فرصت امروز: به گزارش خبرگزاری رویترز، فیس بوک اخیرا به صورت رسمی اعلام کرده که در صدد ارتقای سیستم شناسایی و حذف اخبار جعلی است. فیس بوک در حال حاضر با در اختیار داشتن 2 میلیارد کاربر ماهانه بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیاست. با این حال حوادثی نظیر انتشار سریع و نسبتا گسترده اخبار کاذب به همراه سوء استفاده هایی که از سیستم برقراری تماس تصویری این شرکت در چند ماه اخیر صورت گرفته، عزم زاکربرگ و همکارانش را برای مقابله با چنین حوادثی جزم کرده است.
این غول دنیای مجازی در اظهارنظری که روی سایتش قرار داد، اعلام کرد دور جدید در ارتقای سیستم هوشمند تشخیص اخبار و شایعات فیس بوک شروع شده است. این برنامه در راستای تسهیل و بهبود عملکرد بخش کنترل حقایق موسوم به Fact Checkers اجرا خواهد شد. همچنین شرکت قول بهبود عملکرد این بخش و اعلام جزئیات عملکردش را داده است.
فیس بوک مدت هاست به دلیل میزبانی از حجم بسیار بالای آنچه اخبار جعلی خوانده می شود، مورد انتقاد شدید قرار دارد. این انتقادها در یک سال اخیر به اندازه ای دامنه دار شد که حتی نتیجه انتخابات اخیر آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ نیز به این موضوع ربط داده شد.
اوج انتقادها نه در آمریکا بلکه اروپا بود. در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بسیاری از کاربرهای فرانسوی فیس بوک به دلیل انتشار وسیع اخبار جعلی در مورد این انتخابات به شرکت اعتراض کردند. همچنین مقامات آلمانی نیز به دلیل ناتوانی فیس بوک در جلوگیری از انتشار اخبار کاذب اقدام به راه اندازی طرح حمایت از سایر شبکه های اجتماعی جایگزین در ماه سپتامبر کردند. این اقدام در راستای جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار نفرت انگیز و نژادپرستانه پیش از انتخابات رسمی این کشور صورت گرفته است.
واکنش های قاطع مقام های رسمی آلمان موجب شد تا فیس بوک روز پنج شنبه پیامی جداگانه و به زبان آلمانی در رابطه با طرح ارتقای سیستم مقابله با اخبار جعلی منتشر سازد. این طرح به صورت آزمایشی در آمریکا، هلند، فرانسه و آلمان شروع شده است. نکته مهم در مورد انتخاب این چهار کشور حجم بالای شایعات منتشر شده از طریق فیس بوک در آنهاست.
در همین راستا سارا سو، مدیر بخش خبرنامه فیس بوک در وبلاگ خود این گونه اظهارنظر کرد: «علاوه بر بهبود سیستم مقابله با انتشار و گسترش اخبار کاذب، به نظر می رسد کاربران فیس بوک نیز نیازمند امکانات بیشتری به عنوان پیش زمینه ای برای انتخاب آگاهانه تر اخبار و مطالب و به اشتراک گذاری آنها هستند.»
وی همچنین اضافه کرد که شرکت در حال بررسی ابعاد سرویس جدید مقاله مرتبط (Related Article) است و علاوه بر این سرویس روی راهکارهای دیگر به منظور کاهش انتشار اخبار کاذب تمرکز خواهد کرد. همچنین سارا سو خبر از اعمال تغییرات جدید در بخش خبرنامه فیس بوک نیز داده است.