شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از مهم ترین دلایل بروز بیماری هایی که سلامت خانم ها را به خطر میندازد، عدم انجام معاینات و آزمایش های سالانه است. به همین دلیل پزشک به شما توصیه می کند تست HPV، تست پاپ اسمیر، معاینات لگن و... را انجام دهید. با غیرطبیعی شدن نتایج این تست ها و معاینات، پزشک برای تشخیص قطعی، فرآیندی را توصیه می کند که در آن دهانه رحم و دیواره واژن از نظر وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطانی توسط دستگاه کولپوسکوپ بررسی می شود. آیا از انجام این فرآیند تشخیصی نگران هستید؟ پس در این مطلب همراه ما باشید تا با آگاهی از فرآیند تشخیصی کولپوسکوپی، تمام نگرانی ها را از خود دور کنید.

آشنایی با کولپوسکوپی

در روش تشخیصی کولپوسکوپی، پزشک بخش دهانه رحم که قسمت پایینی این اندام بوده و دیواره واژن را از نظر بافت های غیرطبیعی بررسی می کند. طی این فرآیند، میکروسکوپ نوری مخصوصی به نام کولپوسکوپ وجود دارد که بافت پوشاننده دهانه رحم و واژن شما توسط این دستگاه بزرگ نمایی می شود.

آشنایی با کولپوسکوپی

پزشک در صورت وجود هرگونه ناهنجاری، بیوپسی یا نمونه های بافتی که در آزمایشگاه برای سلول های سرطانی یا پیش سرطانی مورد آزمایش قرار می گیرند را تهیه می کند. این فرآیند خطرات بسیار کمی دارد و ممکن است به ندرت عوارض بیوپسی را در طول انجام آن ببینید که شامل خونریزی، عفونت و درد لگن است.

سرطان رحم یکی از انواع سرطان هایی است که متاستاز استخوانی دارند و می توانند بر اسکلت بدن خانم ها تاثیر بگذراند. بنابراین فرد ممکن است پس از ابتلا به این سرطان، در معرض خطر پوکی استخوان یا استئوپروز (Osteoporosis) قرار بگیرد. به همین دلیل پزشک در صورت تردید در وجود سلول های سرطانی، انجام فرآیند تشخیصی کولپوسکوپی را تجویز می کند.

شما می توانید برای آگاهی بیش تر درباره پوکی استخوان، تست های تشخیصی، تغذیه مناسب این بیماری و هر آنچه که برای بهبودی پوکی استخوان نیاز دارید را در سایت درمانکده بخوانید.

بررسی علت های انجام کولپوسکوپی

در صورت مشاهده مشکلات یا سلول های غیرطبیعی در معاینه لگن یا تست پاپ اسمیر، پزشک با استفاده از کولپوسکوپ، تغییرات بافت های دهانه رحم و واژن را مورد بررسی قرار می دهد. این تغییرات شامل وضعیت غیرطبیعی عروق خونی، ساختار بافت ها و رنگ در این نواحی هستند.

بعضی سلول ها غیرطبیعی به نظر می رسند و هنوز سرطانی نیستند که این سلول ها به عنوان سلول های پیش سرطانی نامیده می شوند و می توانند سال ها بعد باعث ایجاد سرطان شوند. در صورت ابتلا به سرطان رحم نیز با متاستاز استخوانی، ممکن است اسکلت استخوانی تحت تاثیر قرار بگیرد و شما به یک دکتر روماتولوژی نیاز پیدا کنید. لیستی از بهترین متخصصین روماتولوژی را می توانید در درمانکده ببینید.

پزشک با مشاهده بافت غیرطبیعی در طول فرآیند کولپوسکوپی برای مطالعه بیش تر، نمونه برداری می کند. همچنین این نمونه برداری می تواند از داخل دهانه رحم انجام شود. از این روش برای تشخیص موارد مختلفی استفاده می شود که چند نمونه از آن ها شامل موارد زیر است:

  • خونریزی
  • پولیپ یا توده های غیر سرطانی
  • زگیل تناسلی به عنوان علامتی برای عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و عامل خطری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم
  • خطر ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی به دلیل قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES)

نکاتی برای آماده شدن پیش از انجام colposcopy

  • انجام کولپوسکوپی در دوران بارداری ممنوعیتی ندارد. ولی بهتر است پزشک را در جریان وضعیت بارداری خود قرار دهید. زیرا در صورت انجام بیوپسی ممکن است خونریزی داشته باشید که پزشک باید از باردار بودن شما مطلع باشد.
  • بهتر است فرآیند کولپوسکوپی در طول دوره قاعدگی انجام نشود. در این صورت پزشک راحت تر می تواند دهانه رحم شما را مشاهده کند. البته انجام این فرآیند تشخیصی در طول دوره قاعدگی نیز امکان پذیر است.
  • از انجام مواردی که می توانند نتیجه مشاهده بافت ها با کولپوسکوپ را تغییر دهند، خودداری کنید. تا 48 ساعت قبل از انجام این پروسیجر، هرگونه دخول واژینال ممنوع است. حتی از دخول انگشتان و اسباب بازی های جنسی خودداری کنید. استفاده از تامپون یا داروهای واژینال مانند کرم و شیاف نیز ممنوع است.
  • در روز انجام این فرآیند تشخیصی می توانید مسکن بخورید. خوردن ایبوپروفن یا استامینوفن کمک می کند در طول عمل راحت تر باشید.

