چند سالی است فروشگاههایی که فقط دوچرخه میفروشند، کمتر به چشم میخورد و اغلب این مغازهها جای خود را به موتورفروشیها دادهاند. از سویی در بازار امروز بسنده کردن به فروش دوچرخه پاسخگوی هزینههای بالای فروشگاه نیست و دیگر کودکان و خردسالان هم به عنوان مشتریان اصلی این کسب و کار، بازی در خانه را به بازی با دوچرخه ترجیح میدهند و بیشتر به بازیهای کامپیوتری علاقه دارند.
اما همچنان افرادی هستند که از این وسیله به عنوان وسیله تفریح یا وسیله نقلیه استفاده کنند. همه ما در سطح شهر با تابلوهای بزرگی که در خصوص آلودگی هوا نصب شده است برخورد کردهایم. در این تابلوها ذکر شده که دوچرخه دیگر یک پیشنهاد نیست، بلکه یک راهکار است.
از زمانی هم که این تابلوها در سطح شهر نصب شدند ایستگاههای دوچرخه توسط شهرداری تهران تعبیه شد تا افراد برای جابه جایی از این وسیله استفاده کنند. اما این دوچرخههای کرایهای به دلیل سادگی و همچنین تک دنده بودنشان چندان مورد استقبال افراد قرار نگرفتهاند.
در نتیجه، این تبلیغات مجانی بازار خوبی را برای فروشگاههای دوچرخه ایجاد کرده است. در این میان برخی فروشگاهها با عرضه دوچرخههای سبک توانستهاند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
اگر فروشگاهی دارید که دوچرخه یا محصولات مشابه ارائه میدهد، با تمرکز بر عرضه این محصول میتوانید از طریق فروش دوچرخه اقتصاد خود را سر و سامان دهید.
مراجعان 3 ساله تا 70 ساله
شما به عنوان یک مدیر در فروشگاه دوچرخهفروشی باید در نظر داشته باشید که مشتریان دوچرخه در بازه سنی خاصی قرار نمیگیرند و ممکن است کودکان و بزرگسالان به مغازه شما برای خرید مراجعه کنند. توجه داشته باشید که در فروشگاه خود دوچرخه برای سنین مختلف را برای عرضه به نمایش بگذارید. برخی از مصرفکنندگان محصولات شما کودکان سه ساله هستند و باید مطابق سن آنها دوچرخهای را برای عرضه داشته باشید.
برخی از مصرفکنندگان یا خریداران شما نیز ممکن است بزرگسال باشند و باید برای این افراد هم محصولی برای فروش در مغازه باشد. دوچرخههای موجود در بازار جهانی معمولا ساخت چین و تایوان است.
هرچه باشد باید محصولاتی را عرضه کنید که دوام بالایی دارد. سعی کنید برای خریداران راهنمای خوبی باشید تا بعد از خرید با دیدن مدل دیگری از دوچرخه از خرید خود پشیمان نشوند.
از دهه 80 به بعد دوچرخههای دندهای سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داد و از این زمان بود که سلیقه و توقع خریداران برای خرید این دوچرخهها افزایش یافت. این روزها بیشتر دوچرخههایی که تولید میشود دندهای است و شما باید محصولاتی را عرضه کنید که دوام بالایی دارد و حداقل تا شش ماه به سرویس نیاز پیدا نمیکند. دوچرخهها در سایزهای مختلف در بازار یافت میشود. سعی کنید از همه مدلهای روز دنیا در مغازه حداقل یک نمونه داشته باشید، چرا که این کار باعث میشود خریداران این محصول به مغازه شما بیشتر توجه کنند.
دوچرخههای حرفهای
اغلب افراد بر این تصورند که دوچرخهفروشی شغل کم درآمدی است و نمیتوان از این راه زندگی را گذراند. این افراد بهتر است چرخی در بازار دوچرخه بزنند و قیمت دوچرخههای معمولی و حرفهای را جویا شوند. همانطور که پیش تر گفته شد از همه مدلهای روز دنیا باید نمونههایی در مغازه داشته باشید که دوچرخههای سبک و حرفهای یکی از آنهاست.
این دوچرخهها نسبت به سایر محصولات این حوزه گران هستند و هر کسی توان خرید این کالاها را ندارد. افرادی به سراغ این دسته از محصولات میآیند که قصد دارند از آن به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده کنند. دوچرخههای حرفهای گاهی اوقات تا 15 میلیون تومان هم در بازار داخلی معامله میشوند. البته قیمتهای بالاتر و همچنین پایینتر از این هم بوده اما موارد ذکر شده مشاهدات خبرنگار «فرصت امروز» در بازار است.
کیفیت محصولات؛
رمز ماندگاری
اگر بتوانید محصولات با کیفیتی را به مشتری عرضه کنید حتما برای شما مشتریان دیگری را خواهد آورد، یا اینکه برای خرید بعدی به مغازه شما مراجعه میکند.
اگر محصولات بی کیفیت را به دست مشتری بدهید برای خرید بعدی به مغازه دیگری مراجعه خواهد کرد و ممکن است کالای خریداری شده را مرجوع کند و شما هم از پذیرفتن این موضوع ممانعت کنید و مشکلاتی پیش آید. در نتیجه محصولاتی را ارائه کنید که بتوانید تا مدتی کالاهای فروخته شده را خارج از بحث خدمات پس از فروش یا گارانتی که دارد، تحت گارانتی داخل مغازه قرار دهید. زمانی که این کار را با اطمینان انجام دهید اعتماد مشتری به مغازه شما و همچنین اطمینان وی برای خرید کالا بیشتر میشود. اگر کالای با کیفیت را به خریدار عرضه کنید نوعی تبلیغ برای مغازه خود انجام دادهاید.
ممکن است برخی خانوارها توانایی پرداخت مبلغ دوچرخه را به صورت یکجا نداشته باشند. در این صورت اقساطی را برای آنها در نظر بگیرید که بتوانند به راحتی کالای مورد نظر را تهیه کنند.
البته فکری به حال تضمین بازپرداخت اقساط هم بکنید تا به مشکل چکهای برگشتی و طلبهای وصول نشده دچار نشوید. سعی کنید هرچه دوچرخه دارید در مقابل دید مشتری قرار دهید. میتوانید ویترین اصلی فروشگاه خود را با نصب یک دوچرخه قدیمی و خاطره انگیز مزین کنید تا بیشتر افراد را به همین بهانه وارد مغازه کنید.
فعالیت در این شغل پیچ و خمهای چندانی ندارد و میتوانید به صورت تک نفره فروشگاه را مدیریت کنید و نیازی به کارمند یا افرادی که در مغازه فعالیت داشته باشند نیست. از سوی دیگر از آنجا که تعداد رقبا در این بازار چندان زیاد نیست، به راحتی میتوانید نام خود را به عنوان فروشگاه تخصصی فروش دوچرخه در منطقه فعالیتتان مطرح کنید.