قرمز در سیستم ادراکی انسان واکنش های شدیدی برمی انگیزد. براین اساس هدف خبرگزاری ها در راستای دریافت واکنش بیشتر با استفاده از چنین طیفی از رنگ بیش از پیش تحقق خواهد یافت.

به عنوان یک کاربر آگاهی در خصوص استراتژی برندها نقش مهمی دارد. براین اساس شاید بهتر است نگاهی دوباره به لیست خبرگزاری های موردعلاقه تان بیندازید. استفاده از عینک بدبینی در چنین شرایطی به هیچ وجه اقدام غیرمفیدی نخواهد بود. زمانی که طرف مقابل به دنبال جذب شما به هر طریق ممکن است، شما نیز نباید زمان ارزشمندتان را فدای اهداف هر خبرگزاری کنید.

3- بازنگری فهرست فالوورها

آنچه در شبکه های اجتماعی برای ما به نمایش در می آید به هیچ وجه تصادفی نیست. بخش زیادی از محتوای نمایشی مربوط به مخاطب های ما می شود. با این حال در زمینه تبلیغات نیز انتخاب های آگاهانه ما نقش مهمی را بازی می کنند. به این ترتیب اگر به دنبال مشاهده اخباری مثبت و هیجان انگیز هستید، باید به فکر دنبال کردن اکانت هایی با همین ویژگی ها باشید. به این ترتیب پیام های تصادفی نیز براساس چنین انتخاب هایی برای شما به نمایش در خواهد آمد.

نکته مهم در خصوص شبکه های اجتماعی ارتباط ساده با طیف وسیعی از افراد است. در حقیقت ما در دنیای مجازی بسیار راحت تر با افراد دوست می شویم. برهمین اساس من اخیرا آزمایشی را در توییتر انجام دادم. براین اساس همه فالوورهای خود را آنفالو کرده و دنیای مجازی ام را از نو بنا کردم. اگر از فضای شبکه های اجتماعی لذت نمی برید، انجام این کار را به شما نیز توصیه می کنم. فرقی ندارد شخصی حقیقی هستید، یا صاحب کسب و کاری بزرگ، در هر صورت ایجاد تغییر شما را به هدف تان نزدیک تر خواهد کرد.

4- چرا فقط رویدادهای جهانی؟

در دنیای مدرن فعالیت به مثابه شهروندی جهانی اهمیت بالایی دارد. منظور از این عبارت تغییر شیوه های رفتار افراد متناسب با تغییر مقتضیات عصر مدرن است. با این حال شاید تمرکز بیش از اندازه روی مسائل جهانی ما را از نکات ریز و تاثیرگذار در سطح فردی و محلی غافل کند.

برهمین اساس با رواج شبکه های اجتماعی میزان توجه افراد به محیط پیرامون شان تا حد زیادی کاهش یافته است. هدف از طرح این مسئله تاکید بر پرهیز بیش از پیش در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی نیست. در حقیقت منظور من توجه بیشتر به رویدادهای محلی در دنیای مجازی است. به این ترتیب پیگیری اخبار مربوط به دوستان قدیمی یا حتی تیم فوتبال شهرمان گزینه هایی مناسب برای تقویت ارتباط مان با فضای محلی خواهد بود. در زمینه کسب وکار نیز برای برندهای کوچک توجه به محیط اطراف شان ضروری تر از پرداختن به مسائل جهانی است.

مطلب مرتبط: موفقیت در شبکه های اجتماعی چیست؟

5- جایگاه اخلاق در بازاریابی مدرن

فعالیت برندها در شبکه های اجتماعی در یک مفهوم خلاصه شده است: جذب کاربران. براین اساس تمام تلاش بازاریاب ها جذب هرچه بیشتر کاربران به کمپین ها و تبلیغات شان است. به عنوان یک کارشناس حوزه بازاریابی درک اهمیت اقتصادی فعالیت رایج در دنیای بازاریابی چندان برای من دشوار نیست.

با این حال گاهی اوقات شاهد افراط در زمینه تاکید بر جذب مخاطب هستیم. حوادثی نظیر تبلیغات دارای بار سیاسی و نژادپرستانه یا به طور عینی تر مداخله هایی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روی داد، ضربه هایی جبران ناپذیر به اعتماد کاربران در شبکه های اجتماعی وارد می کند. چنین اتفاق های ناگواری موجب گسترش بحث جایگاه اخلاق در بازاریابی و به طور کلی شبکه های اجتماعی شده است.

بی تردید هدف من از طرح چنین بحثی نقد بی رحمانه شبکه های اجتماعی نیست. در حقیقت چنین پلتفرم هایی در کنار نزدیک کردن مردم به یکدیگر امکان های خارق العاده ای را نیز در اختیار کارآفرینانی مانند من قرار داده است. با این حال نحوه افراطی تاکید بر جذب مخاطب بی تردید ضررهای مشهودی در زمینه اعتماد متقابل کاربران پدید خواهد آورد.

در واقع هیچکدام از ما دوست نداریم با ما به مثابه ابزارهایی در راستای دستیابی شرکت ها به اهداف شان رفتار شود. راهکار مورد نظر من برای غلبه بر این مشکل تعامل با کاربران در سطحی بالاتر از روابط صرف تجاری است. به این ترتیب رابطه ای دوستانه میان شما شکل خواهد گرفت. این رابطه علاوه بر بحث سودآوری در زمینه های دیگری مانند جلب نظر مشتریان عادی و تبدیل شان به مشتریان دائمی و وفادار موثر خواهد بود.

منبع : hootsuite
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/08asjvBp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه