چند ماه قبل تعدادی از کاربران موبایل های اپل، از این کمپانی به خاطر اجبار به دریافت iOS 7 و از کار انداختن عمدی پلتفرم ارتباطی «فیس تایم» (FaceTime) در iOS 6 شکایت کردند.
به گزارش دیجیاتو،اپل در این مدت تلاش کرد تا مانع از تشکیل پرونده و ارجاع آن به دادگاه شود، اما ظاهراً موفقیتی به دست نیاورده است، چون یکی از قضات ایالتی آمریکا پرونده را تأیید کرده و به مالکین آیفون 4 و 4S اعلام نموده که می توانند شکایت خود از اپل را در دادگاه پیگیری نمایند.
تمام این ماجرا از زمانی آغاز شد که اپل تصمیم گرفت هزینه استفاده از سرورهای ثالث برای مدیریت تماس های فیس تایم را کاهش دهد، عملیاتی که ماهانه میلیون ها دلار برای این شرکت هزینه داشت. اهالی کوپرتینو در iOS 7 سیستم ارتباطی فیس تایم را به گونه ای تغییر دادند که نیازی به سرورهای ثالث ندارد.
با این حال، برخی از کاربران آیفون 4 یا 4S می گویند اپل با دستکاری مجوز امنیتی اپلیکیشن فیس تایم، اجرای آن را روی iOS 6 ناممکن ساخته تا در واقع، کاربران را به اجبار به سمت iOS 7 هدایت کند.
اپل می گوید از آنجا که فیس تایم یک اپلیکیشن رایگان است، از کار افتادن آن ضرر و زیانی به کاربران وارد نساخته، اما قاضی پرونده معتقد است فیس تایم یکی از قابلیت های آیفون به شمار می رود و مبلغی که برای خرید دستگاه موبایل پرداخت شده، قابلیت های آن را هم در بر می گیرد.
از طرف دیگر، قاضی پرونده می گوید «از دسترس خارج کردن فیس تایم به صورت عمدی توسط اپل» نقض حقوق کاربران است و اهالی کوپرتینو باید نسبت به جبران خسارت اقدام ورزند.