علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران چندی پیش در یکی از اظهار نظرهای خود در رسانه ها با اشاره به اینکه نمی توان جلوی پیشرفت کار کسب و کارهای مجازی را گرفت، در برابر نگرانی مشاغل سنتی از تشکیل اتحادیه جدید گفت: باید در راستای ارائه خدمات نوین حرکت کنند. موضوع مقاومت کسب و کارهای سنتی، موضوع خاص ایران نیست و این مسئله در تمام کشورهایی که این دوران را سپری کرده اند، اتفاق افتاده و به همین علت است که به این کسب و کارها، کسب و کارهای اختلال گر (Disruptive Companies) می گویند.
فرشاد وکیل زاده ادامه داد: البته این اختلال به معنی نوآوری و خلاقیتی است که به همراه فناوری و پلتفرم های جدید کسب و کار، منجر به رشد و بهره وری بالاتر می شود اما برای کسب و کارهای سنتی مشکل ایجاد می کند. تنها راهکار موجود برای کسب و کارهای سنتی را درک صحیح و شناخت کامل از این تحول ساختاری و حرکت آگاهانه در جهت آن دانست و تأکید کرد: هر گونه مقاومت در برابر این حرکت محکوم به شکست است.
حرکت به سمت فناوری به معنی راه اندازی یک وب سایت یا یک اپلیکیشن موبایل نیست و متأسفانه بسیاری از دوستان با چنین برداشتی ساده انگارانه زیان های زیادی را تجربه کرده اند و در نهایت از بازار خارج شده اند. طراحی استراتژی کسب و کار و پلتفرم هایی که بتوان براساس آن نیازهای آینده را پاسخ داد، مهم ترین بخش کسب و کارهای مجازی هستند، پس از آن نیروی انسانی ماهر از اصلی ترین پیش نیازها برای پیاده سازی و اداره این کسب و کارها است، پس اینکه فکر کنیم حرکت به سمت فناوری صرفا با راه اندازی یک وب سایت صورت می گیرد، واقعا اشتباه است.
نقش دولت در حمایت از کسب و کارهای مجازی بسیار مهم است و حمایت صرفا به معنای برگزاری چندین جلسه حتی در سطح وزرا یا فعالان این صنف نیست. حمایت نیازمند عزم جدی و راسخ و حرکت به این سمت در کنار فعالان این حوزه است، البته اینکه در سطح وزرا شاهد همین حمایت هستیم بسیار حائز اهمیت و خوب است.
در حال حاضر پول، قدرت و ارتباطات نزد کسب و کارهای سنتی و بازاریان است و آنها فعالیت های این بخش را تهدیدی برای خود می دانند و سعی می کنند از تمامی ابزارهای ممکن برای مقابله با این بخش استفاده کنند. اما نگاهی به تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که این مقاومت بی نتیجه خواهد بود و لذا توصیه من به دوستان تغییر رویکرد است.
افزایش رقابت و بهره وری در کنار افزایش کیفیت خدمات و کاهش قیمت ها نتیجه ورود کسب و کارهای اینترنتی به بازار است و مصرف کنندگان برنده نهایی این جریان هستند. در این پروسه میلیون ها نفر از هموطنان عزیز ما منتفع خواهند بود و بخش اندکی از جامعه هم به دلیل عدم توانایی در رقابت، از بازار حذف می شوند.
کارشناس تجارت الکترونیک