فرآیند تشخیصی کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

کولپوسکوپی می تواند در مطب یا بیمارستان انجام شود و این فرآیند 10 تا 20 دقیقه طول می کشد. بعد از انجام پروسیجر نیز می توانید به منزل بروید. بر اساس وضعیت بیمار و عملکرد پزشک، ممکن است رویه متفاوتی برای انجام این روش تشخیصی به کار گرفته شود. ولی به طور کلی طبق مراحل زیر انجام می شود:

تشخیصی کولپوسکوپی

  1. لباس خود را به طور کامل یا از کمر به پایین درآورده و لباس مخصوص را بپوشید.
  2. پیش از انجام این پروسیجر، مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید.
  3. روی میز معاینه دراز بکشید و مانند معاینه لگن، پاهای خود را قرار دهید.
  4. پزشک، ابزاری به نام اسپکولوم را درون واژن قرار می دهد تا با جدا سازی دیواره های واژن، دهانه رحم نیز آشکار شود.
  5. سپس پزشک، کولپوسکوپ که میکروسکوپی با یک نور در انتهای آن است را در دهانه واژن قرار می دهد. دقت کنید که این دستگاه وارد واژن نمی شود.
  6. دهانه رحم و واژن برای پیدا کردن هر گونه مشکل با استفاده از کولپوسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.
  7. ممکن است پزشک به نمونه بافتی شما نیاز داشته باشد و بیوپسی را انجام دهد. پیش از انجام نمونه برداری، ناحیه موردنظر بی حس می شود. اما امکان دارد زمان برداشتن بافت، احساس سوزش یا گرفتگی خفیفی داشته باشید.

نکتهپزشک دهانه رحم را با محلول اسید استیک یا سرکه، تمیز و خیس می کند. با این محلول، بافت های غیرطبیعی سفیدتر شده و بیش تر نمایان می شوند.

آیا کولپوسکوپی دردناک است؟

این روش تشخیصی، فرآیندی نسبتا بدون درد است. ممکن است با ورود اسپکولوم درون واژن، فشار کمی را احساس کنید. در صورت تماس محلول با دهانه رحم نیز احساس سوزش خفیفی خواهید داشت. در صورتی که نیاز به بیوپسی دارید، فقط دردی مشابه یک نیشگون گرفتن شدید یا گرفتگی در زمان پریود را حس می کنید. شما می توانید پیش از انجام این فرآیند، قرص مسکن بخورید تا درد کم تری را احساس کنید.

بعد از انجام کولپوسکوپی چه اتفاقی میفتد؟

بعد از نوبت کولپوسکوپی باید بتوانید فعالیت های عادی خود را انجام دهید. در صورت عدم انجام بیوپسی، ممکن است در دو روز آینده متوجه لکه بینی شوید. ولی اگر بیوپسی انجام داده اید، ممکن است موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • خونریزی خفیف واژینال به مدت چند روز
  • درد خفیف در واژن به مدت چند روز
  • ترشحات سیاه یا قهوه ای از واژن به دلیل استفاده از محلول استیک

بهترین دکتر زنان در تهران برای کولپوسکوپی

برای کنترل ترشح و خونریزی از واژن می توانید از پد استفاده کنید. حتما از پزشک خود بپرسید که تا زمان بهبودی، چه مدت باید از انجام برخی فعالیت ها خودداری کنید. برای مثال تا زمان بهبودی، انجام رابطه جنسی و دخول واژن، استفاده از تامپون و دوش ممنوع است و در این صورت کمک می کنید تا دهانه رحم بهبود پیدا کند.

بهترین دکتر زنان در تهران برای کولپوسکوپی

شاید برای شما هم اطلاع از غیرطبیعی شدن نتایج آزمایش و نیاز به فرآیند کولپوسکوپی کمی ترسناک به نظر برسد. اما همان طور که در این مطلب توضیح دادیم این روش، فرآیندی بدون درد است. با استفاده از آن پزشک می تواند سلول های سرطانی و پیش سرطانی را تشخیص دهد و از پیشرفت بیماری های دستگاه تناسلی جلوگیری کند. البته تشخیص زود هنگام و جلوگیری از پیشرفت بیماری به تخصص و تجربه پزشک نیز بستگی دارد. بنابراین در سایت درمانکده، بهترین دکتر زنان در تهران را ببینید و به صورت آنلاین نوبت بگیرید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2QJbqi2U
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه