در سال 1371 درسا فعالیت خود را توسط آقایان امیرکاظم نورمحمدی و شاهین فاطمی آغاز کرد.این فعالیت در ابتدا با تولید جاسویچی و کمربند از یک کارگاه 30 متری آغاز شد. اما از آنجایی که صاحبان کسب و کار دارای چشم انداز وسیعی از موفقیت بودند، دیری نپایید که مسیر خود را به عنوان برندی خاص پیدا کردند و آنچه اکنون از درسا می شناسید، مرهون تلاش هایی به قدمت سه دهه از گروه چرم درسا است.
پس از سال ها اهتمام، درسا با تقویت زیرساخت ها به چهار برند (چرم درسا، خانه درسا، كافه درسا و تاج درسا) توسعه یافت. اکنون درسا نمونه ای بارز از برندی است که پیشرفت را رسالت خود می داند و به تجربه ای خوش برای مشتریانش تبدیل شده است.
در اسفند ماه 1394 نخستین فروشگاه خانه درسا در تهران افتتاح شد، این فروشگاه با وسعت بیش از 2هزار متر مربع در سه طبقه واقع در خیابان شریعتی است.در اوایل سال ٩٥ دومین فروشگاه خانه درسا در مركز خرید بی نظیر اصفهان سیتی سنتر و به وسعت بیش از ١٥٠٠ متر مربع و سومین فروشگاه خانه درسا در مشهد مقدس و به وسعت بیش از ٢٥٠٠ متر مربع افتتاح شد.
این فروشگاه با شکوه واقع در بلوار سجاد، شامل تمامی برندهای درسا در پنج طبقه است. هم اکنون خانه درسا با سه فروشگاه در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد عرضه کننده تلفیقی از سبک زندگی اصیل ایرانی و مدرنیته است. برنامه توسعه فروشگاهی برند خانه درسا امروزه به ٦هزار متر رسیده است.
توسعه برند درسا در سال های اخیر ما را برآن داشت تا به سراغ امیر کاظم نورمحمدی ریاست هیأت مدیره گروه چرم درسا برویم و از برنامه های برند درسا بیشتر بدانیم. ، با آغوش باز تحویل می گیریم و در برابر بقیه تبلیغات نیز مانند اسباب بازی های تکراری و کهنه شده، واکنشی بی تفاوت و سرد نشان می دهیم. آگهی سازان نیز با تکیه بر همین اصول در کار خود ناکام یا کامبخش می شوند.
برخی آگهی سازان درست مثل مربی های باسابقه مهدکودک، رگ خواب و قلق های مخاطبان را می شناسند و در نتیجه کسب و کاری پررونق دارند،اما برخی دیگر چندان توفیقی در جلب نظر مثبت افراد ندارند و در کار خود شکست می خورند. در ادامه مطلب به بررسی همین موضوع می پردازیم.
1- تغییر، الزام حضور در دنیای تجارت
سراسر دنیای کسب و کار مملو از تلاطم است. پیش رفتن در این مسیر، مستلزم تغییر و ایده های تازه است. به خصوص در كشور ما در این سال ها، فضا برای رشد برند های ایرانی بسیار بسته بوده و همچنان ادامه دارد. در این شرایط سخت، درسا با كمك پرسنل وفادار و استقرار یك سیستم جامع و كار آمد به صورت یكپارچه شروع به اصلاح زیرساخت ها کرد و به این صورت قدمی به سوی تغییر برداشت.
درسا و ارائه سبک زندگی
چندی است که درسا تنها به دنبال تولید محصول نیست، بلكه سعی دارد با تعریف و ارائه یك لایف استایل یا همان سبك زندگی، حس خوب را برای مشتریان خود به ارمغان آورد. برندهای چرم درسا (کیف، کفش و آکسسوار چرمی) خانه درسا (مبلمان و لوازم دکوراتیو منزل)، کافه درسا، تاج درسا (دستبندهای چرم و طلا) هرکدام بخشی از زندگی هموطنان را با خود همراه خواهند کرد. این برندها پس از تقویت زیرساخت های درسا ایجاد شده اند تا هرکدام در جایگاه خود قلب های مشتریان را تسخیر کنند.
2- درک نیازهای مشتریان
در عصری هستیم که طراحی، تولید و فروش محصولات به تنهایی برای مشتریان کافی نیستند، شناخت نیازها و انتظارات مخاطبان نخستین قدم در مشتری مداری است. انتظارات مشتریان ناشی از کرامت انسانی است، به همین جهت انسان ها علاوه بر نیازهای فیزیکی، به دنبال برآورده کردن نیازهای درونی خود هستند. این نیاز ها به نام کرامت انسانی شناخته می شود و در صورت عدم تحقق آنها بازخوردی حاکی از نارضایتی ایجاد خواهد شد. از این روی درسا علاوه بر تولید و فروش کالای با کیفیت، اقدام به ایجاد حس خوبی کرد که ناشی از حضور در فروشگاه ها، تنوع برندها، محصولات درسا و. . . است.
