یکشنبه, ۱۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 4 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
حق بیمه تولیدی صنعت بیمه 58 درصد در 9 ماه رشد کرد

10 شرکت برتر بیمه ای

1 سال پیش ( 1401/10/27 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

معمولا همه شهروندان در طول سال های کاری، بخشی از درآمد خود را به هزینه انواع بیمه اختصاص می دهند تا از بابت سال های بازنشستگی، بیماری، آسیب و یا هر ریسک دیگری در زندگی، کمترین نگرانی را داشته باشند، اما برای بهره بردن از مزایای بیمه باید شرکت های بیمه معتبری را انتخاب کرد. بهترین راه برای شناسایی برترین شرکت های بیمه، رجوع به آمارها و گزارش هایی است که عملکرد صنعت بیمه را براساس معیارها و شاخص های مختلف نشان می دهد.

در جدیدترین گزارشی که بیمه مرکزی به تازگی منتشر کرده، عملکرد صنعت بیمه در 9 ماه ابتدای امسال بررسی شده است. این گزارش نشان می دهد که حق بیمه تولیدی با تغییرات 126.9 هزار میلیاردی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 58.4 درصدی داشته است. 10 شرکت بیمه ای کشور نیز ۸۱ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده اند. همچنین خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 64.2 هزار میلیارد تومانی، 56.7 درصد بیشتر شده است. با صدور پروانه فعالیت شرکت بیمه زندگی کاریزما در میانه آذرماه امسال و اضافه شدن آن به بخش غیردولتی صنعت بیمه، تعداد شرکت های بیمه ای که گزارش عملکرد ماهانه آنها در بازار بیمه تا پایان آذرماه 1401 قابل بررسی است، به ۲۸ شرکت رسیده است. این 28 شرکت بیمه شامل بیمه های ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو، حکمت صبا، امید، حافظ، آسماری، زندگی خاورمیانه و زندگی باران به همراه بیمه زندگی کاریزما است.

10 شرکت برتر بیمه ای

جغرافیای حق بیمه بازار نشان می دهد که بیمه دانا ۱۳ درصد و بیمه دی 6.9 درصد از حق بیمه بازار را در اختیار دارند و حق بیمه تولیدی این دو شرکت در ۹ ماه گذشته رشد قابل توجهی یافته است؛ به طوری که رشد حق بیمه تولیدی شرکت بیمه دی، رشد ۳۱۹ درصدی و حق بیمه تولیدی بیمه دانا رشد ۱۶۱ درصدی را تجربه کرده است. آنطور که گزارش بیمه مرکزی می گوید، این رشد چشمگیر به واسطه عملکرد این شرکت ها در حوزه درمانی بوده است؛ چنانکه حق بیمه تولیدی رشته درمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای شرکت دی 6.4 برابر و برای شرکت بیمه دانا 5.5 برابر شده است. همچنین این رشته در پرتفوی شرکت بیمه دی، سهم 89 درصدی و در پرتفوی بیمه دانا، سهم 53 درصدی دارد. بنابراین رشد چشمگیر حق بیمه تولیدی این دو شرکت بیمه به واسطه عملکرد این شرکت ها در رشته درمان بوده است.

همانطور که اشاره شد، 81.6 درصد از حق بیمه تولیدی بازار از آن 10 شرکت بیمه ای است و مابقی شرکت ها 18.4 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده اند. بدین ترتیب، 10 شرکت بیمه ایران با 25.9 درصد، دانا با 13 درصد، آسیا با 10.6 درصد، دی با 6.9 درصد، پاسارگاد و کوثر هر کدام با 5.2 درصد، البرز با 5.1 درصد، پارسیان با 3.8 درصد، سینا با 3.1 درصد و معلم با 3 درصد در مجموع 81.6 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و 18.4 درصد مابقی حق بیمه توسط ۱۸ شرکت بیمه دیگر تولید شده است. گفتنی است منظور از بیمه تولیدی، مبالغ حق بیمه نامه هایی است که در یک دوره زمانی مشخص توسط موسسات بیمه صادر شده است.

