تصور کنید از یک شغل مهیج با درآمد بالا برخوردارید که به شما اجازه میدهد با کمک خلاقیت خود، به زندگی مردم رنگ و جلا ببخشید؛ به دنیای گل و گیاه خوش آمدید. تعداد محدودی شغل وجود دارد که مزایای بسیار فراوانی به شما پیشکش میکند؛ بهعنوان صاحب گلفروشی، شما هر روز با زیباییهای بیشماری احاطه شدهاید و شغلی دارید که بسیار جالب و سرگرمکننده است. شما در لحظات بسیار مهم از زندگی مردم سهیم خواهید بود، از تولد گرفته تا ابراز علاقه و دوستی و جشنها و مراسم مختلف. شما به مردم کمک میکنید تا احساس خود را به یکدیگر نشان دهند و در غم و شادی هم شریک باشند.
شما به مردم کمک میکنید تا عشق و محبت خود را با یک جعبه زیبا از گلهای رز با ساقه بلند نشان دهند، با دستهای از گلهای صورتی یا آبی قدم نورسیده را خوشامد گویند، مراسم عروسی را با دسته گلهای سفارشی جشن بگیرند و یاد عزیزان از دست رفته خود را تکریم کنند. در ادامه به ارائه نکاتی در زمینه مدیریت یک گل فروشی موفق میپردازیم.
تحقیقات بازار
نخستین قدم در راه باز کردن گلفروشی، تحقیقات بازاری است، این بدان معنی است که منطقه موردنظر را تجزیه و تحلیل کنید، تعداد مشتریان خود را در منطقه تخمین بزنید، همانطور که پیدا کردن رقیبان مهم است، مشخص کردن آنچه شما در برابر رقیبان در چنته دارید نیز بسیار ضروری است، به مغازههای آنها سر بزنید و انواع گلهایی که به فروش میرسانند را بررسی کنید، گل فروشی همان قدر که در مورد فروش گلهای تازه فعال است، در ارائه لوازم تزئینی نیز در همان سطح نقش دارد، گلدان، عروسک، بادکنک، سبدهای زیبا، شکلات، روبان و کارتهای تبریک ، همه و همه آیتمهایی هستند که باید در گلفروشی وجود داشته باشند، شما با تحقیقات خود میتوانید بازار را از لحاظ اشباع بودن بررسی کنید، کیفیت کار رقیبان خود را بسنجید و دریابید که چه نوع محصولی را میتوانید بهفروش برسانید که بقیه نمیفروشند، در کنار آنکه به شناسایی و محک زدن رقیبان خود میپردازید، باید یک مقداری هم به شناسایی تهیهکنندگان گل بپردازید.
بازاریابی
یک دلیل اصلی شکست کسبوکارها این است که بهخوبی برای خدمات و کالاهای خود بازاریابی نمیکنند و کالاها و خدمات خود را بهطور تاثیرگذار تبلیغ نمیکنند، شما قبل از اینکه بخواهید مغازه را باز کنید بهتر است یک سری تبلیغات تاثیرگذار انجام دهید، حس کنجکاوی و علاقهمندی مردم را برای بازگشایی گلفروشی برانگیزید، آگهیها و اعلامیههای جالب نصب کنید، به دوستان و آشنایان خود ایمیل بزنید، یک مراسم بازگشایی زیبا ترتیب دهید، از تمامی دوستان و آشنایان خود دعوت به عمل آورید و از آنها بخواهید دوستانشان را هم دعوت کنند، شیرینی و نوشیدنیهای خوشمزه سرو کرده و بروشورهای خود را پخش کنید، کوپنهای تخفیف تهیه کرده و برای تالارهای برگزارکننده مراسم بفرستید، بعضی مواقع در سال ممکن است با کاهش تعداد مشتریها مواجه باشید، میتوانید با ایدههایی نظیر تخفیف یا ارائه خدمات خاص، مشتریهای بیشتری جذب کنید.
