پرسش: کسب وکاری را مدیریت میکنم و درصدد ایجاد سایت و شروع بازاریابی اینترنتی برای شرکتم هستم. در همین راستا به دنبال اطلاعاتی درباره رفتار مصرفکننده در اینترنت هستم. آیا رفتار مصرفکننده در خریدهای آنلاین از اصول خاصی پیروی میکند؟
پاسخ کارشناس: در ابتدا باید گفت بسیاری از اصول بازاریابی درباره رفتار مصرفکنندگان و مدلهای رفتاری مصرفکننده برای تمام تصمیمات خرید آنلاین نیز کاربرد دارد. مصرفکنندگان اینترنتی نیز تمام یا بسیاری از مراحل خرید را تجربه میکنند؛ شناسایی نیازها، جستوجوی اطلاعات، ارزیابی جایگزین، خرید و فعالیتهای پس از خرید. مصرفکنندگان همچنین مطابق سلسله مراتب مدل تاثیرات رفتار میکنند که آگاهی از محصول یا نام تجاری، یافتن نگرشی مثبت یا منفی به آن و احتمالا نتیجهگیری با بروز رفتارهایی مانند ثبتنام آنلاین یا خرید محصول را شامل میشود. البته باید اضافه کرد که رفتار خرید آنلاین مشتریان دارای بسیاری از ویژگیهای اضافی است که آن را از رفتار خرید آفلاین متمایز میسازد.
در این میان بازاریابان اغلب از مدل آیدا برای جلب خریداران استفاده میکنند؛ مدلی شامل مراحل توجه، علاقه، تمایل و عمل. البته شکل تعدیل شده آن شامل پنج مرحله جدید است که در آن جستوجو جایگزین تمایل و عبارت به اشتراکگذاری با دیگران نیز بهآن اضافه شده است. همچنین باید اضافه کرد تبلیغات دهان به دهان همیشه هنگامی که مردم تجارب خود را از یک محصول با دوستان و خانواده به اشتراک میگذارند، استفاده میشود. این اقدام در محیط آنلاین با سرعت بیشتری و در میان افراد بیشتری روی میدهد.
همچنین باید گفت مصرفکنندگان توسط دوستان و خانواده خود قانع میشوند. بازاریابی ویروسی بر این اصل استوار است. شما به احتمال زیاد زمانی یک ویدئوکلیپ را در یوتیوب مشاهده میکنید که یکی از دوستان شما لینک آن را برایتان ارسال میکند یا محصولی را خریداری میکنید که دوستان شما در شبکههای اجتماعی آن را توصیه کردهاند، بنابراین میتوانید به این روش نیز در درک رفتار مصرفکننده توجه کنید.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق* ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.