جمعه, ۱۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Fri, 2 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

خدمات شرکت حسابداری چیست؟

1 سال پیش ( 1402/2/5 )
 

در سال های اخیر شناخت مردم ما نسبت به قبل از شرکت های حسابداری و موسسات خدمات مالی و مالیاتی بیشتر شده است به طوری که بسیاری از کسب و کارها به دنبال یک شرکت حسابداری قابل اعتماد و با تجربه هستند.

شرکت حسابداری

دلایل بسیاری وجود دارد که برون سپاری خدمات مالی و حسابداری در کشور ما جا افتاده است و در بسیاری از موارد دیگر استخدام حسابدار به صورت مستقیم توسط سازمان ها تنها راه چاره نیست.

سابقه شرکت های حسابداری یا خدمات مالی در کشور ما بسیار طولانی مدت نیست و به گونه ای یک کسب و کار نسبتا جدید به حساب می آید. به همین خاطر شاید فرهنگ استفاده از خدمات مالی و فواید آن برای خیلی از کارفرمایان جا نیفتاده است.

اگر کمی بررسی نماییم کسب و کاری را تقریبا پیدا نمی کنیم که به حسابداری اهمیت ندهد. این تصور شاید برای شما به وجود بیاد که بسیاری از افراد را می شناسید که برای شرکت یا مغازه خود حسابدار استخدام نکرده اند یا با شرکت حسابداری همکاری نمی کنند! درست است اما این دلیل اهمیت ندادن محض به حسابداری نیست. پاسخ این مساله این است که آنها شاید حسابدار نداشته باشند اما به حسابداری خود در حد حساب و کتاب ساده اهمیت می دهند و معمولا وظیفه و مسئولیت این امر را خودشان بر دوش می کشند که به دلایل زیادی این کار می تواند منطقی نباشد.

در ادامه مقاله سعی می کنیم در مورد شرکت حسابداری، خدمات شرکت حسابداری و موسسات خدمات مالی و مالیاتی مطالب مفید بیشتری را ارائه دهیم که به عنوان یک صاحب کسب و کار، مدیر عامل، حسابدار یا مدیر مالی خواندن و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

برای مقدمه این موضوع را بدانید که شرکت های حسابداری به نوعی شرایط جدیدی را از نظر مالی و حسابداری برای شرکت ها و مشاغل رقم زده اند. همچنین شرایط اقتصادی و چالش های پیش روی کسب و کارها باعث شده تا موسسات خدمات مالی و مالیاتی یا شرکت حسابداری، بر حسب تقاضا به بسیاری از سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها خدمات مالی ارائه دهند که مهم ترین و پرتقاضا ترین آنها خدمات حسابداری و خدمات مالیاتی است.

شرکت حسابداری چیست؟

شرکت حسابداری همانطور که از نامش پیداست یک شخصیت حقوقی است که با نام های دیگری مانند موسسه حسابداری، شرکت خدمات مالی و مالیاتی یا اسم های مشابه شناخته می شود. این شرکت خدمات مالی ارائه می دهد که مهم ترین آنها حسابداری، مالیات و حسابرسی است و در کنار آن برخی خدمات مشاوره ای مربوط به امور مالی نیز ارائه می دهد.

به طور معمول صاحبان و موسسان شرکت های حسابداری اشخاص فعال در همین حوزه یا حوزه های مربوط به امور مالی و حسابداری و حسابرسی هستند.

این شرکت ها از پست های سازمانی متفاوتی تشکیل می شوند مانند مدیر عامل، مدیران مالی، مشاوران مالی، مشاوران مالیاتی، رئسای حسابداری، حسابداران ارشد، کارشناسان حسابداری و مالی، کمک حسابداران و غیره.

برخی از این مدیران و کارشناسان علاوه بر مهارت های حسابداری، به سایر تخصصهای مربوط به حوزه مالی مانند مهارت های مالیاتی، حسابرسی، بیمه و... نیز آشنا هستند و به نوع خود دارای تجارب و سطح مهارتی متفاوت هستند.

خدمات شرکت حسابداری

خدمات حسابداری در شرکت های حسابداری

امروزه بسیاری از کسب و کارها حسابداری و امور مالی خود را برون سپاری کرده اند و یا به صورت نیمه متمرکز خدمات حسابداری خود را به شرکت های حسابداری سپرده اند. خدمات حسابداری در شرکت های حسابداری رنگ و بوی دیگری دارد و این به خاطر نوع و فرآیند ارائه خدمات به کسب و کارهاست.

سطح و نوع فعالیت و شرایط حاکم در کسب و کارها و سازمان ها متفاوت است، عده ای قابلیت برون سپاری خدمات حسابداری را دارند و عده ای خیر. این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین تصمیم گرفته شود. در مواقعی استخدام حسابدار و مدیر مالی به صورت مستقیم بهتر از برون سپاری خدمات است که این تصمیم فواید و ویژگی های منفی خود را در پی دارد که قابل بحث است.

