سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پنیر در برنامه غذایی مردم جهان جایگاه قابل توجهی یافته است، چرا که امروزه تنها به عنوان یک غذای آماده به آن نگاه نمی شود، بلکه یکی از عناصر اصلی رژیم غذایی بسیاری از مردم جهان نیز محسوب می شود، به طوری که در بازارهای امروزی انواع مختلفی از نوع فرآوری شده یا فرآوری نشده آن موجود است.

رشد شهرنشینی، افزایش درآمد خانوارها، آگاهی های بهداشتی، محصولات متنوع این بازار و... از جمله عواملی محسوب می شوند که در رشد و گسترش این بازار در سال های اخیر بی تاثیر نبوده اند، بنابراین در این گزارش تلاش می کنیم روند کنونی این بازار و چشم انداز آینده آن را بررسی کرده و مهم ترین بازارهای این محصول را به لحاظ جغرافیایی در سطح جهان برشماریم.

رشد 4.4درصدی بازار پنیر تا سال 2019

تحقیقات محققان اقتصادی حاکی از آن است که بازار جهانی پنیر در سال های آینده شاهد نرخ بالایی باشد و در این میان خصوصا کشورهای نوظهور از جمله بازارهای بزرگ این ماده غذایی خواهند بود. یک بررسی مقایسه ای در بازار این محصول، درک این حقیقت را که بازار پنیر روند رو  به  رشدی را طی کرده است، به خوبی نشان می دهد.

طبق آمار موجود، ارزش جهانی بازار پنیر در سال 2012 حدود 79.57میلیارد دلار برآورد شده و این در حالی است که انتظار می رود تا سال 2019 این ارزش به مقدار 105.13میلیارد دلار برسد که رقم قابل توجهی است و به خوبی رشد این بازار را در سطح جهانی نشان می دهد. همچنین لازم به ذکر است که نرخ رشد این بازار در فاصله سال های 2012 تا 2019 به مقدار 4.4درصد تخمین زده شده است.

عوامل مهم رشد بازار پنیر

شاید بتوان گفت مهم ترین عاملی که در رشد بازار پنیر در سطح جهان تاثیرگذار است، ارزش غذایی بالایی است که این محصول دارد و تقریبا اکثر مردم جهان سعی می کنند آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند، توصیه های بهداشتی و پزشکی در این زمینه تاثیر زیادی بر روند مصرف جهانی این محصول داشته اند.

همچنین در سال های اخیر با افزایش چشمگیر رستوران ها، فست فودها و همچنین تولید انواع مختلف پنیر در طعم ها و بسته بندی های متفاوت، رشد این بازار سرعت بیشتری پیدا کرده است. لازم به ذکر است که عوامل دیگری مانند رشد شهرنشینی، افزایش درآمد و در نتیجه بالا رفتن قدرت خرید و افزایش آگاهی های بهداشتی مردم جهان نیز در رشد این بازار بی تاثیر نبوده است.

رشد فست فودها: رشد بازار پنیر

در این میان، نقش فست فود ها در رشد بازار پنیر در سال های اخیر بسیار قابل توجه است، دنیای امروز که با سرعت و شتاب در حال پیشروی است، زندگی مردم جهان را دچار تغییراتی جدی کرده است که گرایش به سوی غذاهای آماده یکی از این تغییرات عمده است.

با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و گرایش به سوی غذاهای آماده، فست فودها طرفداران زیادی پیدا کرد ه اند و از آنجایی که پنیر به عنوان یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در غذاهای فست فودی محسوب می شود، در سال های اخیر روند رشد بیشتری پیدا کرده است و انتظار می رود که با توجه به رشد بازار فست فود در جهان، بازار پنیر نیز کماکان به رشد قابل توجه خود ادامه دهد.

جغرافیای بازار پنیر

از نظر جغرافیایی مناطقی مانند اروپا، آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا و منطقه موسوم به آس پک(AsPac)  که بخش عمده ای از آسیای شرقی، جنوب شرقی و اقیانوسیه را شامل می شود، مهم ترین بازارهای پنیر محسوب می شوند.

طبق آمار ارائه شده از سوی محققان اقتصادی، اروپا 38.8درصد از سهم این بازار را از آن خود کرده است و آمریکای شمالی نیز با سهم 32.7درصدی خود، نقش قابل توجهی را در این بازار ایفا می کند و تقریبا به دنبال بازار اروپا در حال حرکت است. اگرچه محققان اقتصادی، اروپا را به عنوان بزرگ ترین بازار پنیر معرفی کرده اند، اما ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان یکی از بازارهای مهم این محصول شناخته می شود و انتظار می رود که در سال های آینده رشد بیشتری نیز داشته باشد، به طوری که طبق آمار ارائه شده، ایالات متحده آمریکا در سال 2014 با تولید 5.17تن پنیر به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان این بازار به شمار می آید.

همچنین جالب است بدانید کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی نیز با داشتن نرخ رشد سالانه 7.9درصد تا سال 2019، از جمله بازیگران مهم این بازار محسوب خواهند شد. با توجه به آمار فوق باید گفت که یک گرایش عمده در سطح جهان به سمت مصرف پنیر دیده می شود و تقریبا اکثر مردم جهان به عنوان مصرف کنندگان این محصول به شمار می روند، به طوری که مناطق عمده و پرجمعیت جهان، در رقابتی تنگاتنگ در رابطه با این بازار قرار دارند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4S6ZLXkr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه