چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پیتزا و حقایق جالبی راجب آن

1 سال پیش ( 1402/4/6 )
 

می­توان گفت که پیتزا (Pizza) یکی از شناخته ­شده ­ترین غذاها در سطح جهان است، تنوع در طعم و رنگ این غذا یکی از دلایل شهرت آن به­ شمار می­رود.

این غذا به ­طور کلی با نام ایتالیا گره خورده است که با استفاده از خمیر مخصوص در فر پخته شده و معمولا به­ شکل گرد تهیه می­شود.

روی خمیر با گوجه فرنگی و پنیر موزارلا پوشانده می­شود. سایر مواد غذایی مانند سوسیس و انواع سبزی­جات که برای طبخ این غذا مورد استفاده قرار می­گیرد بر اساس منطقه، فرهنگ و ذائقه شخصی متفاوت است.

در حال حاضر رستوران­ های زنجیره­ ای زیادی در تمام دنیا دیده می­شود که این فست فود را در طعم ­های مختلف به مشتریان خود عرضه می­ کنند.

اگر دوست دارید تا با گذشته این غذا و اطلاعاتی درباره آن آشنا شوید پیشنهاد می­کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 پیتزا و حقایق جالبی راجب آن

آشنایی با تاریخچه پیتزا

اکثر افراد بر این باور هستند، اولین غذایی که با نام پیتزا اختراع شد مربوط به حدود 200 سال پیش در ناپل ایتالیا است.

پخت این غذا نیاز به دمای 200 تا 250 درجه سانتی­گراد دارد که در آن زمان به­ سختی اجاق خانگی می­توانست به چنین دمایی برسد. به همین دلیل مواد آن را در خانه درست می­کردند و به نانوایی شهر می­دادند تا بپزد.

در ژوئن 1889، سرآشپز ناپلی، رافائله اسپوزیتو، مارگریتا را به افتخار ملکه مارگریتا طبخ کرد و اولین نمونه ه­ایی بود که برای پخت آن از پنیر استفاده می­ شد.

این غذا توسط مهاجران ایتالیایی وارد کشورهای دیگر شد و به ­دلیل طعم خوبی که داشت در بین مردم به یکی از غذاهای مورد علاقه تبدیل شد.

با گذشت زمان رستوران­ های زیادی در بسیاری از کشورها به پخت انواع این فست فود مشغول شدند، نخستین رستورانی که در ایران فعالیت خود را در زمینه تهیه این غذا آغاز کرد نیز مربوط به سال 1340 است.

 

حقایقی درباره پیتزا

شاید شما هم یکی از میلیون­ ها طرفدار این غذای خوشمزه باشید که با شنیدن نام آن لبخند بر لبتان بنشیند.

به ­دنبال شهرت جهانی این غذا و رونق ­گرفتن صنعت غذا، در هر شهر و محل ه­ای می­توان به­راحتی برای سفارش پیتزا ز رستوران ­های نزدیک محل سکونت خود اقدام کرد.

برخی از حقایقی که درباره این غذای خوشمزه و لذیذ وجود دارد و شاید برای شما هم جالب به ­نظر برسد شامل موارد زیر است:

گران­ترین پیتزای جهان

برخی از مواد تشکیل ­دهنده این غذای گران ایتالیایی شامل 3 نوع خاویار، خرچنگ، پونه کوهی سیلنتو، پنیر موزارلا و نمک دریایی استرالیایی است.

فروش pizza در آمریکا

تقریبا هرساله 3 میلیارد از این غذا در آمریکا به­ فروش می­رسد که البته باید به این رقم 1 میلیارد نمونه ­های یخ ­زده ­ای که در فروشگاه­ ها عرضه می­شود را هم اضافه کرد.

 

سفارش پیتزا

 

رکورد بزرگ­ترین پیتزای دنیا

طبق رکوردهای جهانی گینس، بزرگ­ترین نمونه دایره­ای جهان در هایپر مارکت نوروود در آفریقای جنوبی و در سال 1990 به ثبت رسید.

این Pizza غول پیکر 122 فوت و 8 اینچ پهنا داشت و وزن آن 26883 پوند بود، بعد از آن نیز در سال 2005 بزرگ­ترین نمونه مستطیلی­ شکل از این غذا در آیووا فالز تهیه شد.

بیل باهر، صاحب رستوران و تیمی متشکل از 200 کمک، نمونه­ های 129 در 6.98 فوتی را با استفاده از 4000 پوند پنیر، 700 پوند سس و 9500 بخش پوسته درست کردند.