هدف از انجام حسابداری چیست؟

حسابداری دنیای بزرگی دارد و از زمان های قدیم، مراودات انسان ها تحت تاثیر حسابداری قرار داشت. شاید حسابداری در آن زمان ها در حد حساب و کتاب ابتدایی بود. با گذشت زمان و پیشرفت علم و تجارت و سایر امور انسان ها، حسابداری هم پیشرفت کرد و صورت جدید و قابل قبولی به خود گرفت.

هدف از انجام حسابداری چیست یا برای چی به حسابدار نیاز داریم؟ این یک سوال بسیار مهم و کلیدی برای صاحبان کسب و کارها و مدیران سازمان ها است. وقتی یک شخص قرار است در مورد موضوعی تصمیم بگیرد بهتر و عقلانی است که دلیل و هدف آن را بداند.

حسابداری را زبان تجارت یا کسب و کار می دانند. عده ای حسابداری را به گزارشگری مالی خلاصه می کنند. و برخی از متخصصان هم حسابداری را دریافت اطلاعات خام و پردازش و طبقه بندی آنها بر اساس استانداردهای حسابداری و نگهداری سوابق رویدادهای مالی و اقتصادی می دانند. البته همه این موارد صحیح است و می تواند تعریف مناسبی از حسابداری باشد.

اگر ساده تر به این موضوع نگاه کنیم، وقتی یک واحد اقتصادی شروع به فعالیت می کند در ابتدا با حجم فعالیت بسیار کم آغاز می کند و به مرور حجم رویدادهای مالی و اقتصادی آن افزایش می یابد. به همین موجب برای مدیریت این موارد و تصمیم گیری های بهتر نیاز به حسابداری احساس می شود. حسابداری به زبان ساده حساب و کتاب شما از نظر داخلی و خارجی را سر و سامان می دهد.

استفاده کنندگان داخلی و خارجی اطلاعات مالی

قرار است کمی تخصصی تر موضوع نیاز به خدمات حسابداری را بررسی کنیم. تصور کنید که صاحب یک کسب و کار هستید. شما از حسابدار و سیستم حسابداری خود اطلاعات مفیدی دریافت می کنید که تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای مثال گزارش سود و زیان در مقاطع زمانی مختلف، ترازنامه یا صورت وضعیت مالی، گردش وجوه نقد در مجموعه، میزان بستانکاری یا بدهکاری شما به اشخاص مختلف و بسیار از موارد دیگر می تواند برای شما جذاب و مفید باشد. در این قسمت شما یک استفاده کننده درون سازمانی یا داخلی از اطلاعات مالی محسوب می شوید.

اما شما تنها استفاده کننده از این اطلاعات نیستید. قطعا این را می دانید که کسب و کار شما در هر حالتی با اداره مالیات مرتبط خواهید بود. هر شخصیت حقیقی و حقوقی به عنوان فعال اقتصادی می بایست تکالیف مالیاتی خود را انجام دهد و در این مسیر نیاز به ارائه گزارشات مالی و حسابداری به کارشناسان یا ممیزان سازمان امور مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی به عنوان یک استفاده کننده خارجی یا برون سازمانی اطلاعات مالی محسوب می شود.

خدمات حسابداری

راه حل خدمات حسابداری شرکت ها و مشاغل

در مطالب فوق از حسابداری و خدمات مربوط به آن و همچنین دلیل نیاز به خدمات حسابداری مطالب مفید و خلاصه ای مطرح شد. اما سوال بسیاری از مردم این است که حالا برای حسابداری کسب و کار خودشان بهتر است چه کار کنند؟

پیشنهاد می شود برای یافتن بهترین تصمیم و راه حل کمی هوشمندانه و تخصصی تر به این موضوع پرداخته شود. واقعیت این است که امروزه دیگر حسابداری به تنهایی برای کارفرمایان شاید جذابیت خاصی نداشته باشد و این مساله بیشتر بین کسب و کارهای متوسط و کوچک به چشم می خورد. بهتر است بگوییم مالیات شاید موضوع جذاب تر و مهم تری برای اینگونه مشاغل یا شرکت ها باشد.

پس بهتر است حسابداران علاوه بر تسلط بر امور حسابداری بر مالیات هم تسلط و آشنایی داشته باشند. نقطه عطف حسابداری و مالیات حسابداری مالیاتی است که به آن می پردازیم.

معمولا شرکت های حسابداری با شرکت های متوسط و کوچکتر همکاری می کنند و ادامه مطالب رو با توجه به در نظر گرفتن این پیشفرض و موارد فوق پیش می بریم.

خدمات مالیاتی

مالیات هم مانند حسابداری بسیار با اهمیت است و خدمات مالیاتی در اکثر موارد به مباحث حسابداری مرتبط است. مالیات به دلیل مربوط بودن به دولت و تکالیف قانونی آن که بر عهده مودیان است و ویژگی تعهد نسبت به پرداخت مالیات از نظر کارفرمایان اهمیت بیشتر یا الویت بالا تری دارد.