کلینیک گیاهان خانگی راه بیندازید
به مشتریان کمک کنید تا گیاهان خانگی خود را احیا کنند، با خدماتی نظیر هرس کردن، عوض کردن خاک گلدان و ارائه راهنماییهای لازم برای مراقبت و نگهداری مناسب از گیاهان به مشتریان کمک کنید، از طرفی به میزان کافی خاک و کود و گلدان و ظروف و لوازم جانبی را در دست داشته باشید تا خدمات لازم را به آنها ارائه دهید.
فستیوال فصلی راه بیندازید
بــهعـنـــوان مثـــال، میتوانید با شروع فصل پاییز، برای افزایش فروش روی بعضی از گلها و گیاهان به رنگ قرمز، زرد، نارنجی که رنگ برگهای پاییزی است، تخفیف ویژه بگذارید.
تخفیف مخصوص روزهای برفی و بارانی
برای روزهای برفی و بارانی که مشتریان حاضر نیستند خانههای خود را ترک کنند مقداری تخفیف تا حدود ۵-۱۵درصد برای گلهای خود در نظر بگیرید، اما اگر شما در منطقهای زندگی میکنید که میزان بارش زیاد است، این ایده برای شما مناسب نیست.
تخفیف مخصوص مراسم عروسی
در دورههایی که با فروش کم مواجه هستید با ارائه تخفیفهای 5-20درصد روی سفارش گلهای عروس به جذب مشتری بپردازید، یک بروشور و آگهی جذاب تهیه کنید، در آن پکیجهای گل عروس را با طراحی و گلهای متفاوت ارائه دهید، میتوانید این بروشورها را در سالنهای زیبایی و عکاسیها و تالارها پخش کنید.
موقعیتیابی کنید
یکی از مهمترین تصمیماتی که میتوانید بگیرید و نباید آنرا بیاهمیت بدانید، این است که موقعیت مناسب برای راهاندازی گلفروشی خود پیدا کنید، در واقع یافتن یک موقعیت میتواند موفقیت گسترده یا شکست مفتضحانه در پی داشته باشد. تحقیقات بازاری که انجام میدهید میتواند شما را در تشخیص آنکه آیا این محل از لحاظ گلفروشی اشباع شده یا خیر کمک کند، وقتی موقعیت مناسب را پیدا کردید بهتر است به انواع تجارت و همسایگان خود توجه کنید، ارباب رجوعان خود را هم در نظر داشته باشید، زیرا گل یک آیتم لوکس حساب میشود و جزو ملزومات نیست، مغازه نزدیک به بیمارستان، تالارها، عکاسیها، آرایشگاهها و مساجد میتواند جزو محلهای مناسب باشد.
نگهداری و مراقبت از گلها و گیاهان
گیاهان باید در دمای خنک نگهداری شوند. پس حتما باید سیستم خنککننده مناسب تهیه کنید. فیلتر کولرهای خود را تمیز کنید تا بهدور از هرگونه قارچها و باکتری باشد، اگر شما هیچ تجربهای تخصصی در زمینه تزیین و نگهداری گلها ندارید پیشنهاد میشود در انجمنهای گل و گیاهان تزئینی عضو شوید، درکلاسهای و کارگاههای آموزشی شرکت کنید و کتابهای تخصصی در زمینه مراقبت و نگهداری و تزیین گلها و گیاهان را مطالعه کنید، کسب تجربه و آموزش یک بعد قضیه است و تکرار و تمرین بعد دیگری از آن محسوب میشود.
