ایجاد یک کسب و کار خانوادگی، تحقق رویای بسیاری از کارآفرینان است که می خواهند کسب و کارشان را در دستان نسل آینده رشد دهند. اما آمار نشان می دهد که این جانشینی به دلیل وجود چالش هایی می تواند نادیده گرفته شود. فقط حدود 30 درصد از کسب و کارهای خانوادگی به نسل بعدی انتقال می یابد.
به گزارش مدیر اینفو، وندی سج هیوارد، مشاور خانواده ونکوور می گوید: اگرچه بسیاری از خانواده ها ممکن است بخواهند کسب و کار شان را به نسل بعد منتقل کنند، اما اغلب فرآیند جانشینی به اندازه کافی مؤثر نخواهد بود.
بیش از حد کنترل نکنید
بنیانگذاران به طور ذاتی تمایل به کنترل دارند. این بدان معناست که به فرزندان شان اجازه اظهار نظر یا سرمایه گذاری کافی در کسب و کار را نمی دهند. اندیشمندان بسیاری معتقدند «کارآفرین معمولاً شخصیت کنترل گرا دارد.» تمایل کارآفرینان به استقلال و اعمال مستبدانه زیاد است و می خواهند دقیقا همان کاری انجام شود که انتظارش را دارند. این ویژگی ها شاید به صورت یکجانبه باعث موفقیت کارآفرین شود اما در جریان ارتباط فرد با نسل بعد در شرکت خانوادگی موجب اختلال خواهد شد.
انتظارات خود را برای نسل بعد روشن کنید
کارآفرینان باید انتظارات شان را در رابطه با چگونگی حضور افراد در شرکت خانوادگی، مشخص کنند. برای مثال اغلب افراد تشویق می شوند که در خارج از شرکت برای تجربه کاری و کسب آموزش شرکت کنند تا بتوانند این تجربیات را به کسب و کار خانوادگی بازگردانند.
مجموعه مهارت های نسل بعدی را ایجاد کنید
یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که در کسب و کارهای خانوادگی دیده می شود این است که بنیانگذاران مشغول کار کردن و توسعه کسب و کار خود بوده اند، در نتیجه زمانی را صرف پرورش مجموعه مهارت ها و تعامل با نسل بعدی نکرده اند.
اندیشمندان معتقدند «کارکردن در کسب و کار به این معنی است که شما نسل بعدی را توسعه می دهید، آنها را جذب می کنید و به آنها کمک می کنید تا مهارت ها و توانایی هایی را که می خواهید به دست بیاورند.» نظارت بر حفظ و نگهداری از اعضای خانواده به معنای برگزاری جلسات خانوادگی برای مشارکت دادن سایر اعضای خانواده در گفت وگوها است تا آنها بتوانند در درک نکات و مزایای کسب و کار توانا شوند. توجه داشته باشید این عامل بسیار کلیدی و مهم است.
در نظر بگیرید که نسل بعدی بخواهد بخشی از کسب و کار باشد؛ گاهی اوقات بنیانگذاران، رویای ملحق شدن فرزندان شان به کسب وکار را دارند اما معمولاً فرزندان به راحتی جذب کسب و کار خانوادگی نمی شوند. این حالت اغلب زمانی اتفاق می افتد که بنیانگذار، خانواده را از تعاملات روزمره کسب و کار جدا می کند یا به شدت مشغول ایجاد و توسعه کسب وکار است و وقتی را صرف خانواده اش نمی کند. در نتیجه فرزندان آموزشی در رابطه با کسب و کار نمی بینند و علاقه ای نیز به آن نشان نمی دهند.
مشارکت فرزندان در کسب و کار در سنین نوجوانی به شیوه ای مثبت، بهترین راه برای اطمینان از این است که آنها برای پیوستن به کسب و کار در آینده انگیزه خواهند داشت. داشتن بحث در مورد اینکه آرزوهای کودکان چیست و چگونه کسب و کار خانوادگی می تواند آنها را برای رسیدن به اهداف شان کمک کند، نیز مهم است. «برنامه ریزی جانشینی یک اتفاق نیست؛ یک روند است .» این فرآیند از سن خیلی پایین آغاز می شود که در نهایت موجب ایجاد اخلاق کار، درک کسب و کار و ساختار ذهنیت خواهد شد.
آماده باشید که بروید
نبش قبر یکی از بدترین اشتباهاتی است که کارآفرینان وقتی کسب و کارشان را به نسل بعدی منتقل می کنند، انجام می دهند. تلاش برای ایجاد ساختارهایی که کنترل را برای نسل بعدی افزایش می دهد به جای اجازه دادن به نسل بعدی برای اداره شرکت تنها باعث ایجاد ابهام رهبری و خلق محیط کاری پرتنش برای اعضای خانواده می شود. بنیانگذاران باید از لحاظ احساسی و ذهنی آماده باشند تا زمانی که، زمان انتقال نسل به طور کامل فرا رسد.
کارشناس ارشد کارآفرینی