پرسش: صاحب یک تولیدی پوشاک در شهر رشت هستم. در راستای شناخت بهتر مشتریانم میخواهم بدانم چه عواملی روی رفتار خرید مصرفکننده اثرگذار است و چه نکاتی را باید در این زمینه مد نظر قرار بدهم؟
پاسخ کارشناس: در ابتدا تاکید میکنیم شرکتی که از چگونگی واکنش مصرفکنندگان نسبت به ویژگی مختلف کالا، قیمت و جاذبههای تبلیغات آگهی داشته باشد در مقابل رقبای خود از یک امتیاز ویژه برخوردار است و میتواند مدلی براساس خصوصیت خریدار و تصمیمی که میخواهد بگیرد طراحی کند. هر خریدی که انجام میشود بهشدت متاثر از ویژگیهای دموگرافی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی است.
در عوامل دموگرافی باید مشخصات فردی مصرفکننده در نظر گرفته شود چون عوامل دموگرافی یا همان جمعیتشناسی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و... نخستین قدمی است که در جهت درک رفتار مصرفکننده برداشته میشود و با استفاده از اطلاعاتی که در این حوزه جمعآوری میشود، برنامهریزیهایی در جهت پیشبینی رفتار خرید مصرفکننده صورت میگیرد. محل زندگی مصرفکننده اثر مهمی در رفتار خرید او دارد و محل زندگی مشتریان بر انتظاراتی که در هنگام خرید دارند تاثیر میگذارد و رفتار خرید براساس اختلافات مناطق جغرافیایی اعم از آبوهوا یا عوامل دیگر فیزیکی، اجتماعی یا اقتصادی تغییر میکند.
جنسیت مورد دیگری است که چون فرهنگ زن با مرد متفاوت است بنابراین رفتار خرید آنها نیز تفاوت میکند. بهعنوان نمونه نوع پوشاک و دوام آن برای مردان و زنان متفاوت است و ممکن است برای مردان دوام پوشاک مهم باشد اما برای زنان زیبایی و طرح آن اهمیت داشته باشد و همین موضوع در رفتار خرید آنها تاثیر مهمی میگذارد. شغل و تحصیلات یک شخص بیانگر بسیاری از جنبههای رفتاری او است و در قدرت و نوع خرید او تاثیر میگذارد و تحصیلات هر فرد باعث تغییر نگرش، باور، ارزش و رفتار افراد میشود و در سبک خرج کردن نیز اثر میگذارد. مردم در طول زندگی خود خریدار کالاها و خدمات متفاوتی هستند. در دوران طفولیت نوع پوشاک افراد با دوران بلوغ او تفاوت میکند و رفتار مصرفکنندهها در دورههای زمانی مختلف متفاوت است.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.