بازاریابی یکی از ابزارهای اصلی برای جلب نظر مشتریان در بازار محسوب می شود. هر برندی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریانش باید از این ابزار کاربردی و البته پرهزینه استفاده نماید. بسیاری از کارآفرینان به طور مداوم نسبت به هزینه های بالای استفاده از الگوهای بازاریابی اعتراض دارند. این امر با توجه به بودجه محدود بسیای از کسب و کارها امری کاملا عادی محسوب می شود.
اگر شما به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه های بالا در حوزه بازاریابی هستید، این مقاله مخصوصی شماست. هدف ما در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای کاربردی برای کاهش هزینه های بازاریابی است. چنین امری شما را به سوی بازاریابی تاثیرگذارتر از همیشه همراه با صرفه جویی در بودجه تان هدایت خواهد کرد. در ادامه پنج راهکار مهم در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. با مشتریان صحبت کنید
امروزه بسیاری از بازاریاب ها و برندها در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما نکته مهم در این میان عدم فعالیت مناسب برندها در شبکه های اجتماعی است. کسب و کار شما باید تفاوت معناداری با دیگر کاربران داشته باشد، در غیر این صورت شاید حتی یک نفر هم به مشاهده محتوای بازاریابی تان ترغیب نشود. بنابراین به جای اینکه مشغول مشاهده محتوای بازاریابی دیگر برندها باشید، باید دست به کار شده و خودتان هم در زمینه تولید محتوا فعال شوید.
مطلب مرتبط: چالش کاهش بودجه بازاریابی در شرایط بحران مالی
شروع فرآیند گفت و گو با کاربران در شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین نکات برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. بنابراین همیشه این نکته اساسی و مهم را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید پس از گذشت چند سال از حضور برندتان در شبکه های اجتماعی باز هم کسی شما را به خوبی نشناسد.
2. تولید محتوای ویدئویی
ویدئو امروزه محبوب ترین فرمت محتوایی در دنیا محسوب می شود. اگر نگاهی کوتاه به وضعیت شبکه های اجتماعی انداخته باشید، به خوبی اهمیت این فرمت را متوجه خواهید شد. با این حساب برند شما باید برنامه ای کاربردی و دقیق برای تولید محتوای ویدئویی داشته باشد. متاسفانه هنوز بسیاری از برندها به فرمت متنی علاقه دارند. اگرچه متن هم فرمت مناسبی برای بازاریابی است، اما امروزه به اندازه ویدئو محبوبیت ندارد. با این حساب اگر شما خیلی زود وضعیت بازاریابی تان را متحول نکنید، دامنه وسیعی از مخاطب هدف تان را از دست خواهید داد.
شما برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید اول از همه نسبت به بازاریابی با محتوای ویدئویی توجه نشان دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. همچنین در صورت یادگیری بازاریابی ویدئویی دیگر تولید محتوا و انتشار پست در شبکه های اجتماعی برای تان امری سخت و دشوار نخواهد بود. با این حساب باید هرچه زودتر بازاریابی ویدئویی را به طور کامل یاد بگیرید.
3. اینوگرافی محصولات
یکی از ترندهای داغ در طول ماه های اخیر طراحی اینفوگرافی های کاربردی برای جلب نظر مخاطب هدف است. چنین اینفوگرافی هایی به طور معمول دامنه وسیعی از اطلاعات را در مدت زمانی اندک در اختیار کاربران قرار می دهد. به این ترتیب شما دیگر هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
امروزه برخی از برندها بری جلب نظر مخاطب هدف به طور مداوم با مشکل رو به رو هستند. چنین امری توانایی آنها برای افزایش تعداد مشتریان شان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. طراحی اینفوگرافی های کاربردی به چنین برندهایی برای جلب مشتری تازه به ساده ترین شکل ممکن کمک می کند. همچنین از نقطه نظر بازاریابی چنین تکنیکی هزینه های بسیار اندکی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. پس همیشه باید نسبت به استفاده از تکنیک مورد نظر توجه لازم را نشان دهید.
