اگرچه کرونا باعث زمینگیر شدن اکثر برندها شده است، با این حال این موضوع برای آمازون کاملا متفاوت بوده و این شرکت رشد فوقالعاده ای را داشته است. میزان موفقیت آن به حدی بالا است که هماکنون زمزمه ها حاکی از نزدیک شدن جف بزوس به نخستین تیلیاردر جهان می باشد. اگرچه نمی-توان استراتژی های این برند را در چند مورد خلاصه نمود، با این حال رعایت ساده-ترین آن ها خصوصا در زمینه ارتباط با مشتری می تواند برای هر برندی کاربرد داشته باشد. در همین راستا به بررسی 5 مورد از آنها خواهیم پرداخت.
1-به تمامی سوالات پاسخ دهید
در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که عدم رعایت برخی از نکات به ظاهر ساده، منشأ اصلی بروز بحران های بزرگ محسوب می شوند. برای مثال عدم پاسخگویی درست و سریع به سوالات، باعث می شود تا شیب جذب مخاطب به مرور زمان منفی شده و در نهایت در یک نقطه، به وضعیت بحرانی برسد. به همین خاطر از جمله استراتژی های آمازون این است که سریعا به هر سوال پاسخ داده شود. با این حال آنها در این رابطه ابتدا گوش می دهند تا صرفا اطلاعات مورد نیاز فرد را در اختیار وی قرار دهند. درواقع بمباران اطلاعاتی خود نتایجی کاملا عکس را به همراه خواهد داشت. درواقع سرعت بالا، یکی از الزامات موفقیت در جهان امروز محسوب می شود.
مطلب مرتبط: قدرت نمایی آمازون در شرایط بحرانی ویروس کرونا
2-خدمترسانی خود را محدود نکنید
شما حتی قادر خواهید بود تا امکانی را به مشتری خود پیشنهاد دهید که تا به امروز به آن فکر نکرده است. این مسائل باعث خواهد شد تا مشتری تمایل بالایی را به ادامه همکاری با شما پیدا نماید. این اقدام تنها زمانی میسر خواهد بود که خدمت رسانی خود را محدود نکرده باشید. همچنین در این زمینه باید همواره موارد جدیدی را داشته باشید تا کنجکاوی برای امتحان کردن برندهای دیگر از بین برود. در نهایت توجه داشته باشید که راحت تر کردن شرایط مشتری به صورت مداوم، باید سیاست کاری شما باشد.
3-با هر مشتری به مانند یک دوست رفتار کنید
رفتار دوستانه صرفا به این معنا نیست که در کلام، صمیمیت لازم را رعایت نمایید. درواقع شما باید مشتری را به معمای واقعی کلمه دوست خود بدانید. این مسئله باعث خواهد شد تا در رفتارهای خود، منافع و راحتی آنها را مدنظر قرار داده و خدمتی را انجام دهید که کاملا مورد نیاز آنها خواهد بود. با این سیاست برندها دیگر به فریب روی نیاورده و تنها به دنبال سودهای طولانی مدت خواهند بود. یک اشتباه رایج در این زمینه وجود دارد که برطبق آن باید با هر مشتری درست به مانند خود او رفتار کرد. با این حال این مسئله تنها باعث می-شود تا زمینه رشد شما محدود شود. به همین خاطر ضروری است تا اصول رفتاری ثابتی را برای خود تعیین کرده و به آن پایبند باشید.
4-مشکلات را پیشبینی نمایید
اگر بتوانید مشکلات خود و مشتری را پیشبینی نمایید، شما در بهترین شرایط ممکن قرار خواهید گرفت. درواقع اشتباه بزرگ تقریبا تمامی برندها این است که پس از وقوع یک مشکل، در تلاش هستند تا آن را به سریع ترین شیوه ممکن رفع نمایند. با این حال ابر برندی مانند آمازون همواره تلاش می کند تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نماید. به همین خاطر شما باید همواره به مشکلات احتمالی توجه داشته و حتی کوچک ترین نشانه ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. درواقع تحلیلگران بر این باور هستند که علت عدم بروز مشکل برای این شرکت در دوران کرونا، به این خاطر است که آنها از مدت ها قبل بروز چنین اتفاقی را پیشبینی کرده و کاملا برای چنین شرایطی آماده بوده اند. همین امر نیز باعث شد تا از همان روز اول، به مانند سابق کار خود را ادامه دهند.
مطلب مرتبط: افزایش بی سابقه قدرت تبلیغاتی آمازون
5-تنها به راه حل توجه نمایید
حتی اگر در مراحل پایانی یک پروژه قرار داشته باشید، تا زمانی که حتی یک مشکل مورد غفلت قرار گیرد شما شکست خورده اید. درواقع بسیار مهم است که در شرکت شما تمامی مشکلات برطرف شود. در این رابطه تنها به بهبود جزئی توجه نداشته و مسئله را به صورت کامل برطرف نمایید. در این رابطه توجه داشته باشید که مشتری و نیروی کاری، هر دو به یک اندازه مهم هستند. به همین خاطر ضروری است تا برطرف کردن مشکلات هر یک را اولویت اصلی خود بدانید.