پرسش: صاحب کسب وکاری هستم که در یک بازار پررقیب فعالیت میکنم، برای حفظ سهم بازار ناچارم در محصولاتم تغییر ایجاد کنم، چون گاهی کسبوکارهای حاضر در بازار با یکدیگر هماهنگ میشوند و به یکباره محصولاتشان را تغییر میدهند و برخی از کسبوکارهای رقیب را حذف میکنند. برای رها شدن از این دام چه راهکاری را برای کسبوکار من پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: بد نیست بدانید که اکثر شرکتها از راهکارهایی که شما اجرا میکنید استفاده میکنند ولی ماهیت بلندمدت کسبوکارهایی که کالامحورند باید براساس یک استراتژی فراتر از ایجاد تغییر در محصول و شیوههای کاهشقیمت و تخفیف باشد. مطمئنا کسبوکارها اگر از شیوههای بلندمدت استفاده کنند، دیگر نیازی به حل مشکلات سطحی و در نهایت طی کردن مسیر سخت پایین آوردن قیمت ندارند.
دامهای رایجی که کسبوکار با اجرای چنین شیوههایی امکان دارد به آن بیفتد عبارتند از:
1. دام زوال: در دام زوال، قیمتها پایین میآید و به نسبت آن سود هم سیرنزولی پیدا میکند، مهمترین دلیل شکلگیری این دام ظهور یک شرکت با قانون قیمت پایین و سود کم است. چنین شرکتهایی به مرور سود بازار را به سمت خود میکشند. برای مقابله با این دام بهتر است که کسبوکار تمرکز خود را روی مشتریان ثروتمند متمرکز کند و کمی سهم خود را از بازار بپذیرد و قبول کند که ارائه تخفیف منجر به شکست کسبوکار آنها خواهد شد. البته در این باره چنین کسبوکارهایی میتوانند با تغییر کانال، زمان یا مسیر حرکتی خودشان، از رقبا جدا شوند.
2. دام تکثیر: بازار آنقدر بزرگ است که مدیران نمیتوانند به تمام مشکلات آن رسیدگی کنند. در بازار شلوغ و تکهتکه باید گوشههای دنج و بیحاشیه هدف کسبوکارها قرار گیرد، تا از دام تکثیر مشکلات رها شوند. در چنین بازارهایی باید مشکلات مهم هدف قرار گرفته شوند و به دنبال راهکاری برای آنها بگردند. در این باره کسبوکارها میتوانند با بهکارگیری استراتژیهای چندگانه به مقابله با جبهههای مختلف بروند. علاوه براین موارد کسبوکارها میتوانند با توسعه بازار با هوشمندی از تمامی تهدیدات عبور کنند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.