شما در طراحی اینفوگرافی فقط باید اطلاعات مهم را درج کنید. چنین امری توجه کاربران در شبکه های اجتماعی را به خوبی جلب می کند. اگر محصول تان ویژگی تازه ای دارد، باید حتما در اینفوگرافی اضافه اش کنید. نکته جالب اینکه استفاده از این تکنیک هزینه های بسیار اندکی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. با این حساب شما صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در هزینه های بازاریابی تان خواهید کرد.
4. شروع وبلاگ نویسی
اگر شما به دنبال کانالی برای بازاریابی محتوا هستید، هیچ پلتفرمی به اندازه وبلاگ به دردتان نخواهد خورد. وبلاگ نویسی یکی از اولین الگوهای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. شما در این فضا امکان تعامل نزدیک با مشتریان و بررسی دقیق مشکلات شان را خواهید داشت. به این ترتیب دیگر هیچ مشکلی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهید کرد.
امروزه بسیاری از بازاریاب ها وبلاگ را شیوه ای از مدت افتاده برای بازاریابی تلقی می کنند. این امر یکی از تاثیرگذارترین کانال های بازاریابی را از دسترس شما خارج خواهد کرد. پس بدون توجه به انتقادها از وبلاگ به حضور در این فضا ادامه دهید. چراکه محبوبیت وبلاگ در میان مشتریان هنوز هم حفظ شده است. با این حساب هیچ مشکلی مانعی پیش روی شما برای راهاندازی وبلاگ رسمی برای برندتان نخواهد بود.
اگر شما به دنبال ایده های جذاب برای تولید محتوا در وبلاگ تان هستید، باید همیشه مشتریان تان را در اولویت قرار دهید. به هر حال مخاطب نهایی محتوای شما مشتریان هستند، پس به جای سلیقه خودتان در تلاش برای استفاده از سلیقه آنها باشید. چنین امری وبلاگ شما را در مدت زمانی اندک بدل به گزینه ای جذاب و هیجان انگیز برای مشتریان خواهد کرد.
5. نگارش کتاب الکترونیک
امروزه بسیاری از مردم دیگر تمایلی برای مطالعه کتاب ندارند. این امر نه تنها ناشی از شلوغی وقت روزانه مردم، بلکه سختی های حمل و نقل کتاب های سنتی نیز هست. یکی از نوآوری های جذاب در این میان کتاب های الکترونیکی است که به سادگی امکان حمل کردنش در گوشی هوشمند وجود دارد. امروزه بسیاری از مردم از وقت های مرده شان در طول روز برای گوش دادن به پادکست و همچنین مطالعه انواع کتاب های الکترونیکی استفاده می کنند. با این حساب تهیه یک کتاب الکترونیکی از سوی برند شما ایده چندان بدی نخواهد بود. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی بدون بودجه کافی
بدون تردید کتاب های الکترونیکی بسیار زیادی در بازار وجود دارد. همین امر می تواند به مثابه یک نقطه قوت مناسب برای کار شما باشد. تنها کاری که در این میان باید به خوبی انجام دهید، ارزیابی سایر کتاب های آنلاین و تلاش برای نگارش کتابی با موضوع تازه و نوآورانه است. البته شما در این میان قرار نیست درباره موضوعات مختلف کتاب تهیه کنید، بلکه پرداختن به حوزه کسب و کارتان از همه گزینه ها بهتر خواهد بود. چنین امری برندتان را به مثابه یک کسب و کار حرفه ای در بازار مطرح می سازد.
بدون تردید بازاریابی در دوره کنونی کار ساده ای نیست. هزینه های بالای بازاریابی برای هر برندی امر وحشتناکی محسوب می شود. با این حال اگر شما در فرآیند بازاریابی تان از توصیه های ما استفاده کنید، مشکلات تان به طور قابل ملاحظه ای کمتر خواهد شد. نکته مهم در این میان استفاده از تمام توصیه های مورد بحث مان به طور همزمان است.