آیا می دانید کد رهگیری مالیاتی چیست و دریافت آن چه کاربردی دارد؟ پس از ایجاد سامانه های خرید و فروش اینترنتی، تمایل افراد به استفاده از دستگاه های پوز و درگاه های پرداخت افزایش یافته است. به همین دلیل، سازمان امور مالیاتی کشور نیز به منظور مدیریت بهینه پایانه های فروشگاهی، یک کد شناسه یکتا به هر کسب و کار اعطا می کند.
در واقع، کلیه کسب و کارها در زمان ایجاد درگاه پرداخت یا تهیه دستگاه پوز باید کد مالیاتی داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از صفر تا صد کد رهگیری مالیاتی را بررسی خواهیم کرد. مطالعه این مطلب به همه صاحبان کسب و کارهای آنلاین و غیر آنلاین پیشنهاد می شود.
کد رهگیری مالیاتی یا همان کد مالیاتی، یک شناسه ده رقمی یکتاست که پس از ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کشور به مودیان اعطا می شود. اعطای کد مالیاتی راه کاری است که اداره مالیات برای افرادی که درآمد دارند و مشمول پرداخت مالیات هستند در نظر گرفته است. اگر قصد داشته باشید فروشگاه اینترنتی خود را توسط یک سایت ساز آنلاین راه اندازی کرده و به درگاه های پرداخت اینترنتی متصل کنید، حتما باید کد رهگیری مالیاتی را دریافت کرده باشید.
همچنین برای دریافت دستگاه های کارتخوان سیار و ثابت هم به کد مالیاتی نیاز پیدا می کنید؛ بنابراین با توجه به اینکه اکثر فروشگاه های آنلاین کشور از درگاه های پرداخت اینترنتی استفاده می کنند، اخذ این شناسه از سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی برای آن ها لازم و ضروری خواهد بود.
به طور کلی، همه اشخاص حقیقی، حقوقی و صاحبان مشاغل باید برای دریافت کارتخوان یا درگاه پرداخت کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند. برخی از کسب و کارهایی که باید کد مالیاتی دریافت کنند، مشاغل زیر هستند:
کد مالیاتی اشخاص حقیقی، مخصوص افرادی است که به صورت شخصی فعالیت می کنند؛ کد حقوقی نیز ویژه فروشگاه ها، شرکت ها و موسسات مختلف است. یکی از مهم ترین مشاغلی که حتما باید کد مالیاتی داشته باشند؛ فروشگاه های اینترنتی اند. معمولا فروشگاه سازهای آنلاین کار طراحی سایت و اتصال آن به درگاه های پرداخت را برعهده می گیرند؛ اما شما باید از قبل کد مالیاتی را دریافت کرده باشید؛ بنابراین اگر راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، بهتر است علاوه بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی، توجه ویژه ای به مسائل مالیاتی و دریافت شناسه یکتا داشته باشید.
برای دریافت کد مالیاتی ابتدا باید وارد سامانه امور مالیاتی کشور شوید و در این سایت ثبت نام کنید. به طور کلی، مراحل ثبت نام و دریافت کد مالیاتی به شرح زیر است:
پس از تکمیل و تایید اطلاعات، کد رهگیری 10 رقمی برایتان ارسال خواهد شد. اداره مالیات با استفاده از این کد امور مالیاتی شما را مدیریت کرده و میزان مالیات را نیز تعیین خواهد کرد. شما عزیزان می توانید برای آشنایی با میزان مالیات دستگاه های کارتخوان مقاله «مالیات 50 میلیون کارتخوان چقدر است» را در بلاگ شاپفا مطالعه کنید.
پس از دریافت کد مالیاتی از اداره مالیات، از این شناسه یکتای مالیاتی به خوبی مراقبت کنید؛ چرا که برای انجام بسیاری از فرآیندهای مهم مالیاتی به این کد نیاز خواهید داشت. اما در صورت فراموشی کد مالیاتی نیز جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ شما می توانید نسبت به استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی اقدام کنید. مراحل این کار به شرح زیر است:
بدین ترتیب کد مالیاتی شما مجددا ارسال خواهد شد. پیشنهاد می کنیم این بار از این کد به خوبی مراقبت کنید تا گم نشود. اگر قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، حتما باید نسبت به اتصال سایت خود به درگاه های پرداخت نیز اقدام کنید. امروزه فروشگاه سازهایی مانند شاپفا با کمترین هزینه کار ساخت و اتصال سایت های آنلاین به درگاه های پرداخت را انجام می دهند.
در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که کد رهگیری مالیاتی چیست و نحوه ثبت نام آن چگونه است. همچنین از ضرورت دریافت کد مالیاتی برای دریافت درگاه های پرداخت نیز آگاه شدیم. امروزه فروشگاه ساز آنلاین شاپفا خدمات طراحی، راه اندازی و اتصال فروشگاه های اینترنتی به درگاه های پرداخت را در کمترین زمان و بهترین هزینه انجام می دهد.
اگر شما نیز قصد دارید یک سایت فروشگاهی حرفه ای داشته باشید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات مجموعه شاپفاست. شاپفا سریع ترین و ارزان ترین مسیر برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین در ایران محسوب می شود. برای آشنایی با خدمات این مجموعه پیشنهاد می کنیم وارد سایت رسمی شاپفا شوید.