بررسی عملکرد شرکت های بیمه همچنین نشان می دهد که نسبت خسارات بیمه در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش 0.6 درصدی داشته و به 50.6 درصد رسیده است. با وجود آنکه نسبت خسارات بیمه حدود ۵۰ درصد بوده، اما نسبت خسارت چهار رشته بیمه بالاتر بوده است؛ به طوری که نسبت خسارت چهار رشته بیمه بدنه اتومبیل 72.1 درصد، درمان 65.8 درصد، حوادث راننده ۵۴ درصد و شخص ثالث ۵۱ درصد بالاتر از سطح بازار بیمه بوده است. همچنین از میان ۲۸ شرکت بیمه ای در 9 ماه ابتدای امسال، نسبت خسارات شش شرکت به صورت قابل توجهی بالاتر از سطح بازار بیمه بوده است؛ چنانکه نسبت خسارت شرکت بیمه زندگی باران 94.5 درصد، سرمه 86.2 درصد، میهن، 81.7 درصد، ملت 67.8 درصد، پارسیان 62.5 درصد و امید 60.5 درصد به مراتب بالاتر از سطح بازار بیمه (یعنی 50.6 درصد) است.

براساس این گزارش، آمارهای رسمی حاکی از آن است که سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی معادل 74.1 درصد و خسارات پرداختی صنعت بیمه معادل 72.2 درصد است. بررسی پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار نشان می دهد که سهم بیمه درمان 30.1 درصد، بیمه شخص ثالث 29.7 درصد و بیمه زندگی 14.2 درصد بوده است. بررسی بیمه نامه های صادرشده در ۹ ماه ابتدای سال 1401 از رشد صدور بیمه نامه در این بازه زمانی حکایت دارد و می توان گفت که حدود 52.5 میلیون بیمه نامه صادر شده است. از سوی دیگر، تعداد خسارت های پرداختی به 55.4 میلیون فقره رسیده است. مقایسه بیمه های صادر شده و میزان خسارت های پرداخت شده با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که صدور بیمه و پرداخت خسارات با رشد مواجه بوده اند؛ به طوری که (به صورت نقطه به نقطه) میزان بیمه های صادرشده رشد 4.4 درصدی و خسارات پرداختی رشد 38.4 درصدی را تجربه کرده اند.

اما این رشد بیمه های صادرشده تحت تاثیر چه چیزی بوده است؟ گزارش بیمه مرکزی در پاسخ بدین سوال می گوید که رشد 4.2 درصدی تعداد بیمه نامه های صادرشده در بازار عمدتا به دلیل رشد صدور بیمه نامه های دو رشته بیمه شخص ثالث به میزان 72.2 درصد و حوادث راننده به میزان 5.3 درصد بوده است. هر کدام از این رشته ها دارای سهم حدودا ۳۵ درصدی از کل تعداد بیمه نامه های صادرشده بوده اند. همچنین علاوه بر رشد بیمه نامه های صادرشده در 9 ماهه امسال، موارد پرداخت خسارت نیز با افزایش مواجه شده است که دلیل این مسئله را می‎توان در بیمه های درمانی یافت. در واقع، افزایش 38.4 درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد 35.2 درصدی این تعداد در بیمه درمان بوده است. از آنجا که بیمه درمان در زمینه پرداخت خسارات دارای سهم عمده 92.2 درصدی از تعداد خسارت های پرداختی در بازار بیمه بوده است، بر همین اساس می توان گفت که بیمه دی در رشته درمان با سهم 44.2 درصدی از تعداد خسارت های پرداختی این رشته پیشتاز بوده است؛ به طوری که در این شرکت، بیمه درمان با 99.8 درصد سهم از تعداد خسارت های پرداختی، رشد 37.4 درصدی در تعداد خسارت های درمان داشته است.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x8aSpjoZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه