آمازون پتنت جدیدی ثبت کرده است که بر اساس آن پهپادهای ارسال و سفارش کالا قادر به جمع آوری اطلاعات شخصی مشتریان و تحلیل آن ها خواهند بود.
به گزارش زومیت،بلندپروازی کمپانی آمازون در ساخت ناوگانی هوایی از پهپادها برای ارسال سفارش ها، یک جنبه ی قابل توجه خواهد داشت؛ پهپادها قادر به جمع آوری حجم غیر قابل تصوری از داده خواهند بود.
وسایل نقلیه ی خودران از جمله پهپاد ها قادر به جمع آوری حجم وسیعی از اطلاعات شامل فیلم برداری هوایی، داده های نقشه برداری، الگوهای پرواز، تحلیل داده و ... هستند و آمازون در حال حاضر مشغول بررسی این مسئله و چگونگی استفاده و بهره مندی از این داده ها است.
براساس پتنتی که روز سه شنبه به ثبت رسید، غول خرده فروشی آنلاین قصد دارد با جمع آوری داده های مشتریان توسط پهپادهای ارسال و تحویل سفارش و تحلیل و بررسی آن ها، مشخص کند چه سرویس ها و محصولاتی را می تواند مجددا به مشتریان بفروشد.
برای مثال اگر در جریان تحویل یک کالا، مشاهده شود که سقف خانه ی مشتری دچار نقص است، آمازون می تواند یک سرویس تعمیر سقف به او پیشنهاد دهد.
یا در یک مثال دیگر، داده های جمع آوری شده می توانند نشان دهند که درختان مشتری در حال خشک شدن هستند، سپس سیستم تحلیل داده می تواند به او یک باغبان یا متخصص گیاهان پیشنهاد دهد.
بر اساس پتنت ثبت شده، این پیشنهادات یا به باور برخی تبلیغات، می توانند از طریق ایمیل، پیام کوتاه یا به صورت اعلان در حساب کاربری آمازون برای مشتری ارسال شوند.
البته قاعدتا در مورد این اقدام آمازون، نگرانی هایی درباره ی حریم شخصی وجود دارد. با این وجود، پتنت مذکور اشاره می کند که جمع آوری داده ها و تحلیل آن ها تنها با موافقت و رضایت مشتری صورت خواهد گرفت.
برنامه های آمازون برای پهپادهای ارسال سفارش، هنوز راه درازی برای فراگیر شدن در پیش دارند. این فناوری فعلا به صورت محدود در بریتانیا در حال آزمایش است؛ اما سال ها طول خواهد کشید تا مردم عادی قادر به سفارش یک کالا و تحویل آن از طریق پهپاد باشند.