عرضه کاشی و سرامیک شغلی است که فعالیت در آن نیاز به ریزهکاریهای فراوانی دارد. برخلاف آنچه برخی افراد فکر میکنند، میتوان در شغل سرامیکفروشی هم تنوع ایجاد کرد. شاید در قدم اول این سوال پیش بیاید که چگونه میتوان خود را از سایر رقبا متمایز کرد، اما این مسئله با توجه به چند نکته ساده امکانپذیر خواهد بود. آنچه در ادامه گزارش میخوانید راهکارهایی است که میتواند به کسبوکار شما بسیار کمک کند...
چیدمان و دیزاین متفاوت
در همه فروشگاههای عرضه کاشی و سرامیک مشاهده میکنید که این محصولات روی قابهایی چیده شدهاند و قفسهبندی کنار دیوار و نمایش سرامیکهای دیواری و کف چشمنوازی میکند، اما صحبت اینجاست که این نوع طراحی و تزیین را در همه مغازهها میتوان یافت. اگر مدیر فروشگاه عرضه کاشی و سرامیک هستید سعی کنید با کمی تغییر در طراحی و چیدمان مغازه، توجه همه افراد را به خود جلب کنید.
شغلی که در آن فعال هستید دارای دو دسته مشتری است: یکی مصرفکنندگان نهایی و دیگری سازندگان ساختمان. شما مغازه را طوری طراحی کنید که توجه این دو دسته خریدار را به فروشگاه جلب کنید. علاوهبر چیدمان عمومی مغازه از سرامیکهای دیواری بهعنوان قاب عکس بهره بگیرید. همچنین میتوانید عکس یا لوازمی که قرار است به دیوار نصب شود روی سرامیک قرار دهید تا توجه بیشتر مشتریان را به خود جلب کند و مسیر نگاهشان را تغییر دهد. همچنین میتوانید با استفاده از سرامیکهای برشخورده لوازمی مانند خودکار یا دفترهای حساب و کتاب را که روی میز قرار میگیرد بیارایید و از این طریق به جذابیت مغازه اضافه کنید. همچنین میتوانید از برشها و طراحیهای متفاوت سرامیک بهعنوان سینی چای و غیره استفاده کنید.
اگر فضای کافی دارید، در طرف دیگر مغازه هم گلدان چهارگوش تزیینی با سرامیک تهیه کنید تا خریداران مجذوب این بخش شوند. هیچ کالایی نباید جلوی در ورودی مغازه قرار بگیرد و زمانی که مشتری وارد میشود باید با فضای باز روبهرو شود. لوازم مورد نمایش خود را در گوشههای فروشگاه بگذارید تا مانع رفتوآمد یا جابهجایی محصولات نشود. همچنین یک میز پذیرایی برای مشتریان در نظر بگیرید تا در زمانی که برای خرید در مغازه شما سپری میکنند بتوانند استراحت کوتاهی داشته باشند و پذیرایی شوند. با چنین اقدامات سادهای میتوانید مشتریان زیادی را برای خود تعریف کنید.
آشنایی با سازندگان
اگر فروشگاهتان بزرگ است میتوانید از یک بازاریاب بهره ببرید و از او بخواهید با افرادی که در حوالی مغازه شما مشغول ساختوساز هستند برای تامین کالای موردنیاز مذاکره کند.
بعد از اینکه بازاریاب محدوده مغازه را پوشش داد با وی به مراکزی مانند شهرداریها و بخشهای صدور جواز بروید تا بتوانید جنس موردنیاز سازندگان را تامین کنید. بد نیست بدانید که اگر بتوانید تنها با پنج سازنده ساختمان به توافق نهایی برسید هم نانتان در روغن افتاده و هم حجم کارتان بیشتر شده است. نباید بگذارید این افراد کوچکترین احساس بدی نسبت به نحوه تهیه کالا پیدا کنند. آنها باید اطمینان داشته باشند که محصول موردنظرشان هرزمان که آن را سفارش دادند و میخواهند، به دستشان خواهد رسید. در این میان باید با چند سرامیککار یا کاشیکار آشنا باشید و کارهای خود را به آنها معرفی کنید. این کار میتواند یک رابطه متقابل را رقم بزند. به این دلیل که اگر کسی به آنها سفارش کار دهد این افراد حتما مغازه شما را برای خرید پیشنهاد میکنند. موجودی انبار خود را در کوتاهمدت بررسی کنید و اگر متوجه شدید که کالای پرفروشی کم است حتما در اسرع وقت به کارخانه تولیدکننده
سفارش دهید.
حذف واسطهها
برخی فروشگاههای عرضه کاشی و سرامیک خرید از دلالان یا واسطهها را راحتتر و کمدردسر عنوان میکنند و تحویل کالا در مغازه، با قیمت بالاتر را به خرید و انتقال آن توسط خود با قیمت پایینتر ترجیح میدهند. شما بهعنوان یک مدیر اقتصادی میتوانید با خرید محصولات از کارخانه اصلی کمی از هزینههای خود کاهش دهید تا سود بیشتری عایدتان شود. برای فعالیت در مغازه فروش کاشی و سرامیک و راه انداختن کار مشتریان به نحوی مطلوب بهطور ثابت به هشت نفر نیاز است. یک حسابدار، یک بازاریاب، یک انبارگردان یا مسئول انبار، یک نفر خدماتی و سه نفر برای جابهجایی محصولات داخل انبار یا انتقال آن به ماشین حمل. در داخل انبار قفسههای مدلهای مختلف را بهصورت جداگانه طراحی کنید تا دسترسی به همه محصولات آسان باشد. اگر بتوانید انبار خود را بهصورت راهپلهای تعبیه کنید و هرمحصولی که در قفسه قرار دارد با نصب یک مدل از آن جلوی قفسه قابل شناسایی باشد میتواند انبار شما را به یک انبار متفاوت تبدیل کند.
تامین مصالح
شغل شما از آن دسته مشاغلی است که با مصالح ساختمانی رابطه مستقیم دارد و سیمان و پودر سنگ و از این قبیل مصالح نیاز اصلی نصب کاشی یا سرامیک است. در نتیجه باید از این محصولات به میزان کافی در مغازه داشته باشید تا در صورت نیاز و درخواست مشتری به آنها ارائه کنید. برای انتقال کاشی و سرامیکها به محل موردنظر مشتری حتما یک وسیله نقلیه تهیه کنید و برای هربار انتقال هزینهای را دریافت کنید. همچنین میتوانید کارگرانی را به مشتری پیشنهاد دهید که برای تخلیه بار در آنجا فعالیت کنند.