GNAF امکان بررسی و صحت سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می سازد. همچنین به واسطه ایجاد و راه اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی های فیزیکی حاصل خواهد شد.
پایگاه GNAF دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش کارایی، افزایش دقت و داده های قابل اطمینان است. مفهوم فایل نشانی ملی مکان مرجع شده جی نف از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمان ها در این کشور مطرح شده و توسعه یافته است.
هر نشانی که در GNAF ایجاد شده، بین چند نشانی همسان در برابر مجموعه داده مکانی مربوطه مقایسه می شود تا بدین ترتیب یک قطعه ملکی، معابر یا موقعیت مکانی آن نقطه و وجود یا عدم وجود صحت سنجی و راستی آزمایی شود و همچنین کیفیت نشانی آن سنجیده می شود.
GNAF در حقیقت شاخص معتبری از نشانی های مکان مرجع در سطح کشور استرالیا است. در ابتدا این مجموعه داده شامل بیش از ۱۲.۶ میلیون نشانی تأیید شده بود. هر یک از نشانی ها با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزییاتی همچون محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر به فرد ملک است.
سال ۲۰۰۴ شرکت گوگل ابتدا جی میل و پس از آن گوگل ارث را به عنوان سرویس داده مکانی راه اندازی کرد. ظرف دو سال فیس بوک به سمت ثبت نام از کاربران و انتقال ارتباطات اجتماعی در قالب داده مکانی حرکت کرد. در این فرآیند آیفون سه سال عقب تر بود و آی پد همچنان شش سال عقب است. این توانایی ها شامل کاربرد روشمند آن برای ایجاد فهرست دقیق و با کیفیت از آدرس هایی بود که از ۱۰ منبع مختلف جمع آوری می شد.
در سال ۲۰۱۴ مؤسسه عمومی نقشه برداری استرالیا دهمین سالگرد تولد جی نف را جشن می گیرد. ۱۰ سال زمان زیادی نیست، اما در همین ۱۰ سال در قرن گیج کننده بیست و یکم بسیاری از چیزها می تواند تغییر کند. این ۱۰ سال می تواند به وضوح نشان دهد آنچه در پس زمینه ذهن ما بوده اکنون محقق شده است. آنچه در ۱۰ سال پیش در دسترس بوده اکنون با فناوری متفاوت انتظارات ما را برای ترسیم نقشه ای دیجیتال محقق کرده است، جی نف برای اقتصاد بسیار مفید بوده است.
جی نف در ایران
براساس اطلاعات سایت مخابرات با دستور رئیس جمهور طرح جی نف به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران واگذار شد که با کمک ۱۳ سازمان و شرکت این طرح را اجرایی کند. این طرح در ۳ بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیایی مکان ها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم می شود.
براین اساس این پروژه به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری در دو بخش نشانی استاندارد و سیستم یکپارچه سازی املاک کشور در دستور کار قرار گرفته است.
براساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات، به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت پست تاکنون ۴۸ میلیون و۳۰۰ مکان دارای کد ۱۰رقمی شده اند و براساس قانون هر دو سال اماکن شهری و هر چهار سال در اماکن روستایی بهنگام رسانی خواهد شد.
از این تعداد حدود ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مکان شهری و حدود ۱۰ میلیون روستایی است که صد درصد اماکن شهری بهنگام رسانی شده اند و در ۵۵ درصد روستاها هم این امر محقق شده است.
طرح جی نف در همه استان های کشور اجرا می شود و این طرح در شهرهای بزرگ مشهد، اصفهان و تهران به صورت آزمایشی راه اندازی شده تا با دیدن مشکلات و رفع آنها دستورالعمل جامع آن تهیه شود و پیش بینی می شود این طرح به زودی در همه استان های کشور آغاز شود.
این طرح در سه لایه نشانی یا استانداردسازی آدرس دهی، نقشه و سرویس دهی است که در اجرای آن خیابان ها، محلات و کوچه ها در شهرها و روستاها همنام سازی می شوند و همچنین طرح پلاک گذاری هم در شهرها و روستاها اجرا می شود. و در ادامه نقشه شهر و روستا با کمک دهیاری ها و شهرداری ها در اختیار پست قرار می گیرد. با اجرای این طرح مکان ها با یک کد شناخته می شوند و مردم از سردرگمی درباره آدرس دهی خارج می شوند.
تأثیر شگرف طرح جی نف بر اقتصاد کشور
بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت پست، طرح جی نف تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور دارد، به نحوی که داشتن اطلاعات درباره اینکه یک خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یک از این ساختمان ها چند واحد مسکونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و. . . را در خود جای داده است افق روشنی برای برنامه ریزی درست پیش روی مسئولان می گشاید.