بعد از اینکه گلها را از توزیعکننده دریافت کردید، اگر گلها را در پوششی از پلاستیک دریافت کردید سریعا آن را از دور گل باز کنید، گلها را در کنار میوهها قرار ندهید، زیرا گاز اتیلن که از میوه خارج میشود باعث پژمردن گلها خواهد شد، بهتر است از یک سایهبان زیبا بیرون پنجره استفاده کنید تا مانع نور و گرمای بیش از حد برای گلها باشد، گلدانهای خود را پر از آب کنید، اگر گلها به اندازه کافی آب داشته باشند هم عمر بیشتری دارند هم تازهتر میمانند، اگر گلها در یک سبد و با فوم تزیین کردید سعی کنید هرروز به فوم آب تازه اضافه کنید تا نمناک باشد، آب گلدان را بهصورت مرتب عوض کنید قبل از آنکه آبشان کدر شود، برای نتیجه بهتر ساقه گل را بایک چاقو تیز و با زاویه اریب، به میزان 5-8 سانتی متر از ریشه قطع کنید؛ اینکار باعث میشود تا آب را بهتر جذب کنند.
دکوراسیون
اگر در مغازه گیاهان سبز نیز دارید بهتر است آنها را در قسمت جلوی مغازه قرار دهید، تا ازنور مستقیم آفتاب بهرهمند شوند، سعی کنید برای هر نوع گیاه سبز یک تابلوی کوچک تهیه کنید و اطلاعات لازم از نحوه مراقبت، میزان آب و نور لازم، اصلیت گیاه و مزایای نگهداری آن را به نمایش گذاشته و اطلاعات را با مشتری در میان بگذارید و به انتخاب درست آنها کمک کنید، از طرفی میتوانید در نقاط مختلف مغازه گیاهان سبز با برگهای بالا رونده مثل پیچک انگلیسی و گیاه پتوس را بهصورت آویزان از سقف تزیین کنید، یک قفسه در مرکز مغازه یا در مرکز یکی از دیوارها قرار دهید و ملزومات تزیینی را که برای زیبایی گل استفاده میشود در آن قرار دهید، عروسک، بادکنک، کارت پستال و سایر وسایل تزیینی را در این بخش قرار دهید، سعی کنید رنگ و بوی هر فصل را به مغازه خود بیاورید، از پارچهها و روبانها برای تزیین قفسهها استفاده کنید.
مثلا برای فصل پاییز از پارچههای رنگ قرمز، زرد و نارنجی برای تزیین قفسهها استفاده کنید، یک دیوار را به تابلویی اختصاص دهید که نماد فصول هستند در هر فصل، تابلوی مناسب آن فصل را نصب کنید. با این کار فضای داخلی مغازه را زنده نگاه دارید، فضای داخل گلفروشی را به دو بخش تقسیم کنید، زیرا در بخش تزیین گل از شاخههای چیده شده، برگهای ریخته روی زمین پر است و منظره زیاد جالبی نیست پس بهتر است با یک کانتر از دید مشتری پنهان شود، برای مشتریهایی که قرار است مراسم و جشنهای خود را از روی آلبوم سفارشات انجام دهند، بهتر است چند صندلی راحت و یک میز گرد کوچک قرار دهید تا بهراحتی انتخاب خود را انجام دهند.
فضای بیرونی گلفروشی میتواند طراحی زیبا و رمزآلودی داشته باشد. میتوانید به جای استفاده از شیشه قدی برای دیوارهای بیرونی از دیوارهای آجری با دو پنجره زیبا همراه با سایهبان استفاده کنید و با اینکار حس کنجکاوی مشتری را برای دیدن فضای داخل گلفروشی تقویت کنید، در قسمت ورودی چند پله قرار دهید و دو طرف پلهها را با شمشاد تزیین کنید، در دو طرف در ورودی دو چراغ فانوسی زیبا قرار دهید و به جذابیت مغازه در شب بیفزایید، زیر پنجرهها در دو ردیف گیاهان سبز را که نیاز به نور مستقیم آفتاب دارند به نمایش بگذارید، حتی میتوانید با قرار دادن یک تخته سیاه در بیرون مغازه تخفیفات و اطلاعات لازم را با مشتریان در میان بگذارید.
در پایان خاطرنشان میسازیم موفقیت شما در مدیریت و گرداندن گل فروشی تنها زمانی حاصل میشود که نسبت به کار خود شور و اشتیاق و باور داشته باشید و در نتیجه میتوانید آرامش روح و جسم را به مشتریان خود پیشکش کنید.