نیازهای خوشحال كننده هیچ گاه توسط مشتری اظهار نمی شود و برای تولید كننده شناخته شده نیست، پی بردن به این نیازها از طریق تحقیق و بررسی مشتریان به دست می آیند. درسا به منظور شناخت مشتریان خود سعی می کند تمامی جوانب را در نظر گرفته و رفتار مشتریان را بشناسد. این مهم با همکاری پرسنل درسا در بخش های مختلف فروشگاه، امور مشتریان و همچنین بررسی باشگاه مشتریان درسا تحقق می یابد.
3- مطالعه برندهای اروپایی
در سطح استانداردهای جهانی ظاهر شدن، مستلزم تحقیق و مطالعه است. به همین جهت درسا به صورت مداوم برندهای اروپایی را رصد می کند. این مهم را در فعالیت های مشتری مدارانه و خدمات پس از فروش می توان به خوبی مشاهده کرد. زمانی که به دنبال خدمات پس از فروش جامع بودیم برندهای اروپایی را به عنوان الگو انتخاب کردیم چراکه آنها رضایت مشتری را در صدر امور خود قرار می دهند.
از طرفی دیگر جهت همسو بودن با ترندهای روز دنیا، نیاز است تا برندهای اروپایی را بررسی کرد. درسا معتقد است که ایرانی حق دارد از کالای با کیفیت با طراحی مدرن بهره مند شود و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
4- نقش هویت برند در وفادار کردن افراد
مدیران یک سازمان باید برنامه اجرایی با چشم اندازی گسترده تدوین کنند که منافع تمامی ذی نفعان مانند پرسنل و تامین کنندگان و... را درنظر بگیرد. این منافع در کنار ارزش هایی که برای تعریف یک استراتژی موفق در شرکت وجود دارد باید از سوی سازمان مهم تلقی شود، چراکه تأثیر ارتباطات برند و کیفیت خدمات در ایجاد وفاداری به برند نقش اساسی را ایفا می کنند.
جایگاه نام تجاری، در ذهن مشتری، پرسنل و تمامی ذی نفعان است، از این رو این انسان ها هستند که به نام های تجاری ارزش می بخشند. این جایگاه بخشی از احساس مشتری نسبت به برند است، این حس در درسا از لحظه ورود به فروشگاه، ارتباط با نمایندگان برند، خرید محصولات و. . . ادامه می یابد.
5- ادامه توسعه برند درسا
گسترش برند، برنامه ای کوتاه مدت نیست، این گونه فعالیت ها نیازمند حرکت همسو با تغییرات بازار است. نمونه این فرآیند در برندهای مشهور سراسر دنیا نیز دیده می شود و در بسیاری از این نمونه ها شاهد موفقیت هایی چشمگیر هستیم.
پس از مطالعه برندهای جهانی در باب توسعه، ایده خانه درسا در سال 1392 شکل گرفت. ثمره این ایده، فروشگاهی به وسعت بیش از 2هزار متر مربع بود که با تلاشی مستمر در اسفند ماه 1394 به بار نشست. فروشگاه خانه درسا در خیابان شریعتی تهران افتتاح شد و تغییری بزرگ را برای درسا رقم زد. این عمارت با سه طبقه تماشایی از مبلمان و لوازم دکوراتیو منزل، تجربه ای لذت بخش را فراهم می کند. در طبقه سوم خانه درسا، جهت فراهم آوردن ساعاتی مفرح، کافه درسا نیز قرار دارد. این برند در قلب خانه درسا، در راستای ثبت تجربه ای زیبا در ذهن مشتریان به وجود آمده است.
در اویل سال 1395 دومین فروشگاه خانه درسا در مركز خرید بی نظیر سیتی سنتر با فضای بیش از ١٥٠٠ متر مربع افتتاح شد و در آخرین روزهای سال 1395 سومین فروشگاه خانه درسا در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. این فروشگاه که واقع در بلوار سجاد است در پنج طبقه و با وسعت بیش از ٢٥٠٠ متر مربع، چهار برند درسا را در بر دارد. توسعه فروشگاهی برند خانه درسا امروزه به ٦هزار متر مربع رسیده است.
همچنین در واپسین روزهای سال 1395 دومین فروشگاه چرم درسا در اطلس تبریز نیز آغاز به کار کرد و این دو افتتاحیه در واپسین روزهای سال 1395، ادامه فرآیند توسعه برای درسا است.
کلام آخر:
امید است درسا و تمام برندهای خوب ایرانی بتوانند در پیشبرد نام ایرانی در سراسر دنیا، ایران عزیزمان را سربلند كنند، زیرا همه ما می دانیم خدمتی كه یك برند برای شهرت كشور خود می كند به مراتب بیشتر از خدمتی است كه برای سازمان خود انجام می دهد.