دیروز پرطرفدارترین پیام رسان دسکتاپ ها پس از 18 سال فعالیت به کار خود پایان داد. حدود دو ماه پیش بود که شرکت یاهو اعلام کرد یاهومسنجر تا 5 آگوست فعالیت می کند و کاربران این پیام رسان محبوب بعد از این تاریخ دیگر نمی توانند از این نرم افزار استفاده کنند.
این نرم افزار در سال ۱۹۹۸ میلادی برای ارسال پیام از طریق شبکه اینترنت ابتدا با نام Yahoo Pager راه اندازی شد. «یاهو مسنجر» در میان کاربران منطقه آسیا-اقیانوسیه از محبوبیت زیادی برخوردار بود و براساس آمار منتشر شده از سوی «بلومبرگ»، تجار نفت از این اپلیکیشن برای معاملات خود استفاده زیادی می کردند. البته کاربران این مسنجر می توانند از این پس پیام رسان ارتقا یافته شرکت یاهو را جایگزین یاهومسنجر کنند که بنا بر ادعای طراحان آن از امنیت و امکانات زیادی برخوردار است.
تمرکز سازندگان این نرم افزار بیشتر روی جذب مخاطبان سیستم های تلفن همراه است و یاهو اپلیکیشن جدید خود را با هدف رقابت با واتس اپ، لاین و فیس بوک راهی بازار کرده است.
این اپلیکیشن که چند وقت پیش برای سیستم عامل های اندروید و iOS طراحی شد، می تواند در عین سادگی امکانات فراوانی را در اختیار کاربران بگذارد. البته یاهو همچنان کاربران ویندوز و مک را فراموش نکرده و نسخه جدید برای آنها نیز در دسترس خواهد بود.
این موضوع تا حدودی واتس اپ و تلگرام را یادآوری می کند که اول برای تلفن های همراه، بعد برای وب و بعد برای دسکتاپ عرضه شد. کاربرد این قابلیت برای شرایطی است که ترجیح می دهید مرورگرتان همیشه باز نباشد و همچنین وقتی که در مقابل کامپیوتر نشسته اید و نمی خواهید برای پاسخ به پیام ها مدام گوشی تان را نگاه کنید.
برای برنامه دسکتاپ، دکمه Unsend هم موجود خواهد بود که این قابلیت را در اختیار کاربران می گذارد تا آخرین پیامی را که فرستاده اند لغو کنند.
یکی از ویژگی های مهم این پیام رسان حمایت از کاربرانی با سرعت اینترنت پایین است و این یعنی آنکه همه کاربران کره زمین می توانند از امکانات مسنجر استفاده کنند. جدیدترین نسخه یاهومسنجر نیاز به نصب ندارد و کاربران تنها باید مسنجر را دانلود و روی آن کلیک کنند. در ابتدا مسنجر از آی دی ایمیل یاهو و رمز عبور درخواست خواهد کرد و گاهی نیز از کاربر درخواست می کند به دلایل امنیتی کلمه عبور جدیدی ایجاد کند.
یاهو مسنجر جدید ماه ها با ویژگی های جالب توجه از امکان ارسال تصاویر باکیفیت اصلی، پشتیبانی از GIF و امکان حذف پیام ها پس از ارسال معرفی شده، اما آنطور که باید و شاید مورد توجه کاربران قرار نگرفته است. البته مسئولان یاهو نظر دیگری دارند و معتقدند استقبال از این مسنجر شگفت انگیز بوده و می تواند به سرعت در میان کاربران فراگیر شود. حالا باید دید پیام رسان جدید یاهو می تواند جای پدر خود را بگیرد یا یاهو که شباهت زیادی به شرکت های ورشکسته پیدا کرده با سرعت بیشتری رو به تباهی خواهد برد.