بر اساس پژوهش های انجام شده، بیش از 86 درصد مشتریان هر کسب و کار، حاضرند برای داشتن یک تجربه بهتر، مبالغ بیش تری خرج کنند.
مشتریان مهم ترین سرمایه های هر شرکت هستند. مدیران کسب و کارهای مختلف نیز تلاش می کنند تا برای افزایش میزان فروش خود، رضایت و وفاداری حداکثری این مشتری ها را به دست بیاورند. از این رو، آشنایی با مفهوم نقشه سفر مشتری در دنیای رقابتی امروزی اهمیت فراوانی دارد.
در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی را درباره یکی از مهم ترین مفاهیم بازاریابی به نام نقشه سفر مشتری در اختیارتان قرار دهیم.
مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه از وقت ارزشمندتان را می گیرد؛ اما مطمئنا پس از خواندن این مطلب، رمز و راز افزایش رضایت مشتریان و میزان فروش کسب و کار خود را می آموزید.
نقشه سفر مشتری (Customer Journey Map) یکی از مهم ترین مفاهیم بازاریابی است که به قصه تجربه مشتریان از اولین مواجه با برند تا پس از خرید آن ها اشاره دارد. در واقع، سفر مشتری مسیری است که مشتریان هر شرکت از اولین تماس با برند تا پایان فرآیند خرید و پس از آن پشت سر می گذارند.
در علم بازاریابی، تجربه ای که هر مشتری در طول این مسیر به دست می آورد، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل، مدیران بازاریابی کسب و کارها تلاش می کنند تا تجربه مسیر سفر مشتریان را به یادماندنی و آسان کنند.
سفر مشتری مجموعه فرآیندهایی است که مشتریان از زمان آشنایی اولیه بار برند تا پایان مرحله خرید و خدمات پس از فروش طی می کنند. شما نیز باید در هنگام تدوین استراتژی مارکتینگ خود به نقشه سفر مشتری توجه ویژه ای داشته باشید.
برای آشنایی بیش تر با نحوه تدوین استراتژی حرفه ای بازاریابی می توانید به صفحه «طراحی استراتژی بازاریابی» مراجعه کنید. در این صفحه با صفر تا صد طراحی استراتژی بازاریابی با نمونه های واقعی آشنا می شویم.
مسیر سفر مشتری، یک دیاگرام است که به صورت مرحله به مرحله، مسیر درگیر شدن مخاطبان با برند، محصول، خدمت یا ترکیبی از این موارد را نمایش می دهد. به طور معمول، نقشه سفر مشتری مراحل زیر را دارد:
بازاریابان باید در ترسیم سفر مشتری در قیف فروش و بوم کسب و کار خود، به همه مراحل بالا توجه داشته باشند. بوم کسب و کار یک برنامه ریزی بصری است که استراتژی ها و مسیر موفقیت هر شرکت را بررسی می کند. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم بازاریابی مهم، پیشنهاد می کنیم مقاله «بوم کسب و کار چیست» را در وبلاگ وبسیما مطالعه کنید.
اکنون که متوجه شدید نقشه سفر مشتری چیست و چه مراحلی دارد، بهتر است با مراحل طراحی یک نمونه نقشه راه مشتری نیز آشنا شوید. به طور کلی، تدوین Customer Journey Map شامل مراحل زیر است:
پیشنهاد می کنیم خودتان درست مانند یک مشتری، از ابتدا تا انتهای مسیر سفر مشتری و خرید را طی کنید. در صورتی که در طراحی نقشه سفر مشتریان خود با مشکل مواجه شدید، توصیه می کنیم از یک مشاور باتجربه استفاده کنید.
آژانس خلاقیت وبسیما با بیش از 10 سابقه همکاری با برترین های ایرانی می تواند تجربه و دانش خود را در اختیار شما قرار دهد. برای استفاده از خدمات مشاوره مارکتینگ وبسیما کافی است وارد صفحه «مشاوره بازاریابی دیجیتال» در سایت استودیوی وبسیما شوید.
در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که نقشه سفر مشتری چیست و چگونه طراحی می شود. برای موفقیت در دنیای کسب و کارهای آنلاین، باید به ارکان سفر مشتری و طراحی کارپسند سایت توجه ویژه ای داشته باشید تا مشتریان شما تجربه خرید لذت بخشی داشته باشند. استودیوی کسب و کار وبسیما با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی سایت و مشاوره بازاریابی کسب و کارهای مختلف کشور، کمک می کند تا در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی، موفق عمل کنید.
از طراحی سایت تا طراحی نقشه سفر مشتری در کنار شما هستیم. برای شروع کافی است به نشانی websima.com مراجعه کرده یا عبارت «وبسیما» را در گوگل جستجو کنید.