این نمونه بزرگ نیز در صورتی که به هر فرد 10 تکه داده می­شد، برای سیر کردن 5200 نفر از ساکنان شهر کافی بود.

در حال حاضر نیز این رکورد در دست تعدادی از سرآشپزهای ایتالیایی است که در 2012 نمونه ه­ایی از این غذا را با 13580 مترمربع در رم تهیه کردند.

 

فیلم با موضوع Pizza

فیلم Pizza Man که در سال 2011 منتشر شد، تنها فیلمی است که بر اساس یک ابرقهرمان و با موضوع Pizza ساخته شده است.

این بازیگر نقش فردی را بازی می­کند که وظیفه تحویل سفارشات این فست فود را بر عهده دارد و دارای قدرت فوق­ العاده ­ای است که از خوردن یک گوجه فرنگی اصلاح­ شده ژنتیکی به­دست می­ آورد.

این فیلم را می­توان تنها موردی دانست که بر اساس این غذای دوست ­داشتنی ساخته شده است.

Pizza Museum

فیلادلفیا دارای یک موزه به­نام Pizza Brain است که بزرگ­ترین مجموعه خاطرات مربوط به این غذا در جهان را در خود جای داده است.

این موزه دارای انواع مختلف Pizza از نقاط مختلف جهان است. کتاب رکوردهای جهانی گینس این مجموعه را در سال 2011 به عنوان بزرگترین مجموعه اقلام مرتبط با این غذا در جهان تأیید کرد.

پپرونی، پرطرفدارترین نمونه Pizza

طرز تهیه پیتزا پپرونی آن را به یکی از معروف­ترین نمونه­ های این غذا تبدیل کرده است. برای تهیه پپرونی از یک نوع کالباس تند که از گوشت گوساله تهیه شده، استفاده می­ کنند.

البته در برخی موارد نیز از کالباس معمولی برای طبخ آن استفاده می­ کنند و با استفاده از فلفل، تندی آن را به حد دلخواه می­ رسانند.

 

طرز تهیه پیتزا

 

اهمیت فرهنگی در ایتالیا

ایتالیایی ­ها و به ویژه ناپلی­ ها، Pizza را به ­عنوان یک غذای سنتی بسیار جدی می­ گیرند. از همین رو لایحه­ هایی به مجلس این کشور ارائه شد تا از پیتزای سنتی ایتالیایی (traditional Italian pizzas) محافظت کند.

در این لایحه که مواد و روش ­های فرآوری مجاز را برای آن مشخص می­ کند، فقط نمونه­ هایی که از این دستورالعمل ها پیروی می­ کنند، در ایتالیا می توانند traditional Italian pizzas نامیده شوند.

این کشور همچنین درخواست کرده که اتحادیه اروپا از برخی مدل­ های سنتی که در ایتالیا تهیه می­ شود مانند مارگریتا و مارینارا محافظت کند.

 

پیتزا؛ غذایی سالم یا مضر؟

در حال حاضر برخی از افراد اعتقاد دارند که انواع Fast Food مضراتی دارند اما با وجود سرانه مصرف بالایی که این نوع غذاها دارند می­توان گفت که برخی از آن ها می­توانند فوایدی نیز داشته باشند.

شاید برخی مدل­ های Pizza حاوی مواد چرب و نمک فراوان باشند و نگرانی ­هایی در مورد تاثیر منفی این غذا بر سلامتی افراد ایجاد کنند اما در صورتی که در مصرف آن زیاده ­روی نشود، ضرر چندانی برای افراد ندارد.

اگر به Pizza علاقه دارید و می­ خواهید با مصرف درست آن سلامت خود را نیز حفظ کنید، بهتر است به ­دنبال رستورانی باشید که از مواد مرغوب و تازه برای تهیه آن استفاده می­کند.

حتی امکان طبخ این غذا در خانه نیز وجود دارد و شما می­توانید با کمک مواد سالمی همچون گوجه فرنگی تازه، فلفل دلمه­ ، قارچ، اسفناج، کدو سبز، بادمجان و برخی موارد دیگر یک غذای سالم برای خود تهیه کنید.

پنیر موزارلا نسبت به بسیاری از نمونه ­های دیگر چربی کم­تری دارد. پنیر فتا، که محتوای چربی اشباع­ شده کم­تری است نیز اغلب در دستورالعمل­ های خانگی مورد استفاده قرار می­گیرد.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h06X4HXd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه