ایمیل مارکتینگ بر مبنای کسب اجازه از مشتری، همواره بسیار موثر است. همانطور که ایمیل مارکتینگ، از ارسال انبوه پیام های ناخواسته به کسب اجازه و پس از آن، به تعامل واقعی با مشتری تکامل پیدا کرده است، ایمیل همچنان جایگاه خود را به عنوان ابزاری کلیدی در فهرست مارکترهای دیجیتال حفظ کرده است. بیشترین میزان پاسخ و سایر معیارها احتمالا مربوط به مشتری های فعلی مارکترها هستند چراکه این مشتری ها قبلا خرید کرده و با محصولات ما آشنا هستند.
به گزارش هورموند، شکل زیر سطوح متفاوت کسب اجازه از مشتری برای تعامل را نشان می دهد: برقراری تعامل با پیش فرض تمایل مشتری (Opt-Out)، به شرط ابراز تمایل مشتری (opt-In)، به شرط ابراز تمایل و تایید مشتری (Opt-In همراه با تایید) و به شرط ابراز تمایل و تایید مجدد مشتری (Opt-In همراه با تایید مجدد). هر کدام از این سطوح، نیازمند سطوح متفاوتی از تعهد مشتری است، بنابراین ایمیل ابزار بهینه ای برای جذب و دستیابی به مشتری نیست اما اگر در مورد این موضوع و همین طور رابطه مستمر با مشتریان تامل کنیم، متوجه می شویم که ایمیل بیشتر در حفظ مشتری و ارائه خدمات کاربرد دارد. ایمیل هایی که براساس کسب اجازه از مشتری بوده و از اطلاعاتی که مشتری به ما داده برای ایجاد روابط مستحکم تری استفاده می کنند، معمولا نتایج بهتری دارند.
پیش فرض تمایل مشتری (Opt-Out) پایین ترین سطح کسب اجازه است. هنگامی که یک «چک باکس» در ایمیلی قبلا تیک خورده باشد و لازم باشد که مشتری برای عدم دریافت ایمیل های بعدی تیک آن را بردارد، با سطح اول یا «Opt-Out» مواجه هستیم. در سطح دوم یا «Opt-In»، چک باکس قبلا تیک نخورده و مشتری باید برای ادامه ارتباطات بعدی، تمایل خود را با تیک زدن آن ابراز کند.
در سطح سوم یا «Opt-In همراه با تایید»، ایمیل دیگری نیز برای تایید تمایل مشتری به او ارسال می کنیم و در سطح چهارم یا «Opt-In همراه با تایید مجدد»، دو ایمیل در دو مرحله به منظور تایید ارسال می شود. اگرچه ممکن است میزان پاسخگویی در سطح چهارم کمتر باشد، با این حال معمولا کیفیت مشتری در این سطح بسیار بالا است.
در Opt-Out از مشتری می خواهیم اقداماتی انجام دهد تا اطلاعات (پیام های) بعدی را از ما دریافت نکند اما در Opt-In، عکس این قضیه انجام می شود، یعنی از مشتری می خواهیم اقداماتی انجام دهد تا همچنان به دریافت اطلاعات از ما ادامه دهد. در «Opt-In» همراه با تایید، اطلاعاتی را به مشتری ارسال می کنیم که او را از اینکه چه اتفاقی افتاده است آگاه می کند و به آنها یادآوری می کند که پس از این نیز اطلاعاتی را دریافت خواهند کرد. در بالاترین سطح کسب اجازه، یعنی «Opt-In همراه با تایید مجدد»، از مشتری می خواهیم تا تمایل خود را از خدمات موردنظر دوباره تایید کند.