پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
دور دنیا

بازار کار آمریکا در برزخ

8 سال پیش ( 1394/11/19 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

موتور اشتغال در آمریکا در ماه ژانویه چندان قدرتمند عمل نکرد. این درحالی ‌است‌که کاهش نرخ بیکاری در هشت سال گذشته بیشتر شده و نرخ رشد دستمزدها شتاب گرفته است. همه اینها چشم‌اندازی پیچیده‌ برابر چشم سرمایه‌گذاران قرار داده و کار دولت را برای تصمیم درباره اینکه آیا اقتصاد آنقدر قوی شده که نرخ بهره افزایش یابد یا خیر، سخت می‌کند. براساس گزارش وزارت کار آمریکا، ماه گذشته 151 هزار شغل در این کشور ایجاد شده که کمترین میزان از سپتامبر گذشته تاکنون است. در مقابل، نرخ بیکاری به 4/9 درصد کاهش یافته است.

از زمان بحران اقتصادی در فوریه سال 2008 تاکنون برای نخستین بار است که نرخ بیکاری در آمریکا به زیر 5 درصد می‌رسد. از دیگر سو، افزایش دستمزدها در آمریکا این امیدواری را ایجاد کرده که توسعه از دست رفته در شش سال‌ونیم گذشته دوباره برگردد. درآمد متوسط ساعتی کارکنان بخش‌خصوصی در آمریکا با افزایش 0/5 درصدی نسبت به دسامبر سال گذشته به 25/39 دلار رسیده که دومین افزایش چشمگیر به‌شمار می‌آید.

دستمزدها از یک سال پیش تا الان 2/5 درصد افزایش داشته‌اند. این افزایش به بانک مرکزی قوت قلبی دوباره داده که تورم کلی با این بازار کار منسجم و بهبودیافته به مسیر سالمی بازخواهد گشت. جاش رایت، اقتصاددان ارشد و کارمند پیشین بانک دراین‌باره می‌گوید: «در گزارش ارائه شده با یک واگرایی بین تورم ضعیف و ایجاد شغل روبه‌رو هستیم.»

گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا که از یک‌سو درباره بازار کار خبرهای خوبی ندارد و از سوی دیگر درباره افزایش درآمدها امیدواریی‌های ایجاد کرده، باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران درباره اقتصاد آمریکا شده، آن‌هم درشرایطی که اقتصاد چین و برخی دیگر از اقتصادهای قدرتمند جهان نیر کاهش رشد را تجربه می‌کنند. تازه‌ترین گزارش اعلام شده از اقتصاد و بازارهای مالی همچنین مقامات دولتی را با چالش روبه‌رو کرده و باعث شده گرفتن تصمیم درباره مسیر سیاست‌های پولی دولت سخت شود.

هرچند ضعف در اقتصاد آمریکا به‌نظر رو ‌به ‌کاهش است و دستمزدها چشم‌انداز مثبتی را نشان می‌دهند _ دو فاکتور توسعه‌ای که انگیزه افزایش نرخ‌ها را در مقامات مسئول زنده نگه می‌دارد- اما بادهای مخالفی که از جانب بازارهای مالی وزیدن گرفته و اقتصادهای دیگر کشورهای جهان که آنها هم روندی کاهشی در رشد را تجربه می‌کنند، ممکن است باعث شود اقتصاد آمریکا از کورس عقب بماند.

بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ را در سال 2016 ترسیم کرده اما تردید سرمایه‌گذارها هنوز هم درحال‌افزایش است. از این‌ گذشته بازارها تنها یک شانس 8 درصدی را برای افزایش نرخ‌های دولتی قائل هستند. در هفته‌های گذشته سه مقام دولتی نگرانی‌های خود را نسبت به این مسئله که اقتصاد چگونه می‌تواند با نرخ‌های بالاتر کنار بیاید، ابراز کرده بودند. دو نفر از این مقامات گفته بودند که بانک مرکزی آمریکا باید نسبت به دنبال کردن افزایش نرخ بهره ماه دسامبر صبوری پیشه کند، چراکه افزایش بی‌ضابطه تنش‌های اقتصادی موجود را بیشتر می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا قدرت خود را به دلایلی از جمله تضعیف اقتصاد جهانی، سقوط آزاد قیمت نفت و کاهش اثرات دلار قدرتمند از دست داده است. این دلایل باعث ضعیف شدن گردشگری شده و فرصت را به برخی شرکت‌ها داده تا با تولید اجناس گران‌تر از این اوضاع نفع ببرند.

منبع : منبع: wsj. com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/u7UxJp2g
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه