یکی از اتفاقات مهم قرن 21 فرمهای جدید تبلیغاتی است که روزانه به معرفی هزاران برند میپردازد. در خودپرداز امروز به بررسی برخی از روشهای مدرن تبلیغاتی خواهیم پرداخت.
روش اول
این روش سنتیترین شیوه تبلیغات در بین شیوههای جدید است. به این صورت که از رسانههایی مانند تلویزیون و رادیو استفاده میشود تا برند خاصی تبلیغ شود. یکی از رایجترین روشها در این نوع تبلیغات استفاده از روش موزیکال است، به این صورت که حرکت موزون هنگام پخش تبلیغ موجب میشود که شما برند تبلیغ شده را ناخودآگاه بپذیرید.
روش دوم
این روش بعد از گسترش مخابرات و اینترنت همهگیر شد. مسیجهای تبلیغاتی یکی از این شیوههاست. مثلا در خانه نشستهاید و یک مسیج برایتان میآید که برند خاصی را تبلیغ میکند. به محتوای یکی از این مسیجها توجه کنید: «آیا از کچلی رنج میبرید؟ آیا در مهمانیها همیشه خجالت زدهاید؟ آیا در خیابان بیدلیل به شما فحش میدهند تنها به این خاطر که کچل هستید! تنها کافی است شماره **** را بگیرید تا موهایتان رشد کند!»
اینکه این مسیج تبلیغاتی از کجا متوجه شده که بنده کچلم را خدا میداند! ولی سندش موجود است که هفتهای 6 بار این مسیج برایم میآید.
روش سوم
این روش بعد از گسترش وایبر همهگیر شد. به این صورت که مسیجی در وایبر از شماره آمریکا برایتان ارسال میشود که دو خط اولش بسیار صمیمانه و دوستانه است و از خط دوم به بعد به تبلیغ محصول خود میپردازد. به نمونهای از این مسیجها توجه کنید!
«چطوری گلابی! ؟ خوبی؟ خبری ازت نیست گاو میش!... اگر میخواهید منزل خود را زیبا کنید! اگر از مبلمانتان خسته شدهاید! اگر رنگ دیوارتان رو مختان است! نگران نباشید! شرکت طراحی داخلی کامپک شروین میتواند آرزوهای شما را برآورده کند! تنها کافی است با شمارههای ****** تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند!»
مهمترین ویژگی این تبلیغات این است که هیچ راهی برای گریز از آنها وجود ندارد! با این تفاسیر تبلیغات در 50 سال آینده به چه صورتی میتواند باشد؟ حدس خودپرداز این است:
* در یخچال را باز میکنید تا آب بخورید که میبینید روی هندوانهتان حک شده «مایع ظرفشویی چالاپ!»
* به حمام میروید و شیر آب را باز میکنید و میبینید که از شیر آب مایع ظرفشویی تست و اشانتیون چالاپ میآید.
* زنگ خانهتان به صدا درمیآید و در آیفون میبینید که مایع ظرفشویی چالاپ خودش آمده و دم در منتظر است.
* نصفه شب میخواهید آب بخورید که مردی خفتتان میکند و از شما میپرسد که «چالاپ یعنی؟» و تا شما جواب ندهید ولتان نمیکند. جوابش هم باید این باشد که «نهایت قدرت در چربیزدایی!»
* طنزنویس