شستوشوی اتومبیل از آن دست از مشاغلی است که اگر به هنر مدیریت متکی نباشد، هم سر صاحب کسبوکار کلاه خواهد رفت و هم وقت او هدر میرود. واژه کارواش به معنای شستوشوی اتومبیل مرسومترین نام برای این شغل است، اما برخی مدیران با تغییر نام «کارواش» توانستهاند در سطح شهر نامی بر هم زنند و شهرتی کسب کنند.
شاید روزهای اولی که واژه «کارواکس» به گوشمان میرسید، برایمان خیلی عجیب بود و به دلیل اینکه با گوشمان آشنایی نداشت کمی تلفظش هم سخت به نظر میرسید. اکنون به تعداد کارواکسها در سطح شهر اضافه شده، اما هنوز کار اصلی خود یعنی شستوشوی اتومبیل با آب را فراموش نکردهاند، اما برخی مراکز شستوشوی اتومبیل را بدون آب و با مواد نانو انجام میدهند که باعث شده افراد زیادی به این نوع شستوشو علاقه نشان بدهند. در این گزارش میخواهیم فوت و فنهای مدیریت در شغل کارواش را برایتان شرح دهیم.
شغلی با کارمندان فراوان
برای فعالیت در شغل شستوشوی اتومبیل حداقل به 20 کارگر نیاز دارید تا در بخشهای شستوشو، نظافت و واکس مشغول به کار باشند. فضای موردنیاز حداقل 200 متر است و با تفکیک جایگاههای مختلف میتوانید از تداخل کارها با یکدیگر خودداری کنید. البته کارواشهایی با متراژ 500 تا 600 متر هم هستند که در آن مجموعهای از خدمات اتومبیل اعم از جلوبندیسازی، مکانیکی تا ضبط و باند انجام میشود. اگر دارای چنین فضایی هستید حتما غرفههایی را تعبیه کنید و آنها را اجاره دهید و بخشی از هزینههای خود را جبران کنید.
البته این موضوع مشروط به این است که ملک برای خودتان باشد اما اگر هم اجاره است میتوانید کل مجموعه را اجاره کنید و بعد از آن اقدام به اجاره غرفهها یا مغازههای کوچک کنید. از پمپهای جدید آب و کف استفاده کنید تا هم در مصرف آب صرفهجویی شود و هم از تکنولوژی روز برخوردار باشید. آبهایی که برای شستوشوی اتومبیل استفاده میشود میتواند دوباره برای همین مصرف مورد استفاده قرار بگیرد، اما باید تبدیل به آب بهداشتی شود. از دستگاههای تهیه آب بهداشتی بهره ببرید و آبهای استفاده شده و کفی را با تعبیه جوبها به محلی هدایت کنید تا در آن محل جمع شوند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند. این کار را میتوانید در همان زیر زمین کارواش انجام دهید.
رفتار مناسب زمینهساز مراجعه بعدی
دفتر شما باید نزدیک ورودی یا خروجی باشد تا مشتری در صورت ورود یا خروج از شما فیش تهیه کند. شما علاوه بر اینکه در دفتر نشستهاید باید ششدانگ حواستان به کار کارگران باشد. معمولا مکالمه شما با مشتریان بسیار کوتاه خواهد بود به این دلیل که آنها تا از شما خدمات نخواهند به آنجا مراجعه نمیکنند و در صورتی مراجعه خواهند کرد که نیازمند دریافت خدمات شستوشوی اتومبیل باشند. این رفتار شما و کارمندتان است که میتواند زمینه را برای حضور بعدی فراهم کند.
اگر در ابتدای فعالیت هستید حتما با هر بار مراجعه یک کارت به او بدهید و بگویید که بهعنوان مثال با 10 بار استفاده از خدمات کارواش میتوانید یکبار خودروی خود را رایگان شستوشو کنید. مواردی از این قبیل میتواند مشتریان زیادی را راهی مغازه شما کند. میتوانید به جای نام کارواش از خدماتی نام ببرید که در محل کسب شما انجام میشود؛ مثلا همان کارواکس.
میتوانید شما هم از مواد نانو برای شستوشوی اتومبیل استفاده کنید و بدون آب، خودروی تمیز را تحویل مشتری بدهید. همینطور میتوانید این پیشنهاد را ارائه دهید که با 10 بار مراجعه حضوری میتوان یکبار خدمات را در منزل تجربه کرد و نیازی به حضور در محل کارواش نیست.
استفاده از کارگران خارجی ممنوع
متاسفانه برخی کارواشها از کارگران اتباع خارجی استفاده میکنند و بیشتر آنها اهل کشور افغانستان هستند. مدیران این کارواشها به این افراد حقوقی نمیدهند و آنها باید از طریق دریافت انعام از مشتری امرار معاش کنند. همانطور که میدانید در بحث مدیریت، رضایت کارمندان یک مجموعه میتواند به افزایش بهرهوری کمک بسزایی کند. همچنین این حس که مشتریان خود را موظف به پرداخت انعام به کارمندان ناراضی شما بدانند، به نفع کسبوکار شما نیست.
از ابتدا توجه داشته باشید که برای تداوم فعالیت به شکلی مناسب از کارگران ایرانی استفاده کنید. در این میان به کارمندان و کارگران حقوق مناسبی را اختصاص دهید و همان انعام یا دستمزد کوچکی که مشتری قرار است به کارگر بدهد روی قیمت فیش محاسبه کنید یا کمی از سود خود صرفنظر کنید تا خود را بیشتر جا بیندازید.
رضایت مشتری را اصل کارتان قرار دهید، کارگران و کارمندانتان را توجیه کنید که اگر مشتری بیان کرد که فلان جای ماشین هنوز کثیف است با روی خوش آنجا را تمیز کنند و در ضمن بابت اشتباه خود از مشتری معذرت بخواهند.
ارسال خدمات در منزل
در این حوزه، تبلیغات گسترده میتواند برای کسبوکار شما معجزه کند. حتما در متن تبلیغاتی که انجام میشود ذکر کنید که در این کارواش نیازی به پرداخت انعام به کارگر نیست و همان مبلغی که برای شستوشوی اتومبیل دریافت میشود کافی است. استفاده از عبارت ارسال خدمات در منزل هم هرچند کمی عجیب به نظر خواهد آمد، اما در جلبنظر مشتریان پرمشغله مفید است.
این روزها مشاهده میکنیم برخی کارواشها ارائه خدمات در منزل را به مشتری پیشنهاد داده و این کار را معمولا از طریق سایتهای خرید گروهی انجام میدهند. به دلیل اینکه برخی کارواشها از مواد نانو برای شستوشوی اتومبیل استفاده میکنند میتوانند این خدمات را بهصورت حضوری هم انجام دهند و نیازی به دفتر و پمپ آب و پمپ کف نخواهد بود. تجربه نشان داده کارواشهایی که این خدمات را ارائه میکنند، بیشترین تعداد مشتری را دارند. شما هم میتوانید با ارائه این خدمات مشتریان زیادی را جذب کنید.