آیا میدانستید مدل کانو بر گرفته از نام نوریاکی کان استاد دانشگاه توکیو است که در اواخر دهه 70 قرن بیستم ارائه شد؟ مدل کانو در مطالعات سنجش کیفیت و در اکثر الگوهای رضایت مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد. براساس مدل کانو محصولات و خدمات قابل ارائه در سازمانهای تولیدی و خدماتی را میتوان براساس میزان رضایت مشتریان و همچنین اهمیت آن از دیدگاه آنان در سه گروه خدمات اساسی، عملکردی و انگیزشی دستهبندی کرد.
مدل کانو الزامات اساسی و انگیزشی و عملکردی مؤثر در رضایت مشتری را تعیین میکند و میتواند در ماتریس QFD مورد استفاده قرار گیرد تا این اطمینان حاصل شود که اغلب نیازها و خواستههای مهم و بحرانی مشتریان مورد توجه قرار گرفته است. ادغام این دو مدل باعث میشود که تجزیه و تحلیل، طبقهبندی و اولویتبندی خواستهها و نیازهای مشتریان بهتر انجام گیرد که این امر منجر به ارائه خدمات و محصولات منطبق بر خواستههای مشتریان خواهد شد.