خدمات مالیاتی هم با توجه به قوانین مالیاتی وضع شده و نوع فعالیت فعالان اقتصادی اعم از حقیقی یا حقوقی بسیار وسیع است. مالیات هم مانند حسابداری یک موضوع تخصصی است و اکیدا توصیه می شود برای انجام این امور از کارشناسان، متخصصان و مشاوران مربوطه خدمات دریافت شود.

نوع فعالیت به دلیل سختی و پیچیدگی کار در نظر گرفته می شود، این مساله هم از نظر حسابداری و هم مالیات صدق می کند.

در ادامه برخی از خدمات مالیاتی را به صورت موردی از نظر شغل و فرآیند معرفی خواهیم کرد.

خدمات مشاوره مالیاتی

آیا تا به حال احساس نیاز به مشاور مالیاتی را تجربه کرده اید؟ مشاوره مالیاتی یکی از خدمات مالیاتی پرتقاضا و کلیدی است که شرکت ها و اشخاص حقیقی برای رفع مشکلات خود به آن روی می آورند.

مشاوره مالیاتی

برخی از مودیان مالیاتی و شرکت ها برای جلوگیری یا پیشگیری از مشکلات مالیاتی به سمت همکاری با مشاور مالیاتی سوق پیدا می کنند و عده ای بعد از بروز مشکل و جرایم مالیاتی متقاضی دریافت مشاوره مالیاتی می شوند. منطقی و عقلانی این است که از این قبیل اتفاقات مالی و مالیاتی جلوگیری شود تا مجموعه دچار چالش نشود.

دریافت مشاوره مالیاتی نیز راه های متفاوتی دارد:

راه اول: مشاوره مالیاتی حضوری: برای دریافت مشاوره مالیاتی می توانید به صورت حضوری با کارشناس یا مشاور مد نظر جلسه داشته باشید و مشکلات خود را با ارائه اسناد مدارک ارائه کنید و به دنبال راه حل باشید. این روش به دلیل وقت گیر بودن و هزینه بر بودن برای طرفین یعنی متقاضی و مشاور مالیاتی، دستمزد بیشتری را برای مشاوره در پی دارد.

راه دوم: مشاوره مالیاتی تلفنی: همیشه نیاز به برگزاری جلسه حضوری نیست، برخی از مشکلات و ابهامات مالیاتی با تلفن هم قابل حل و رفع است. اگر بعد از ارتباط تلفنی احساس کردید باید جلسه حضوری برگزار شود، می توانید بعد از مشاوره مالیاتی تلفنی مراتب آن را انجام دهید. این روش هزینه مشاوره به نسبت کمتری دارد و سریعترین راه ممکن است.

راه دوم: مشاوره مالیاتی آنلاین: امروزه تکنولوژی ها بسیاری از امور را راحت کرده اند. مشاوره مالیاتی آنلاین هم می تواند بسیار راه گشا و مناسب باشد. شما می توانید با برقراری تماس ویدئویی یا صوتی در هر نقطه جغرافیایی با مشاور مالیاتی خود گفت و گو داشته باشید و خدمات مشاوره خود را دریافت کنید.

حسابداری مالیاتی

همانطور که مطرح شد حسابداری مالیاتی و حسابداران مالیاتی یکی از نقاط عطف مباحث حسابداری و مالیاتی است. در موارد فوق مطرح شد که حسابداری و مالیاتی به یکدیگر در بسیاری از مراحل مرتبط هستند.

در کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولا امور مالیاتی بیشتر از حسابداری حائز اهمیت است اما به هر حال نمی توان حسابداری را نیز نادیده گرفت. بهترین راه حل برای انجام امور حسابداری و مالیاتی برای این مدل کسب و کارها استخدام حسابدار مالیاتی یا همکاری با شرکت حسابداری است.

هزینه حسابداری و مالیات

حقوق و دستمزد این حوزه که بعنوان هزینه حسابداری و مالیاتی برای شرکت ها شناخته می شود برای کارفرمایان مهم است.

کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها و شرکت های متوسط و کوچک شاید توانایی هزینه کردن برای یک کارشناس حسابداری و مالیاتی به صورت جداگانه نداشته باشند و حتی از پس هزینه های استخدام یک نفر هم بر نیایند. به همین موجب پیشنهاد می شود با شرکت های حسابداری و خدمات مالی و مالیاتی همکاری شود. شرکت حسابداری هزینه های حقوق و دستمزد بهتر و به صرفه تری را دریافت می کند و در حد نیاز و توقعات مجموعه خدمات را ارائه می دهند و دستمزد را با توجه به کیفیت خدمات خودشان مشخص می کنند.

در شرکت حسابداری امور صرفا توسط یک کارشناس انجام نمی شود بلکه توسط کارشناسان ارشد و مدیران مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد که باعث افزایش کیفیت خدمات می شود

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jFo0HHgL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه